Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 3761 ggr
lotta2
0

Mitt roster igen...

Igår fick jag mina svetsade roster! Jippie!! MEN dom var allt lite klena tyckte  jag vid en närmare titt på underverken , det verkar som om det blivit ett litet missförstånd mellan oss om dimensionerna på järnen. Det är ffa de tvärsående bitarna ( de längsgående är bättre storlek på) som jag är orolig att de ska brinna upp snabbt och då viker sej konstruktionen ihop på mitten. De klenaste delarna är ca 6 mm i diameter. Tror ni det håller en bränning, håller det bara för en bränning är det ok. Eller ska jag lägga ner det helt och be honom svetsa ett nytt direkt?

Min fråga är också om man eldar i en fastfire och ett  av / båda rostren ger sej och viker ner sej under bränningen blir det i då princip omöjligt då att komma upp i temperatur? Eller kan man lyckas peta in tillräckligt ändå? Fast det brinner väl inte lika bra om veden ligger direkt på glödbädden såklart…

living
0

Jag undrar om du fått rostret i blötjärn eller rostfritt stål, om det är det senare så tror jag att det håller väldigt många bränningar,och är det blötjärn kan du höra med han som svetsat om han inte kan göra i rostfritt istället.

lotta2
0

Nej, det är i rostfritt så det borde ju i princip funka bra, men just tunnheten på vissa av delarna där är järnet är ju bara 6 mm i diameter, dom så dom är jag lite orolig för.

pyromanen
0

Låter väldigt klent! Har rostfritt galler i rakuugnen (som ju sällan kommer upp över 1000) och dessa är grövre (10 mm tjocka, 50 mm breda) De hänger som hängmattor efter 4-5 rakubränningar. men de är löstagbara så jag kan vända dom upp o ner ibland.

I en vedbrännarbok läste jag om en snubbe som eldar helt utan galler i en fastfire. (woodfried ceramics, coll minouge och Robert Sandersson). Jag tycker det låter segt. Märker jätteskildnad när jag runt 400 grader börjar elda ovanpå gallret istället för på golvet under, tempen fisar iväg upp då, det är mycket effektivare med underifrånförbränning!

Har för mig att  "Olsenboken" föreslår 1 tum tjockt järn i rostret.

lotta2
0

Hmm, tack Pyro, det var väl det jag misstänkte. Ska kolla i den boken igen, hittade  inget om just roster i dom andra. Får väl åka dit upp  igen och be honom svetsa på lite tjockare doningar då…en tum, oj det låter ju verkligen superkraftigt…

lotta2
0

Armeringsjärn då, det borde väl funka bra, nu när han inte hittade rätt stl på sina järngrejer? Hittade att det skulle finnas 20 mm dia på nätet, det borde nog räcka. I Olsens bok skriver han 3/4 - 1 " så det är väl 1.9 - 2.5 cm så borde jag ju hamna rätt i tjocklek. Sjutton det var ju det som jag hade skrivit på min ritning från början…hehe…så det kan bli. :D

pluppan
0

som gammal brobyggare så vet jag att det även finns diam 25mm och 32mm

lite info baraCool

lotta2
0

Tackar Pluppan, det var som sjutton, så bra då kan jag fortsätta min jakt på den rätta storleken…:D

lotta2
0

Tackar Pluppan, det var som sjutton, så bra då kan jag fortsätta min jakt på den rätta storleken…:D

LarsT
0

Vet inte hur ditt roster ser ut precis men det är alltid bäst med lätt utbytbara järn. Oavsett stålkvalitet har de livslängd som en slända ung.

Alltså billigaste, tjockaste kvaliten av vilket stål som helst. Om du svetsar fast järnen kan du inte byta dem lätt …

lotta2
0

Jo, fast armeringsjärn var nog en hel del  billigare än helt nytt skitdyrt rostfritt, så då kan man ju kosta på sej att byta dom ganska snart. Men jag måste väl svetsa fast dom annars kommer dom ju slaska omkring inne på stället? Eller ska jag göra små försjupningar som järnen ska ligga i på själva stället? Men själva stället tar väl lika mkt stryk som det ovanpå..*förvirrad*

LarsT
0

Jaauuu, alltså, det räcker med en grop i varje långsida som man kan släppa ner järnet i uppifrån. Veden tynger ner järnen så de inte slaskar omkring.

Men jag får ingen klar bild för mig hur du tänkt….

monoce
0

Jag har rostfria axlar som är som 6 mm diameter som har blivit svagt kopparbruna, hur hög värme kan de ha blivit utsatta för? (Är placerad i en pelletspanna).

monoce
0

kan man klä en 4 mm rostfri axel med steatit? stoppar den värmeutvecklingen på den keramikklädda delen så att den inte går vidare till rostfria axeln och går det att få keramiken att sitta fast på den 4 mm rostfria axeln och hur gör man i så fall? Tacksam för svar på någon eller några utav frågorna.
Monoce