Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 5334 ggr
Godsagare
0

Dessertfat på fot...

Jag önskar mer kunskap om hur man sätter ihop fat med fot. Jag har hört att man använder sig av lergodsglasyr för att bränna ihop delarna men har aldrig testat och undrar om man kan få lite tips om saker jag bör undvika eller tänka på.

gismo
0

Så här gör jag:Jag sätter alltid ihop fat och fot när jag besickar. Och gör ungefär som när jag sätter fast hänklar. Mäter först ut var foten skall sitta, ser till att den är centrerad (jag använder mej av ett litet vattenpass).Gör märke där foten skall sitta.Ruggar på både fot och fat,slickers emellan.På med foten. Kolla så att du fått den centrerad.Sätt en lerkorv runt foten.Släta/tryck ut korven,svampa medan drejskivan går sakta.Tills sist har jag ett tunt sken som jag gör den slutgiltliga formen med även här låg fart på skivan tills att det inte syns att foten inte är ditsatt efteråt. Det är viktigt att fot och fat har samma fuktighetsgrad.Torkas sedan långsamt upp och ner.

Vad svårt det är att beskriva hur man gör…….

Det kanske finns enklare sätt????

Gismo

cupcake
0

Välkommen hem!

Jag sätter också ihop delarna när jag beskickar med slickers.

Godsagare
0

Tackar!

Det är ju så klart ett alternativ men finns det någon här som använder sig av lergodsglasyr för att få ihop delarna?

mangobango
0

Ja, man kan mha glasyr få delar att sitta ihop. Men det beror på hur de ser ut. De måste kunna "stå" tillsammans utan trilla isär i skröjat skick. Dvs om de inte kan de så hjälps inte glasyren. För när den smälter ut och blir mjuk så ramlar sakerna isär.

Jag har glaserat ihop saker, mest sådant som spruckit isär i skröj och som jag fäst/lagt på varann mha glasyr. T ex fötter på en kruka.  Och det med glasyr för avsedd temperatur, dvs stengodsglasyer för stengodstemp. Lergodsglasyr har jag aldrig prövat för detta.  Och absolut inte i lergodsglasyr i stengodstemp, den kokar ju i den tempen. Har svårt att se hur det skulle funka, men men man ska väl aldrig säga "never" om något man själv inte prövat.  Min spontana reaktion är även att stengodsglasyr nog är mer hållbar om man glaserar ihop saker.

Fast jag håller nog med ovan nämnda att slicker i fuktigt skick är bäst. Det blir mest hållbart. Så jobbar jag som regel.

Du får ta och testa, lägg trasiga/gamla plattbitar under dina test, så förstör du inte dina vanliga plattor.

LenaP
0

På kurs fick jag demonstrerat hur man kan dreja på en fot på ett uppochnervänt lädertorrt fat… och knopp på tekannslock. I samband med beskickningen så att säga. Har dock aldrig provat själv.

Jag har försökt att glasera ihop saker som gått sönder men utan lyckat resultat.

Slickers mellan två lädertorra funkar skert bra men med lite vana får man kanske bättre känsla i formspråket om man drejar en fot direkt på fatet?

Lycka till! Fat med fot är jättesnyggt.

helenahenstedt
0

gjorde en ready-made en gång av en porslinsfigur och ett uppläggningsfat, de två glaserade jag ihop med lergodsglasyr som jag brände med i en skröj. Det sitter hårt. Men det är ju inget bruksföremål som diskas, tas ur skåp etc där man riskerar att slå loss figuren så hållfastheten vet jag egentligen inget om.

josefinfriberg
0

Jag har aldrig provat att glasera ihop delar, dock både satt ihop fot och skål vid läderhårda stadiet mha slip och drejat fast en fot på den läderhårda skålen. Båda varianterna har sina för och nackdelar. Ska man sätta på en riktigt stor fot skulle jag föredra att först dreja både fot och skål och sätta ihop dem vid ett senare tillfälle. Är det av någon särskild anledning som du vill använda dig av glasyr som "lim"?

//Josefin

Godsagare
0

Jag har hört det nämnas av flera yrkesverksamma keramiker, trodde att det var det bäst utprövade sättet…

Intressant att höra alla era erfarenheter! Tack!

Bregotta
0

Jag har drejat fot på glas/pokaler. Det har funkat bra! Du får rista ytan där du skall fästa klösen och sätta en liten klick med slicker på mitten. Sen sätter fast ordentligt fast leran som du skall dreja annars kan foten lossna vid bränningen. Jag har inte prövat med större fat men det borde väl funka på samma sätt…

Jessika
0

jag håller på att kämpa med just ett fat på fot. Jag sätter ihop de lädertorra delarna. Problemet är att få fatet att inte säcka vid torkningen eller bränning. Jag la stöd under vid en bränning för att undvika problemet men då sprack fatet istället…. suck. Jag kämpar på med detta…. testar olika storlekar/tjocklekar osv

sisela
0

#10 hej jessika

Ett tips till stöd är att göra specialstöd i samma lera som följer fatet genom hela processen, dvs görs samtidigt, torkar samtidigt, skröjas och glasyrbränns med fatet. Därigenom har de hela tiden samma krympning. De kan också göras lite lägre än fatet och så lägger man keramisk filt emellan som ju är mjukt och kan ge sig om fatet pressar på. Det är så klart viktigt var stöden placeras.

Lycka till

annakarta
0

För mig har det säckat då själva skålen varit för tunn, åtminstone tror jag det var anledningen!

Godsagare
0

Puffar lite för denna då jag gärna önskar kommentarer från de som glaserar ihop delarna med lergodsglasyr.

pyromanen
0

Har för mig att A Fredholm sa da vi hade honom som gästlärare ifjol att när han hänklar muggar så blandar han lite glasyr i slickersen…  det är nog det närmaste jag har hört. Tycker det låter väldigt märkligt med ren lergodsglasyr för den borde ju bara koka och rinna….

LenaR
0

#14 Inte om man bränner en separat bränning i låg temperatur bara för att glasera ihop. ;)

Men jag har inte testat!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

pyromanen
0

#15 ahaaaa… Glad

Godsagare
0

#14 Tack!

Oj så spännande det lät! Något jag kanske kan testa, kanske "tvingar" mig själv till att göra muggar i år… Många frågar efter det men jag har inte tyckt det varit roligt att göra dem. Men OM jag gör muggar ska jag nog testa.

#15 Tack!

Så kanske man gör… Glaserar stengodsglasyren först och sedan "limmar" i en tredje bränning…

Någon som kan bekräfta dessa två spekulationer?

LenaR
0

#17 Jag var helt säker på att det var det du menade från början.

Det borde ju lösa problemet med att fatet hänger sej över foten, om man bränner det med oglaserad botten så det håller formen, och sen bränner ihop allt med passande lergodsglasyr?

Jag får nog prova om ingen annan hinner före! Glad

helenahenstedt
0

#17 Så fattade jag det också, annars kan du ju "limma" med stengodsglasyr lika gärna om du nu tror det är nödvändigt att limma med glasyr.

Det är ju i princip det jag gjorde i #6.

Men är nyfiken på varför du vill göra så här, tror du inte det håller om du sätter ihop som vanligt med slicker i läderhårt tillstånd?

LenaR
0

#19 Problemet är väl att ett flackt fat på en liten fot lätt slår sej. Så vill man ha ett högbränt tårtfat så är det ett alternativ att bränna delarna var för sej.

Kanske finns fler bra lösningar?

helenahenstedt
0

#20 Så sant, det var jag som glömt rubriken och bara tänkte på hur man sätter ihop delar…

Godsagare
0

#20 Just så har jag tänkt mig! Tack för att du förklarade lite bättre än jag lyckades.

Jag har fått förfrågningar på dessertfat på fot och jag har ju hört att såna kan göras i stengods i delar och sedan brännas ihop med lergodsglasyr. Jag har aldrig fått det beskrivet i detalj så jag fick inte ihop det.

Men visst kan det kanske finnas andra lösningar, bring 'em on!

Cool

helenahenstedt
0

Hur har det gått?

Godsagare
0

Har inte hunnit testa än så kakfaten får vänta till Taxinge julmarknad, om jag hinner…

Jessika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan äntligen, stolt, visa upp en bild på mitt fat. Sååå skönt att jag fick till det tillslut. Kunden blev jättenöjd!

Som jag skrev i en tidigare kommentar har jag satt ihop fot och fat i lädertorrt stadie. Endast överdelen av fatet är glaserat, på kundens önskan.

Jordemor
0

Snyggt fat Jessica! hälsningar från Jordemor

Jessika
0

Tack jordemor! det är kul med utmaningar men det är frustrerande när det tar tid och inte blir bra på många försök!