bränna porslin!
Har för första gången köpt hem och drejat i Porslinslera. Det var mycket nytt i både teknik och känsla men framför allt kul. I går skulle jag så bränna mina små alster och eftersom jag är helt okunnig på området höjde jag bara temperaturen på mitt vanliga stengodsprogram. Nu undrar jag hur fel det är? ska man anpassa på fler sätt, annan stigning av tempen? utjämning annorlunda eller så?
I morse stegade jag ut till verkstan och kunde öppna ugnen som var på 59 grader , kul tänkte jag men men… inte en enda skål hade behållit formen. glasyrerna satt snyggt på men allt var ovalt. som ni förstår behöver jag råd och hjälp:-D
Hej Jordemor!
Först måste jag fråga, tål dina glasyrer högre temperatur? Många gör ju det! Men vad har du för glasyrer och hur mycket höjde du temperaturen?
Om glasyrerna ska passa på tunt porslin får du göra tester först.
Gör tunna utkavlade plattor och glasera ena sidan. När de kommer ur ugnen ser du om glasyren har dragit plattan konvex, konkav, eller om den är platt fortfarande.
Porslin sintrar mer än annan stengodslera, så den är extra känslig för spänningar mellan gods och glasyr.
Blev det snyggt då?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ser nu att glasyrerna blev snygga, så skippa första frågan!! 
Tack LenaR för snabbt svar. Jag hade ingen glasyr som tålde dessa temp, så jag betällde hem dessa också, jag provade transp, blank och trasp, matt som skulleklara 1300 grader samt en blå och en grön stengodsglasyr som skulle klara upp till 1280 grader. Jag brukar brännastengodsglasyrer i nånstans mellan 1220-12250 och nu höjde jag till 1270 grader. men förnget annat. tetade på både drejat och kavlat. 4 skålar med dom fyra olika glasyrerna = ovala skålar samt kavlade palttor= bubbliga.
men är det alltså glasyrernas "fel" att Porslinslera slår sig.? Går det att få det tunnt och hålla formen även om man inte har stöd till, så att säga. Jag har inte använt porslin mer än en gång och då slog det sig som sjutton så jag gav upp.

Glasyren kan väl "dra" i godset som LenaR beskriver.
Var försiktig också med hanteringen av de våta porslinsgrejerna. Leran "kommer ihåg" om skålen har blivit oval av att lyfta av den från drejskivan f ex och så går den tillbaka till den formen i bränningen.
Jag gjuter mest i porslin just nu och jag låter grejerna stå kvar i formarna tills de är nästan torra. De är det enda som funkar för mig för att de inte ska slå sig så mycket. Ibland gör de det ändå, om de har stått i drag eller så.
#4 Sisela har väl svarat, men jag förtydligar - det är inte bara glasyrens fel. Tunt porslin slår sej mer än tunt stengods även när det är oglaserat!
Antingen lever man med det och älskar porslinet ändå, eller så gjuter man….
Ok, ska ge det en chans till. Det är ju så himla fint!! och jag är inte så främmande för skevhet heller iofs. Gillar när det inte är så perfekt… men ibland slår det sig nåt så kollosalt att det tappar helt och får bli mer en installation än bruksföremål… då blir man lite trött…
Det kan t.o.m spricka för att det slår sej så mycket, det har jag varit med om flera gånger. Porslin är dyrt på många sätt, dyr lera och mer svinn än vanligt. Man ska nog ha lite masochistisk läggning? 
liten följdfråga till er som brukar använda poslinslera då: Hur bränner ni porslin? ändrr ni i övrigt i progammet eller höjer ni tempen på stngodsglasyr? funderar om det måst ta längre tid upp till topptempen eller så?
glömde säga att dte var helt ok vid skröjbränningen och jag hade drejat på plattor så det fick stå och jag skar lös sent. Beskickade när dt näst intill vart torrt som jag snart märkte var ända settet att beskicka. nån som har nåt mer råd just om porslingbränning+
är väldigt tacksam för hjälp, tips och ideér hälsar Jordemor Åse
glömde säga att dte var helt ok vid skröjbränningen och jag hade drejat på plattor så det fick stå och jag skar lös sent. Beskickade när dt näst intill vart torrt som jag snart märkte var ända settet att beskicka. nån som har nåt mer råd just om porslingbränning+
är väldigt tacksam för hjälp, tips och ideér hälsar Jordemor Åse
Ingen skillnad för min del, bränner till kägla 8-9 som allt annat stengods!
Har haft porslinsskålar som slagit sej, brände till 1300grader, men tycker att det går bra för det mesta. Men, jag ska nog sluta med porslin, det är svårare att dreja, spricker ofta vid torkning trots att jag täcker över, börjar bli trött på detta, Men, glasyrerna kan bli riktigt fina jämfört med stengods…
#13 Vad använder du för porslin då?
Jag köper min från Cebex, tror den heter CS 960… Ska inte svära på det, har dåligt sifferminne!
Men det blir iaf transparent och fint vid kägla 8-9.
Jag använder 56850 från Cebex, kanske borde prova flera innan jag ger upp, är ju dyr lera också…