krackelering - hur gör man?
Jag har en vit blank stengodsglasyr som blir jättebra. Nu är det så att jag tycker det är snyggt när glasyren krackelerar. Hur gör man för att få den göra så?
Intressant fråga. Detta brukar många vilja undvika, dvs krackeleringar. Vad gör du för saker som du vill ha krackad glasyr på?
Dessvärre har jag inget säkert tips. Kanske öppna ugnen lite tidigare än brukligt, typ vid 400 grader? Sen beror det på vad du har i glasyren, det påverkar definitivt.
Glasyrer med låg halt av kvarts och/eller aluminium krackar lättare. Det finns andra ämnen som påverkar också, men jag kommer inte ihåg utan fusklapp! En krackelerande glasyr passar inte riktigt på skärven, utan är "för liten".
Motsatt glasyrfel, att glasyren är "för stor" visar sej genom att glasyren flagar. Så om du googlar på hur man fixar flagande och krackelerande glasyr, så kan du säkert hitta något bra.
Finns det kvarts löst i receptet så du kan ta ur lite?
Om du öppnar ugnen för tidigt kan glasyren kracka, men risken är att skärven gör det också! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Äsch, nu googlade jag själv. Så här tar man bort krackelering:
1. increase the silica, in body or glaze
2. decrease the feldspar, in body or glaze
3. decrease any other material containing sodium or potassium
4. increase the boron
5. increase the alumina, i.e. the clay content
6. increase lead oxide.
Så för att åstadkomma krackelering gör man alltså tvärtom:
- Minska mängden kvarts
- Öka mängden fältspat
- Öka mängden av något annat alkaliskt material
- Minska mängden bor
- Minska mängden aluminium, dvs lerhalten
- Minska mängden bly

Det måste väl vara tvärtom?
Så vitt jag vet betyder increase öka och decrease betyder minska…
Vill inte märka ord men i det här sammanhanget är det ganska viktigt.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Precis, så om du vill ha krackeleringar följer du min svenska lista, vill du bli av med krackeleringar gör du tvärtom, dvs som det står på den engelska!
Jag fyller i med fetstil för att förtydliga, det ser lite råddigt ut… 

Tack för fetstilen. Jag läste inte ordentligt. Trodde du hade översatt rakt av hur man skulle göra för att ta bort krackelering. Där fick jag för ordmärkeriet…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Eller allra enklast så använder man sej av ett färdigt recept på en redan utprovad krackelerande glasyr som brukar funka. Finns i artikelsamlingen…
Ulle, det är bra att du är vaken på översättningar! Jag trodde du skulle var helt utmattad av dina tusen sillburkar vid det här laget? 
Kom på en sak till: marif, om det är en vit blank glasyr, innehåller den tennoxid? Tennoxid har nämligen en förmåga att jämna ut spänningar i glasyr så det inte krackelerar. Eller rättare sagt, det krackelerar inte på en gång utan efter ett tag.
Så om du gör prover på vit blank krack, kom ihåg att det kan dröja ett tag innan krackarna visar sej!
Och så en sak till… Tar du ur kvarts eller aluminium ur ett recept får du en mjukare glasyr. Den blir mer lättrepad, om du tänker bruksgods. Själv tycker jag bara att det är vackert så.
#8, bruksgods m krackele, nja…personligen tycker jag det är lätt ofräscht m bruksgods m krackeleringar men det ju bara min egen uppfattning…
#9 Jag "botades" från det när jag såg en utställning med gamla japanska teskålar, som var mycket välanvända… Och så finns ju den persiska keramiken, ofta med krackelerande turkos glasyr som slits fort. Underbart vackert!
Jag gör mycket bruksgods med krackelerande glasyrer. Tallrikar, koppar, kannor av olika slag….
Men funktion och praktiskt tänkande är ett nödvändigt ont för mej. Helst skulle jag vilja glömma allt sånt. 
10, jasså gör du? Usch, jag lider fortfarande av äckelsviterna efter jag löste ngnstans om vad som fastnade i krackarna så för mej blir det nejnej förutom på utsidan, men snyggt som sjutton är det ju!

Såg någonstans att det fanns krackeleradande penslapåglasyr som var färdigblandad - någon som använt något dylikt? Jag tänkte mig för att kunna krackelera någon liten detalj på något.

Det skulle stå krackelerande … hu så skumt det blev
Hehe, man kan redigera inom en timme vet du! 

#14 nej det visste jag inte med det låter som en bra sak för mig då tangenterna slinter.
Tack för alla tips, jag får nog leta efter en "färdig" glasyr, har inte lärt mig blanda själv än. Men en turkos krackelerande skulle passa perfekt.

# 16 om du kollar i mitt album och vidare på min hemsida så har jag en turkos som krackar en del, kan den vara nåt?
Har för mig att receptet ligger i receptsamlingen, kan kolla det, annars lägger jag dit det.

#16 i receptsamlingen ligger en av mina turkosa, är dock inte säker på att det är den som krackar bra. Men hittade fler recept i samlingen på glasyrer som krackar, kolla under artiklar och vidare i receptsamling.
Helena (#18), din turkosa er meget vakker
Jeg har brukt den en god del. På mine leirer og i min ovn krakelerer den ikke. Det finnes imidlertid blant annet grønn og en transparent krakk-glasyr i receptsamlingen
#20 Eld och vatten (snyggt namn!) det finns kvarts fritt i receptet i Helenas turkosa, så om du vill ha den krackelerande kan du ju plocka ur kvarts, kanske 5 eller 10 gram.
Takk, og takk for tipset #21
Jeg har ikke ønsket krack i den turkosa til nå, men kanskje jeg prøver det en gang senere
Jeg ville bare spare Mangobango for en prøvebrenning av den turkose i receptsamlingen, for den gir ikke krack hos meg.