Keramik iFokus

Keramik

Läst 610 ggr
Christina
0

Krukor och urnor för trädgårdar

Vi har på trädgård då och då med förtjusta utrop länkat till sajter vi hittat på webben med vackra krukor och urnor som passar för växter. Eller bara i största allmänhet tillför något till vår trädgårds- eller inomhusmiljö.

Vore jätteroligt om fler ville sprida kunskap på trädgårdssajten om material och tankar bakom det som tillverkas - särskilt för utomhusbruk.

LenaR
0

För min del är det snarare så att jag behöver trädgårdssajten för att veta hur en bra kruka ska utformas.

Hur ska en kruka för utomhusbruk se ut? Måste den ha dränering? Hur djup måste den minst vara om man vill ha lite större växter i den, som olivträd t.ex? Räcker ett par dm djup? Spelar diametern någon roll i förhållande till djupet?

Det enda jag vet om växter är att när de kommer hem till mig dör de…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Christina
0

Tendensen verkar gå mot många och stora krukor i trädgården. Problematiska att flytta på så flera blir nog mer eller mindra stationära, vilket inte är så bra med tanke på hållfasthet under kalla vintrar.

Det finns ju växter som överlever allt sägs det. Titta på vår tråd om 'Växter som brer ut sig för mycket'. Gäller utplanterade växter förstås. Inomhus har vanliga brukorkidéer sedan 6-7 år. De dör aldrig verkar det som. De blommar och blir sedan fula så jag får dölja dem bakom en gardin och så plötsligt kommer en ny blomstjälk. En skvätt vatten var 14e dag verkar räcka. Även om det är bättre med lite mer.

LenaR
0

Jag tror inte det finns växter som överlever mig, men jag ska prova orkidéer. Tack för tipset!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.