Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 3214 ggr
Asfaltsblomma
0

En av mina keramik"gubbar"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Föreställande en av våra lokala musiker i trakten. Beställd av honom själv.

Asfaltsblomma
0

… en till. "Jimi Hendrix" Glad.

Asfaltsblomma
0

…ännu en. "Fiskelycka"

Freja15
0

Men oj vilka fina gubbar! Hurra!!

Asfaltsblomma
0

Tack! Kul att höra Glad.

Kram

Mia

[rolnor]
0

Läckert!

Grodan77
0

kul

purpur
0

Häftiga gubbar!  Snyggt värre…

Vad har du använt för färger för att dekorera? Engobe, underglasyrer …?

Asfaltsblomma
0

Tack! Glad Färgen jag använt till de här "gubbarna" är akrylfärg.

Mia

mallezeilon
0

Vilka härliga karaktärer. Mycket inlevelse och känsla!

Asfaltsblomma
0

Tack för detGlad. Blir glad att höra det.

Doriz
0

Träffade på en keramiker för ett tag sedan som gjorde sina figurer i stengods men brände dem som lergods för att sedan måla/dekorerera dem med akrylfärger. Inte förrän efteråt började jag fundera på varför hon jobbade i stengods men brände i lergodstemperatur - hur gör du? Jag tror kanske att det har något med att färgen skall kunna tagas upp av godset men är absolut inte säker. Någon liten Michael på gång med eller utan näsa?

Ulla
0

En orsak att använda stengodslera på det sättet kan ju vara för att man vill bränna en del i stengodstemperatur. Då behöver man inte vara rädd för att bland ihop lerorna av misstag med ugnskatastrof som följd.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Asfaltsblomma
0

#11 Ja, det kan man undra. Kanske är det som #12 säger? Jag jobbar bara med lergods hemma p g a att min ugn är en lergodsugn, och då har jag inte ens tänkt tanken på att jobba i stengods. Däremot jobbar jag i stengods på keramikgruppen jag är med i. Det är jättekul, men jag tror att lergods är bättre lämpat för när man gör "figurer". Ja, kanske det blir en Michael Jackson-figur framöver. Det var en bra idé. Tack för tipset Glad!

Mia

Doriz
0

Finns det inte lergodslera som klarar att högbrännas i stengodstemperatur? Nu är det ju inte säkert att en sådan eller de har goda skulpturegenskaper - jag kan inte påminna mig att jag använt någon.

Asfaltsblomma
0

Det är möjligt. Men min erfarenhet är i alla fall att det blir en slätare yta, utan kornighet i lergodset. Det är ju A och O när man gör mindre skulpturer där ansikten och andra kroppsdelar ska vara släta och rena i färgen.

Doriz
0

Jo, jag använder också oftast lergodslera till skulpturer om de inte skall stå ute men vad jag menade var att man kunde använda en högbrännande lergodslera om man var rädd för att råka få med någon sak i en stengodsugn. Jag är egentligen mest nyfiken på vilka egenskaper som en stengodslera får som bränns i lergodstemperatur. Blir den lika "hållbar" som en lergodslera eller sker det andra saker med och i den då den inte bränns fullt ut?

LenaR
0

#16 Jag tror att det är så här:

När man arbetar med högbränt gods gör man gärna godset tunnare än i lågbränt, eftersom stengods och porslin blir hållbarare jämfört med lergods.

Vill man använda stengods- och Porslinslera i lågbränt får man helt enkelt tänka på att inte göra väggen för tunn. Då spelar det ingen roll.

#15 Jo, vilken lera man väljer är nog en smaksak.

Jag känner en superduktig skulptör, som arbetar med ganska grovt chamotterad lera. Hon tycker att chamottkornen ger stadga, så att det är lättare att få yttepyttesmå nästippar och knogar på plats t.ex. Jag har sett decimeterhöga figurer med tänder och tunga i munnen, rynkor på knogarna, och små naglar på fingrarna…

Svårt att tro att man kan arbeta så fint i grov lera, men Åsa svär vid det!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Finns det högbrännande lergodslera? Dum fråga kanske men skulle det inte per deffinition bli stengodslera???