Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 5030 ggr
Linoja
0

En riktigt grön engob

Är det någon som har ett bra recept på en riktigt koppargrön lergodsengobe som ni vill dela med er av?

Keraleij
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min "äpplegröna" är piplera + 3,5 % kopparoxid.Hur mörk den blir beror också lite på bränntemp och utjämning förstås.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
0

Jag glömde en sak… För att få den den här gröna har jag gul-transparent glasyr över, med vanlig transparent blir den mer åt turkosgrön.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Linoja
0

Den var jättefin, men inte riktigt vad jag är ute efter. Det är ju jättesvårt att beskriva färger, men det jag tänkte mig är kanske lite som en riktigt grön paprika.

Keraleij
0

Någon "paprikagrön" har jag inte recept på tyvärr. Det borde behövas lite kromoxid också då skulle jag tro

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

lotta2
0

Eller färdigköpt  färgkropp…

keramikernu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder vit stengodlera utan chamotte som grund till mina engober (Cebex 304) till den vackra krukmakargröna engoben har jag bara i 5 % kopparoxid. på det en transparent lergodsglasyr med tillåten blyhalt och lite järnoxid i glasyren, (mald eller mortlad för att den inte ska bli prickig). Jag bifogar en bild.

Linoja
0

Något i den stilen är jag ute efter, fast ännu mer intensiv. Jag antar att det bara är att testa sig fram. Vad händer om man tar järnoxid i engoben istället för glasyren?

Kromoxid, vad ger det för färg?

LenaR
0

Jag tycker den typiska kromoxidgröna är väldigt lik grön paprika, så det skulle jag testa!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

frykis
0

Tänker ni använda den här engoben till bruksgods? Jag har fått lära mig att kopparoxid i engobe eller glasyr i lergodstemperatur gör sk blysäker glasyr osäker, tex om det används till att förvara saker som frukt, juice mm.

LenaR
0

Bra tänkt Frykis! Här kan man läsa mer om hur koppar påverkar bly.

Linoja
0

Jag tror jag har en blyfri glasyr. Köpte en transparent på Cerama Syd som man kan bränna både i lergods- och stengodstemp. Tror inte att man som privatperson kan köpa Blyglasyrer?!

Craqueline
0

Snygg och aptitlig den där gröna nyansen! Hmm, passar jättefint till bruksgods, det är just mat-associationer jag gör när jag ser den, men det där med giftigheten måste man veta helt säkert…

LenaR
0

#11 Jo det finns 'blysäkra' glasyrer att köpa. Jag tror många återförsäljare säljer dem bara i 10 eller 25 kg-förpackningar. Och det är inget problem med blysäkerheten i de glasyrerna så länge man inte blandar in koppar.

Linoja
0

Jag undrar vad det menas med "blysäker"?

Själv använder jag en blyfri glasyr så det kan ju inte vara någon fara om jag gör en kopparengobe?

Ulla
0

Nej, det är det inte. Men om man har koppar i en blyglasyr så verkar det som om blyet fälls ut i alltför stora mängder.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Ulla, jag fattade nog inte riktigt.

Menade du att blyet fälls ut ur en blyfri glasyr om man kör med koppar?

Ulla
0

Skrattande Läs min kommentar en gång till zzaga!

_
_

zzaga
0

Sorry… jag är lite lost i dag. :/

Ulla
0

Det kan man vara. Själv höll jag på att köra fel när jag skulle hem idag :)

_
_

LenaR
0

#14 Blysäker, det är ett konstigt uttryck, men det betyder att glasyren innehåller så liten mängd bly så att den inte fäller ut hälsovådliga mängder.

Såvida man inte har kopparoxid i den alltså :)

Ulla
0

Jag letade efter trådar om lergodsengober och dök då på denna. Den gav mig inte den information jag var ute efter men fick mig att tänka till eftersom jag också går i glasyrtankar till lergods. Ska testa det i sommar och började igår med att göra några fat som sedan ska dekoreras.

_
_

Ulla
0

Jag vet att företag kunnat köpa "blysäkra" glasyrer men har för mig att det nu är helt förbjudet. Stämmer det?

_
_

helenahenstedt
0

För att återgå till frågan, vad ska du ha engoben till?

Jag är ingen expert på lergods, eller nåt annat heller, men du kanske ska överväga något annat än engobe/glasyr om det är färgen som är viktig? T. ex linoljefärg + vax, akryl, hobbyfärg som bränns in i vanlig hushållsugn.

Ulla
0

Jag svarade i tråden där den frågan ligger. Stengodsengobe på lergods

_
_

helenahenstedt
0

#24 Vet inte om du svarade på mig i #23 där, men jag undrade vad Linoja skulle ha den till?

Ulla
0

He,he. Det här var en gammal tråd som jag snavade över när jag själv letade efter engobe. Trodde att det var mig du frågade. Dumt av mig att kidnappa den här.Skäms

_
_