Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 17219 ggr
Hennum
0

hur länge kan det stå?

Hej!

jag har två klumpar lera hemma som jag vill göra något av. Kommer inte ihåg vad det är för sorter. en är vit och den andra är lite begie typ.

problemet är att jag inte har tillgång till någon ugn, så jag kan inte bränna det för tillfället.

men om jag börjar nu kanske jag kan hitta en ugn så småningom, låna/hyra av någon eller så. så jag undrar om det kan stå hur länge som helst torkat, eller om det finns någon tidsgräns? jag tänker att det inte borde vara det. men bäst att fråga först i varjefall ^^

mvh / Johanna

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

lia1
0

Hej!

Ingen tidsgräns men det kommer förstås krävas lite jobb å få igång leran igen.
Viktigt att veta vad det är för typ av lera om du ska bränna "om ett tag" så du inte kör upp i stengodstemp på lergodslera….. Sen brukar de som lånar/hyr ut utrymme i ugn kräva att man kan visa vad det är för lera för att undvika ugnshaverier.

Har själv "gammal" lera som jag går å kikar snett på som ska tas om hand. Det blir lite i taget för det är så jobbigt!!!

Tänk om man hade haft en lerkvarn som kunde knåda åt en…… Skrattande

Hennum
0

Hej!

Jag menar hur länge den kan stå efter att man har gjort det man ska göra med den. leran i sig är ganska gammal typ 2,5 år så den kanske hunnit torka ut iofs. men det finns väl sätt att blöta upp den? Men ja tänkte främst på efter att man har använt den lixom tills den ska brännas. får sätta lappar på grejerna efteråt där det står vad det är för lera.

tack för svaret! :)

det var några år sen ja pysslade med det här senast. på gymnasiet. så ja kan nästan inget :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

mangobango
0

Blötlägga är bra för torr lera. Lägg sen upp på gipsplatta eller träskiva.

Hur länge det ska torka innan du bränner beror på hur tjock leran är, dvs sakerna du gjort. Är det tunna muggar kanske 2 dagar? Är det en stor skulptur kanske 1 vecka? Även temperaturen i luften påverkar hur fort torkningen går.

Du får känna på dem om de känns fuktiga/svala. Torka några extra dagar om du är osäker.

lia1
0

Ingen tidsgräns på färdiga grejor heller! Står det där det står så väntar det bara på att bli omhändertaget dvs bränt eller kasserat som kan arbetas om å bli nya saker. 

Kanske du ska tänka lite på vilken miljö dina grejor står i… väldigt fuktig så kanske de behöver stå i torr ett tag innan skröjbränning. Annars inga problem om det är vanlig miljö…..

Att "få igång" lera som blivit lite torr… Jag delar upp klumparna i mindre och slår in dessa i blöt handduk å sen in i plast. Så får det vara nån vecka. eller snarare tills jag orkar ta hand om det. Knåda, knåda, knåda för att leran ska återfå sin ursprungliga smidighet.

Här på forumet får man en massa tips och pepp vare sig man är proffs eller nybörjare så det är toppen att du hittat hit.

Lycka till med ditt lerjobb !!! Glad

helenahenstedt
0

Bästa sättet, tycker jag, att ta hand om torr lera som du vill jobba vidare med är att krossa den till ca hasselnötsstorlek, häll sen krosset i en hink med mycket vatten. Har du mycket kross så häll pö om pö. Låt sen stå ett dygn, häll av överflödsvattnet - dvs tippa hinken försiktigt och häll den nu flytande leran på en gipsskiva. Hur länge den ska ligga där beror på skivans fuktighet, fuktighet i luften och hur mycket lera du häller upp. Kolla med jämna mellanrum, så det inte torkar för mycket för då är det lika bra att börja om igen. Har du inte tillgång till gipsskiva kan du hälla ut på nåt annat sugande material, typ trä. Ett tips kan vara att lägga nån textil emellan, lätt att flytta leran också när den torkat till lite, om du behöver platsen.

När du väl gjort ett föremål så kan det i princip stå hur länge som helst. Känn mot kinden, känns det kallt så är det fortfarande fukt kvar i godset.

Doriz
0

Läste om keramikern som tog över ett krukmakeri och fann en mängd krukor på vinden som stått i säkert 50 år om inte mer … hon brände dem och de flesta blev ok men tänk på att sakerna blir sköra då de torkar dvs det kan vara svårt att förflytta dem. Jag märker det om jag gjort skulpturer med utmanande former.