Vedeldad ugnsbygge...
Jag håller nu på med planeringen inför mitt stundande ugnsbygge av en vedeldad sodaugn. Äntligen!!! Några frågor hittar jag inte i svaren i böckerna och tänkte höra med er ugnsproffs som varit med förr och vet…
Hur stort avstånd till befintligt hus bör man minst ha? (trähus)…
Finns det något optimalt storleksförhållande mellan bottenytan och höjden? Jag hade tänkt mej en ugn med valv (catenary -vad heter det nu på svenska) och en inner höjd på minst 1 m, botten ytan måste vara så jag minst får in ett 70x70 fat liggande… (Precis en sådan ugn som Jack Doherty har byggt i boken Soda glazing om ni vet vilken jag menar…)
Hur pass stor skillnad i bränsleåtgång och temperaturstigning blir det om man har ca 500 l eller 1000 l stor ugn?? Ska man ändå bygga så kan den ju lika gärna bli stor, men man vill ju å andra sidan inte elda hur länge som helst heller…
Andra bra tips och råd inför bygget tas oerhört tacksamt emot!!!!

Jag frågade Hasse (som faktiskt är brandingenjör:) om det här med avståndet till huset. Enligt reglerna så gäller minst 4 meter mellan byggnader i tätbebyggt område. Men kan man sätta länger bort så är det nog en bra idé inte minst med tanke på att der ryker och luktar kanske inte hallon hela tiden. Ett gnistskydd är nog också att rekomender för säkerhets skull.

Va häftigt ! Det är nåt jag oxå drömmer om, en egen jättestor vedeldad ugn…Lycka till med bygget !
Aha, det lät ju väldigt nära. Då kanske jag faktiskt får plats med den på baksidan av verkstaden:)
Jo, vedeldad ugn har varit en dröm så länge att jag faktiskt inte kan fatta att det verkligen ska bli av!!! Dessutom har jag fått maken intresserad så nu går det nog fortare ändå;)
Med det är väldigt mycket som man ska sätta sej in i…men spännande…

I en vedugn är det så himla många variabler som spelar in på resultatet och inga fasta regler finns, bara rekommendationer.
Catenary valve eller kedjevalv på svenska, eftersom det ser ut som en cykelkedja hängd upp och ner har jag själv inte så bra erfarenheter av. Den bästa lilla ugnen jag haft att göra med är Olsens FastFire för 5-600 liter och den bästa större är olika former av Bourryboxar, enkla eller dubbla för upp till 2 m3. Små vedugnar är svårare att bemästra för en nybörjare så jag hade inte börjat med mindre än 1m3. Vad gäller vedåtgång så kan en dåligt byggd och dåligt bränd ugn ta tio ggr mer ved och dubbelt så lång tid som tvärtom om det vill sig.
Som ett exempel tog min sista 1,5 m3 saltugn 6 timmar för en typisk bränning inkl. saltning. Då hade den konsumerat 1,5-2 m3 av billigaste skalveden. Kostnad alltså 120 kr för veden. Det var en enkel Bourrybox, sidmatad och med ett "halvt" kedjevalv. Men innan jag lärt mig hur man bäst bränner så kunde det lika gärna vara 5-6 m3 för samma ugnsstorlek.
Angående relativa mått brukar man sträva efter en kub, alltså lika mått för alla sidor i innermåtten. Gör man den för högsmal blir det svårare att få jämn temperatur.
Mitt bästa råd är att bygga skorstenen kraftigt överdimensionerad och likaså ha större lufthål överallt. Ett väl fungerande spjäll i skorstenen är guld värt. Ett kraftigt skorstensdrag kan kompensera många brister och stora lufthål kan alltid strypas i efterhand. Betydligt jobbigare att ändra på i efterhand ..
The Kiln Book av Frederick Olsen:
http://www.amazon.com/Kiln-Book-Materials-Specifications-Construction/dp/0801970717
Har du skaffat material att bygga med redan ?
Jaha, redan känner man sej totalt okunnig… Jag har Olsens bok men tycker att den är så sprängfylld med all ugnsdata att jag har svårt att blida mej en uppfattning om vilken ugnstyp som är lämplig osv… Overload… Om du har goda erfarenheter av en speciell ugstyp så räcker det bra för mej. Enkel Bourrybox är väl en bra ugnskonstruktion har jag förstått så det låter ju bra. Och om det är svårare med en liten ugn än en stor så kan jag lika gärna köra på 1.5 kubik jag också. Har hellre en lätteldad större ugn än en svår liten.
Ugnsmaterial är också ett litet svårt kapitel. Jag hade tänkt bygga den i ngn sorts eldfast massa som man blandar själv, som i (dohertys ugn), beroende på att jag hört att det skulle bli mycket billigare än att bygga den rakt i vanligt eldfast tegel, och att det sklulle funka bra. Men har du tips på vilken sorts massa eller tegel man kan bygga i är jag tacksam för tips. Skorstenen kan man väl använda vanligt tegel i?
Att veden var så billig var en överraskning till det positiva, jag räknade med minst 350 kr per kubik som det kostar för husuppvärmingen…huggen och klar..i 50 cm klabbar.Men här ska man väl ha riktigt tunna finna bitar?
Lycka till med bygget!
Har Du möjlighet att dokumentera processen med kamera så att vi kan få ta del av den?
Vore spännande att få se hur det fortlöper…
mvh/Janne
# 6 Janne, ja tack så mycket. Visst kan jag fota processen, det kan ju vara kul för en själv också.
Har nu gjutit betongplattan .Se på mina bilder

Ja, när det gäller olika sorters ved har vi återigen det där med olika läromästare som tycker en massa. I ugnar som är byggda för snabba bränningar passar det bäst med ved som brinner upp så snabbt som möjligt, tycker jag. I tunnelugnar som tar flera dygn på sig är det en annan sak. Olika ugnar ger också olika utslag av asknedfall och det är en smaksak om man vill ha mycket eller lite av.
En Bourrybox kan ta enmeterslängder av den billigaste ytveden som egentligen ska gå till flis. Det är också bekvämare, man slipper klyvningen och den tunga hanteringen.
Billigast att bygga i är begagnad eldfast tegel men man kan också gjuta med gjutmassa som är dyrare per kubik än ny eldfast tegel men som kan byggas i tunnare lager. Själv har jag oftast använt en kombination av tegel och gjutmassa, tegel i botten och raka väggbitar, gjutmassa i valvet som då blir väldigt enkelt och snabb-byggt. Sen finns det de som har blandat sin egen gjutmassa av eldfast lera, eldfast cement o.s.v. men jag har köpt färdig massa alltid så där har jag inga erfarenheter.
Skorstenen ska nog helst vara eldfast i basen för att högre upp övergå i vanligt lergodstegel. Men det beror på om du ska salta och hur högt du vill kunna bränna. Jag använder eldfast tegel hela vägen, men jag kom över ett stort parti stenar billigt så jag kan gödsla med dem.
Som murbruk är det bäst att använda vanlig stengodslera med mycket sand eller chamotte i. Firmorna vill gärna sälja på dyrt specialbruk på dig om du frågar, men då blir det nästan omöjligt att återanvända stenarna om du behöver ändra i efterhand eller om du vill bygga en ny ugn med samma stenar. Det blir nästan alltid så att första ugnen ger en så mycket erfarenheter att man efter att ha lärt sig hur man bränner den första får ideer om hur nästa ugn skulle kunna bli mycket bättre ….:-)
Jo, det hade varit kul om du kunde lägga ut lite bilder så man får se hur det fortskrider ! Då kan du säker få en massa goda råd på vägen.
Lars T, tack för info och råd. Har du någon aning om var man kan få tag i begagnat tegel ( heter det ngt speciellt för just saltbränning eller är det vanligt Porosil tegel/ är inte det lite poröst?) eller var man kan köpa nytt till ej hysteriska överpriser ?? Eller vad heter gjutmassan som du har köpt färdig? Vore intressant att pris jämnföra lite granna.
Tack för rådet om stengodslera som murbruk. Trodde man skulle köra på eldfast bruk, men jag vet alldelles för väl att det sitter som berget och blir det inte bra är det stört omöjligt att få isär något. Och jag gillar återanvändning i allt, så stengodslera blir det definitivt!
Jo, jag gillar också varianten med gjutet valv, tycker det verkar utmärkt. Jag hade tänkt bränna mest soda, lite salt och mest i temp 1240-1300 grader, så ingen hysterisk hög temp direkt.
L.A.E, din platta ser ju jättebra ut, hur går det med bygget?
Nog för att jag är snabb men , gjutningen av plattan var för två dagar sen .Så bygget dröjer nog ett tag,ska bara hämta två lastpallar hårda sten. Jag murar bara en del av ugnen använder kaolin och kvarts.Man kan även ta Ballclay och sand gjorde det till den gammla ugnen.
Om man bygger en ugn av lätta sten och vill använda soda. Man kan ta Zircon fin och blanda med lite kaolin+vatten .Kan sprutas på eller målas på ,men det ska vara tunt lager. Har för det mesta tillverkat min gjutmassa själv.
Ugnen som jag bygger är av lätta sten Porosil liknande. Nedre delen av ugnen är av hårda sten.
Lars T tycker jag ger mycket bra fakta har inget till lägga.Ps..bra för klaringar medmera….
L.A.E, ojdå, så det var alldeles nyss som du gjöt, jag trodde det var längesen… Hur stor ugn planerar du att bygga? Men du har ju byggt flera innan så nu måste det väl bli den "perfekta" ugnen
…
Ugnen blir ca 1,5 kubik
Den perfekta ugnen för mej !!! man kan ju alltid hoppas men för andra kanske inte.
# 13 04.57 är du uppe och vaktar ugnar mitt i natten*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Begagnat tegel hittar man förmodligen "lättast" på blocket, men det är sällan. När Steven Jones skulle bygga sin flerkammarugn tipsade jag honom om en sorts eldfasta leicakulor till gjutmassan. Har för mig att han faktiskt använde dem också. L.A.E. : jag ser på din sida att ni känner varandra och du kan säkert bidra med lite info om kulorna. Jag har kvar adressen till det engelska företaget där de tillverkas, men jag tror att de gick att få tag i här i Sverige ?? Vissa saker halkar bort från teflonminnet, vissa stannar kvar…
Nya eldfasta stenar är så dyra att det ibland blir så att ugnen byggs av vad man nu än kommer över som är tillräckligt billligt. Det mesta går att anpassa. Vill du kunna salta med vanligt salt räcker den allra billigaste och "sämsta" sortens eldfasta material. Porosil är riktigt dyrt och själv hade jag inte använt det till en saltugn såvida jag inte hade ett par pallar över utan annan användning.
Ang. färdigköpt gjutmassa letar jag just nu när tiden räcker efter en sådan. Köpte på Höganäs eldfast sist och du kan ju slå dem en signal och kolla ? Har en tysk firma på gång för eldfasta produkter och de kan säkert också fixa fram något. Problemet är att det finns så himla många kvaliteer och helst ska man ha en formel eller sammansättning för att börja leta. Det kommer ….

Hyfsat billiga stenar kan man köpa från ssab i oxelösund, dom säljer t.ex. oanvända restpartier lite billigare. Har ingen aning om vad dom har för olika sorters stenar. Tel är; 0155-254400
Avalon och Lars , tack för tipsen! Jag ska undersöka. Känns ju lite svårt ännu att få grepp om hur mycket sten etc som behövs då jag inte hittat någon bra ritning på ugnen i Olsens bok ännu, försöker leta vidare för att hitta en bra ritning och uppskattning av volymen material som behövs. Jag har skickat ut lite känningar här och där och hoppas att få fler svar på ugnsbygget. Jo, Lars man bli ju mörkrädd av alla sorters blandningar¨, och så svårt att veta vad som är bra och inte…
L.A.E, har du använt cement och eldfast massa och sågspån/chamotte i dina egna ugnsblandningar ? Tycker du dom har funkat bra?
Fick tag på en del gammla recept som jag ändrade rätt mycket på .Dom härstammar från USA från 70- talet.
Det är många timmar som man har lagt ner på dessa gjutmassor. Det blir ingen bok än men ni kan få ett recept av mig som julklapp. L.E.A gjutmassa NR.12…1340c grader ca.
2.0 sågspån mellan grov 2 .0 charmotte eller något liknande 2.0 eldfast lera / stengodslera utan järn 1.0 eldfast calcium-alumina cement (dyrt men bäst) går även med murbruk A men är inte lika bra. 0,5 Aluminiumhydroxid
Allt blandas väldigt torr och så lite vatten som möjligt . Det är tungt jobb att hålla på att blanda och tid tar det.Kan löna sig att köpa färdigt gjutmassa i stället .
Ps.. tycker om att jobba tidigt på morgonen ibland (abbis.s
Jag läser fascinerad allt vad ni skriver, men det känns ganska avlägset att kunna bygga och bränna i en vedeldad ugn. Den enda jag sett "live" är Steven Jones ugn, och den var ett riktigt monser. (Nu har jag ju inte så mycket att jämföra med:)
Det är nog ett måste att vara med om någon bränning först så att man får en känsla för vad det innebär. Men hur ordnar man det?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
L.A.E, tack för julklappen. Verkar intresssant, du har gjort ett par intressanta modifikationer till en massa som jag läste om innan. Mycket intressant.
Jag tänkte beställa ett par böcker för att riktigt sätta mej in i detta projekt. Är det någon som vill kommentera böckerna eller råda avråda mej från köp så säg gärna till. Här är listan:
Woodfiring porcelain Av Jack Troy
Laid Back Wood Firing av Harrisson
Wood-fired Ceramics: Contemporary Practices av Minouge & Sanderson
Salt-Glaze Ceramics av Cochrane
Salt glazing av Phil Rogers
Art of Firing av Nils Lou
Andra boktips om vedugnar eller bränning tar jag också gärna emot.
Det finns mycket bra böcker men jag skulle först välja Jack Troys Wood-Fired Stoneware and Porcelain. Sedan Nils Lou Art of Firing .Dom andra är bra också .
Den där gjutmassan, man kan faktiskt göra egna sten av den om man vill,modell större.Liknar något som porosil fast mycket tyngre.
Lotta, du får berätta för oss andra om det är någon av de här böckerna som du tycker ger användbar information. Jag är väldigt intresserad.
_
_
Jag har nu fått bara en av mina böcker, det tar tid ibland att få hem dom,tyvärr. Men nu när jag med lite mer info tagit del av Sanderson och Olsens bok igen ( börjar förstå principerna hoppas jag) börjar jag tycka att Olsen fastfire ugn verkar ganska bra. Gillar möjligheten att kunna få upp ugnen snabbt i temp även om man inte använder den så hysteriskt fort ändå. Storleken blir väl ca 1 kubik.
Är det någon som har synpunkter på Olsens fastfire?

Ja.
Jag har en kollega som byggt en likadan, men ca 600 liter stor.
Den fungerade väl ok, men efter att precis ha avslutat och bränt ett par ggr i en ny enkelsidad bourrybox, sa han till mig:
-Jag förstår inte varför alla ugnar inte byggs såhär !?
Fördelen med FastFiren är att den funkar även till lite mindre volymer. Fördelen med Bourry är att den är så busenkel att elda, även om man är ensam.
Anledningen bla att jag tyckte Olsens verkade bra var att jag tycker Bourryboxen verkar så himla svår att öppna ( har mest sett monster med vinschar)och det verkar ju lite tungt att lyfta och lägga i ved i? Och att värmestrålningen vid öppningen borde bli enorm när man liksom ska lägga in ovanpå värmen? Eller det kanske inte är så farligt?? Verkar visserligen trevligare med ett eldningshål än två som i Olsens…En grej mindre att hålla koll på.
Bourryboxugnen som jag hade eldades från sidan , inte uppe från. Olsens fast fire som jag ska bygga .fattas bara tak över platsen. Den blir 600-900 liter har inte bestämt mig än.Olsens fast fire ugnar som jag brännt, dom passar mej bättre än bourryboxugnen.Som Lars T skriver mindre ugn Olsens större ugn bourry box ugn.
Hehe, nu hittade jag faktiskt en bra bild på en Bourrybox ugn som eldades från sidan med en sorts liten lucka ungefär som en bakugnslucka. Det såg ju mycket trevligare ut än det där eldhavet som jag trodde man måste luta sej över.

Ja, man behöver inte ens någon lucka utan lämnar lagom stora hål på varje sida för att mata in ved i. Jag hade 1 hel sten i bredd och en halv i höjd. I början får man stoppa in stenar i hålen mellan varven men när andningen är i full gång lämnar man hålen öppna. Luften som sugs in är precis lagom för förbränningen tillsammans med sekundärhålen under rostret som bara är glipor egentligen.
Det är faktiskt så att vissa entusiaster tycker att bourryboxarna fungerar för bra …de bränner så rent och röklöst och det är så lugnt vid matningen. På Capellagården hade vi en liten bourryugn på 500 ltr typ som brände så rent att vi stoppade in en bakvänd dammsugare och blåste in i glödbädden för att få mer flygaska på grejerna. Men skorstenen var underdimensionerad och tar man bara i ordentligt så kan man styra både aska och saltning precis så mycket man vill ha. Tumregeln på 1:3 kan man lätt öka på. De flesta vedugnar jag sett har haft för korta skorstenar av förståeliga skäl. Det är jobbigt att bygga på höjden…Men om man bygger ett skjul runt ugnen kan man stå på taket för att nå upp till skorstenen. Min 1,5 m3 hade t.ex. en 6 meter hög skorsten och den kunde gärna varit en meter till. Det blir 1:5 nästan…
Fantastisk att få ta del av era kunskaper så här! Jaha, det låter ju onekligen suveränt effektivt, och om det dessutom är lite rök så blir både jag och grannarna lyckliga..
Skorstenen har jag förstått är nästan det viktigaste för hur ugnen ska fungera. Men kan man blanda med billigare tegel i övre delen av skorstenen, för att köra snålvarianten. Det borde ju inte bli så varmt där uppe, eller hur?
Såg en plan på en Bourry ugn på drygt 1 m3 som där åtgången på tegel var ca 600 stenar, där hade den byggs i dubbla lager med hårt tegel innerst. Gör ni också så med era ugnar alltså dubbla lager sten, behövs det? Försöker få ett hum om hur många stenar jag behöver få tag i…
Här kommer världens dummaste fråga också,många bilder som jag ser på vedbrända ugnar visar en ugn med kvastar av eld i toppen på skorstenen. Brukar det vara så konstant när man får upp temperaturen, eller är det i extremfall? Undrar om min ugn kommer att få halva bygden gloende på gården när det är dags för bränning. Helst vill man ju vara lite lagom diskret…

Som du säger, skorstenen är superviktig och bör få omsorg. Den bör vara eldfast i varje fall den första metern, gärna två. Min var saltglaserad i den första metern och då vet man att det är varmt…Toppdelen kan du snåla in på med standardtegel, leicablock eller vad du kommer över.
Jag föredrar 1 stens tjocklek i hårdsten med stenarna omlott. Det blir tillräckligt tjockt för att det inte ska behövas nån isolering och då får man hård sten direkt mot vinkeljärnen.
Flamma i skorstenen beror på hur effektiv förbränningen är. Balansen mellan tillförd luft, tillförd ved och skorstensdrag ger olika lång flamma. En väl balanserad bourryugn ger ingen rök eller flamma alls mer än i början innan ugnen börjar andas av sig själv. När du kommer så långt inser du säkert mycket lättare sammanhanget. Eftersom bourryboxen kan vara proppfull med ved hela tiden är tillförseln av ved "konstant". Reduktion och flamma styr man nästan med cm-precision genom att öppna och stänga lufthålen i boxen och genom att spjälla mer eller mindre i skorstenen. Stryper man tilluften, försämras förbränningen, flamman blir längre och letar sig ut ur skorstenen för at få syre. Precis samma sak som händer om matar in gas i en elugn.
Så de bilder du sett med flammor beror antingen på att det är dålig förbränning eller på man reducerar med vilje och för att det är riktigt vackert och häftigt med Eld !
Nu har jag suttit och tittat igenom Olsens "Kiln Book" en lång stund, men jag har svårt att ta den till mig. Jag vet ännu alldeles för litet om "riktiga"ugnar för att få något utbyte av boken. Jag har lärt mig massor genom olika böcker, men eftersom jag kan för litet så behöver jag exakta ritningar för att kunna sätta igång. Något bra tips på i vilken ände man ska börja?
_
_
Hur kom du Lotta2 fram till vilken ugn som du vill bygga?
_
_
Ok Lars, Tack för förklaringen. Då är det mest "läckra" / arrangerade bilder (skitläskiga) som jag har sett med meterlåga eldkvastar ur skorstenen. Bra för man började ju undra. Just som du säger så hittade jag nu en passage i Sanderson/Minouge bok som handlade om dålig eldning/ och för mycket rökutvecklig och sambandet där. Tack för uppgifterna om teglet. Du har ingen aning om ett cirka hur många som gick åt till din ugn?
Ulla, ja som du ser i början på denna tråden så var jag ännu mer okunnig om vedugnar än vad jag är nu och ville mest ha en liten och behändig ugn, gärna ganska snygg också eftersom den kommer att stå direkt utanför min butik… Men nu när jag läst inläggen av av Lars T och LAE och i diverse böcker och inser att storleken faktiskt gör stor del i eldningen och att det är enklare att sköta en större ugn så var ju inte valet svårt. Sedan har det nu stått mellan en Bourrybox ugn eller en Fast fire Olsen men nu lutar det väligt mycket åt att bli en Bourrybox ugn på omkring 1- 1.5 kubik. Får väl se om dom sista böckerna leder mej på avvägar men det tror jag inte. Allt jag har läst om Bourry ugnen verkar ju vara positivt. Och dom ska vara lätta att sköta även för en äldre och skröplig person ( inte för att jag är där än tack och lov) för man slipper krypa omkring på marken och peta in pinnar i den. Det finns ju en del info på nätet också om man söker på olika ugnsmodeller. Och det är väldigt intressant när man kommit över det första avskräckande chocken som Olsens bok ger en…Massiv information och dessutom ganska torr info. När man förstår principerna med draget och sugen och vad som gör vad blir det mycket intressant att jämföra ugnar…Så varning utfärdad, Ulla..Men jag håller med en riktigt bra basritning kunde dom väl skicka med i någon bok där det tydligt framgår steg för steg vad man ska tänka på. Det där med valven verkar ju lurigt…Bland annat.
Men värst är det väl att man inte har någon man känner som har en vedugn så man kan lukta och titta och greppa allt direkt. När jag kommer närmare bygget får jag väl betala någon för att stå ut med mej och mina miljoner frågor under en bränning…Stackars den personen, utsugen på info när jag är klar…
Informations drakula som man är…
Men tack för forumet och alla snälla som svarar så fantastiskt!!!
sune högberg i ringshyttan har en gammal ugn från gustavsberg som han byggt om med en Bourrybox…han tar säkert emot studiebesök…ringshyttan ligger utanför Nora
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Lotta 2 gå in här på länkar krukmakargården .När du är inne på min sida ta länkar och längst ner in på " side stoke " ,långt ner står det Single Bourry kiln där har du bra bilder medmera….. side stoke är för vedbrännare som jag
PS.. Det går att bygga ugnar med Pellets brännare också , kostar ingen aning ????? Går säkert att koppla in på en Olsen ugn 2 brännare,låter dyrt.Raku ugn ??
Nä nu kommer jag inte på nått mer ,nu går jag tillbaka till drejskivan.
Tack LAE för tipset om side stoke, där hade jag faktiskt varit inne och sniffat tidigare, bland annat där som jag såg det underliga sättet att lägga in ved som gjorde mej lite avskräckt. Men nu har ju Lars T förklarat så bra om att jag kan fixa det instoppet på sidan så det lät ju bättre. Kanske kan jag hitta en litet stängbar dörr på något sätt,hmm…
Gas/pelletsbrännare = nejtack, här ska det eldas med ved :D Tyst och skönt.
Abbi, tackar för tipset jag får undersöka längre fram vilka som kan tänkas ta emot besök!!
Hej, har lagt ut två bilder på taket som ska skydda ugnen.En sak som jag ska ändra på är högst upp.Tänkte göra som växthusen en lucka som öppnar sig om det blir för varmt under taket. Det skulle inte vara kul om det brann ner .
Heja LAE, vad snabbt du jobbar på. Ser ju bra ut. Funderar också på att börja gjuta nu när det inte verkar bli någon vinter än på ett tag…
Vad har du för avstånd mellan ugnen och till taket? Funderar på vad som rimligast kan behövas, jag med övertygelsen att jag kommer elda upp varenda hus i närheten…
Tror att det är minst 3.30 m mellan plattan och taket. Håller till i skogen och bygger hur svart som helst man ser inte ens handen framför sig när man släckt ljuset.Det gäller att starta bilen först.
Glömde nästan avståndet blir mellan ugnen och taket ca 1-1.3 m tror jag. Kanske man får klä in vissa delar med minerit som tål värme bra,så allt inte brinner ner.
Titta på min foto sida så kan man se lite hur jag byggde en bourrybox ugn en gång
Jättekul att se bilder på det bygget Lennart! Jag som just kände mej lite låg och förstod inte hur jag skulle lyckas få ihop dom där valven med alla underliga bitar som behövdes "skewback" underliga valvstenar mm…Hela byggprojektet kändes lite tungt. Haha, gjutet valv är lösningen! Jag har just insett att i alla mina nya böcker finns det inte en enda riktigt utförlig beskrivning på ugnsbygge steg för steg.Trist. Konstigt för jag kan ju inte vara den enda som tycker det är lite dåliga ritningar, och ändå har jag faktiskt inte tummen mitt i handen i vanliga fall. Böckerna verkar vara mer som inspiration för vana ugnsbyggare som direkt fattar när man ser en sprängskiss. Det hade ju hjälpt om man vetat lite vad som går åt i material osv.. Vill ju inte köpa 1000 sten för mycket, det blir ju dyrt ändå. Har inte ens lyckats få tag i rätt tegel, det är en tegeldjungel där ute…Jaja, jag får fördjupa mej i läsningen under regnandet så länge. Kul att se bilderna!!