Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 1851 ggr
LeWE
1

Prova på keramik

Är det nån mer som brukar ta emot grupper för att prova på att dreja, kavla, ringla mm? Jag tycker det är trevligt och lite annorlunda mot att sitta och tillverka själv hele tiden. Det är lite socialt och de som kommer får en inblick hur det är att arbeta som keramiker och de förstår verkligen att det inte alla gånger är så lätt. Man får ibland nya kunder, de förstår att det verkligen är ett hantverk som man inte lär sig på en kväll.

Det som känns svårt är att veta vad man ska ta betalt, jag har nu höjt från 300kr/person till 350 kr. Det är ju förutom själva tillfället en del extra jobb med att bränna o glasera det de har tillverkat! Är lite intresserad av vad andra tar?

zzaga
0

Jag sitter just och funderar i samma banor. På tisdag kommer 11 personer hit för att ha skulptur kurs och jag har ingen aning om vad jag ska ta betalt… Någon som har något förslag?

anmaba
0

Jag fick just en förfrågan om det igår. Dom ville att prova påkursen skulle vara  idag & hålla på i 2-3 tim. Så jag ringde runt till 2 av mina keramikvänner, den ena sa 450 & den andra sa då 485. Jag ringde  & sa att jag ville ha 485:-/pers ink. moms.F örutom lera ,bränningar & glasering skulle kaffe & kaka ingå.En del i gruppen tyckte att priset var ok & en del tyckte det var alldeles för dyrt.Det slutade iallafall med att dom inte kom. Om man tänker på att man exempelvis får betala 350:- för att bli masserad i 30 min & 500:- för en timme, så tycker jag gott att man kan ta 485:-. Det värsta med mig & kanske många av oss är att jag nästan ber om ursäkt för att jag ska ta betalt.

kia1
0

Jag har inte haft prova på dagar någon gång, men jag tycker nog att det är värt att betala för, Jag har idag varit på en mässa och för skojs skull så anmälde jag mig till en glas kurs det kostade 500 :- OK tyckte jag. Men det var ingen iformation, och mer än hälften av smyckena var skräp, men det som förvånade mig var att folk faktiskt betalade för detta. vad jag menar med det här är att om du kan din sak, så ta betalt,för det är faktiskt så att det finns dom som tar betalt fast de inte ens FÖRSÖKER att  ta reda på fakta. Jag fick flera egna elever på den här så kallade kursen . Jag håller med om att vi underskattar nog våra kundskaper ibland, är det inte typiskt kvinnligt eller?

LeWE
0

Håller med dig, kia1. Det är jättesvårt att ta betalt men massören masserar bara en åt gången jag tar emot grupper på "minst" 5 personer och då blir det ung samma timpenning om de betalar 350kr/st !?! Det blir väl lite mer men det är ju lite jobb innan och efteråt när allt ska brännas o glaseras och leran ingår (än så länge). Bra att höra hur andra gör.

zzaga
0

Här nere variera priset mellan 250-350:-/ timmen.

sannas
0

Hade en event häromveckan för 8 personer. De betalade 475:-/person inkl. kvällsmacka + kaffe/te. De återkom en vecka senare för en liten "miniutställning" och avhämtning av sitt gods där det bjöds på cider och snacks. Materialet och bränningarna ingick i priset. Hela arrangemanget var mycket uppskattat och alla var verkligen supernöjda.

Vad jag kan tycka så här i efterhand, är att man egentligen skulle ta betalt för timmarna för sig och materialet för sig, kanske tom fikat för sig. Då blir det inte så att man bjuder på så mycket mer än det var tänkt från början. Dessutom så funderar folk faktiskt på att varje kg de tar ur påsen kostar, både leran och bränningarna. Hittade en liten tant som stod med en sax i handen, den hade hon "petat" i 3 stycken lerpaket med (totalt 30 kg), tur jag upptäckte henne, surt om paketen torkat ut (mer jobb) bara för att hon skulle ta mer lera än den jag knådat upp till detta tillfälle. Obegränsad tillgång på lera vid sådana här tillfällen genererar en mängdproduktion av tjocka fula saker som antagligen spricker vid bränningen och bör enligt min mening styras upp på något sätt - men hur gör man det snyggt utan att verka gniden? Skulle vara det där med kg-pris på lera och x antal :-/bränning då i så fall? Hur gör ni?

LarsT
0

Det är nästan samma fråga som vad en kanna ska kosta. Jag tycker också det är jättesvårt att att ta betalt, men det är lite lättare när det gäller tid jämfört med en kanna. Somliga gör en kanna på 5 min och andra behöver en timme på sig. Men att ta emot folk i verkstan och lära ut nåt, då kommer jämförelsen med elektrikern direkt.

Om vi är ense om att keramiker inte ska ha mindre pengar än en elgubbe per timme så blir det lättare att räkna. Om man säger en tretimmarskurs + 2 timmars för och efterarbete så blir det 1750:- + moms vid en eltimpenning på 350:-. Slår man ut det på 8 pers. blir det 220/person och event. Det är vad din tid kostar isåfall.

Ingår mat och dryck får man lägga till vad det kostar förstås + tillredningen i tid. Ett förslag med materialet är att ta betalt för en bestämd mängd per person och sen är det upp till dem att göra en stor eller fler små. Men totalt ung. antal kg som du får plats med i en bränning t.ex.. På studieförbunden brukar det ligga runt 30-40 :-/kg ur paketet eller 50-60:-/kg vid vägning efter bränning. Om man tar  3 kg lera /person blir det 180:- man får lägga till de 220:- = 400:- per person + mat + moms.

475:- låter rimligt, tycker jag men då bjöd du på den sista träffen (och momsen ?)

Sen är det ytterligare en fråga att man bjuder så mycket av sig själv vid en kurs och ofta är helt slut efteråt jämfört med elgubben som kommer två veckor efter vad han lovat, springer genom kopplingsdosorna och gör bara halva jobbet klart. Han bjuder inte så mycket på sig själv. Så egentligen ska en keramiker ha mer än 350:- för dylika tillställningar. Jag har en kompis som ligger på 500:- men det är också i stan det och då accepterar folk att det ska kosta nästan dubbelt så mycket av nån märklig anledning. Är du dessutom lite känd i trakten är det lättare att ta ordentligt betalt.

sannas
0

Den sista "träffen" tog cirka en timma i anspråk och då blev alla sakerna avhämtade vid ett tillfälle, vilket var min avsikt för att slippa småhatta med hämtningar, ren självbevarelse med andra ord.

De ovan nämnda beräkningarna du gjort tillämpar jag oxå på ett ungefär när jag ska lämna offert på en sådan här grej. Jag har inte någon gång blivit ifrågasatt ang. det pris jag satt från kund och det kan jag kanske se som ett gott tecken, eller så är jag väl för billig i alla fall. Men vad det gällde egentligen var att om folk inte känner sig begränsade på något sätt vad gäller materiel så finns det inga beräkningar i världen som går hand i hand med slutnotan. Även om man inte vet riktigt hur man ska hantera olika saker så vet man i alla fall från gång till annan efter hand hur man inte bör göra..och det måste ju rimligtvis i en framtid bli så att man med rejäl erfarenhet i bagaget vet exakt hur saker och ting ska vara?