Kurspris på keramikkursen
I tråden Ler-kg-pris på kursen har materialpriset diskuterats friskt vilket känns nyttigt!
Nu vill jag ha igång en diskussion om kurspriser. Vad spelar in i prissättningen? Vad är viktigt när man väljer att anmäla sig till en kurs? Önskar synpunkter från er som går kurs och er som håller i kurser. Varför välja studieförbund? Varför gå privat?
Vad är en 10 gångers keramikkurs om 3 klocktimmar alt 4 lektionstimmar värd i pris? 795:- eller kanske 4995:-
Jag skulle ta ca 2400 kr för 3 x 60 min, 10 gånger. Med 6 - 7 deltagare.
Tillgång av både lergods och stengods, många glasyrer, engober, oxider, möjlighet till raku mm är inte fel. Små korta genomgångar med tips och trix. Möjlighet till att få testa att göra egen glasyr för den som vill. Deltagarna ska ha känslan av att det inte finns några begränsningar på vad man kan göra.
Privata kurser ger mer… ofta mindre grupper, mötet mellan ledare och deltagare blir mer givande, man kommer varandra närmare .
En god kaka till kaffet brukar göra deltagarna glada
.
Folkhögskolornas sommarkurser (Värmland) på 5 dagar, heltid med helpension kostar ca 2500 kr.
Som kursdeltagare kan man ju ha så olika syfte med att gå en kurs. då mina barn var små och jag då o då unnade mig en omgång studiecirklar på kvälltid, då var det viktgast för mig att få dreja ostörd. jag ville ha få andra på kursen så att jag fick en drejskiva för mig själv, för det var egentligen enbart drejandet jag ville åt. Kan tänka mig att en del går kurser även för den sociala biten och då blir kafferasten viktigare. Jag tyckte kaffet var störande verksamhet :-)
Det viktigaste för mig nu (inte nybörjare) om jag ska gå en kurs är kursledaren, att det är nån jag tycker är duktig och kan nåt som jag inte kan och verkligen vill lära mig. Numera tycker jag även om kafferaster 
Klart att priset och vad man får för pengarna ska stämma överens.
Jag tar 120 kronor för ett pass om 2 1/2 timma och 50 kr/kg lera (bränning o glasyr ingår). Plats finns för 8 i verkstan. Kan väl inte säga att det direkt är nån kurs utan snarare "öppen verkstad". Självklart är jag alltid i verkstan och svarar på frågor o kommer med glada tillrop. Merparten av besökarna är mer eller mindre nybörjare. Hos mig betalar man alltså varje gång man är här - och man kommer 1 eller 100 gånger, vilket som känns bäst!!

Pyromanen, trevligt att hitta likasinnade. Jag är ju relativt ny i fältet och kan inte förstå mig på detta evinnerliga ätande under kurstid
…
Till frågan. För min del så vill jag förstås att kursen ska vara bra och givande, men jag tycker i allmänhet att keramikkurser i Sverige är i dyraste laget. Missförstå mig nu inte, jag förstår att det inte är lätt att få det att gå ihop. Min plånbok är dock inte särskilt välfylld och då blir det svårt att unna sig en dyr kurs -särskilt när barnen behöver allt som de hela tiden behöver
. Jag har dock blivit bortskämd här i Kalifornien där jag drejar för i princip ingenting…
//J

När jag höll kurser i Medborgarskolans regi kostade kurserna för 28 lektioner (45 min) 950 kr. Jag tycker det är väldigt billigt, trots det var det några terminer när det inte blev fullt och ingen kurs hölls. Min timlön låg på 120 kr, la ju en massa gratistid också.
När min verkstad är iordning skulle jag gärna ha kurs igen, men för en väldigt liten grupp, kanske max 4 pers och då kommer ju den bli hiskeligt dyr så vi får se om nån vill gå. Men det ligger långt in i framtiden…
Vad angår kurspriser i egen verkstad eller om du hyr in dig någonstans. Så tänk efter vad du har för utgifter och underskatta inte din egen arbetstid heller. Vad har en medelsvensk i lön i månaden ? 20-25-26000. Är man professionell keramiker med ett bra kunnande så ska man vill inte skämmas att ta betalt heller, men det finns dock gränser. Det ska också finnas pengar till skatt,sociala avgifter och det material.
Studieförbunden och folkhögskolor har ett större statbidrag och därför billigare kurspris, men de har inte heller så stor krav på behörighet och kunskap, där är folkbildning viktig.
Folkuniversitetet är opolitisk bundna och har mindre statsbidrag och är avhängig av deltagarnas betalning och därför stoftast större kursavgift. De ställer större krav på ledarnas kunskap och folkbildning är också viktig.
Ibland blir jag så trött på deras olika argument, men det är bra att känne till de olika förhållanden. Som elev/deltagare får man ju avgöra vad som är viktigt fritt arbete med en hjälpande kursledare eller en ledare som undervisar mera och lyssna in elevers önskemål. Vi är ju olika.
När jag personligen leder en kurs, så tänker jag på att folk kanske ska pendla till Gotland och hyra in sig någonstan. Det blir lite pengar det. så jag för söker hitte en mitt emellan avgift, så jag också får betalt för mitt arbete med förberedlese och allt. Det är kul at jobba med.
Kaffepaus är viktig - jag brukar låter folk att välja själv. Men en paus bör göras eftersom det kreativa ger och tar mycket energi.
Helle K Keramik Gotland
www.helle-k.com

Jag fick mig en verklig tankeställare för några veckor sedan då jag förstod att ett studieförbund som jag har kontakt med endast hade haft en keramikkurs under våren. Då jag gick fick jag stå i kö i två (2) år innan det fanns plats. Träffade även mina gamla kurskompisar, ifrån ett annat förbund, som sa att de kämpade för sin överlevnad. Vad har hänt? Keramik som varit så populärt? Har funderat över det och tänker att de sammanhållna kurserna om ex tio (10) gånger kanske inte passar alla och hur man skulle kunna göra med det, något slags klippkort … Har gått olika kvälls- och helgkurser och jag hade gärna sett mer "teori" men de andra verkade nöjda, dvs de var där för att tillverka. Vi körde fika om man ville - ibland var man inne i något och då passade det inte, ibland var man mindre verksam och mer social och då kunde man sitta en längre stund med de som ville. En kompis till mig berättade om en gravid tjej på en kurs som hon gick som smygåt lera … Det måste väl vara optimalt!

Jag har gått på kurs för flera olika studieförbund och då har priserna legat runt 1000-lappen för kursen och 45kr/kg och då har lera, bränning och glasyr ingått. Som fritidssysselsättning tyckte jag att det var ganska lagom pris. Had det varit mycket dyrare hade jag nog inte kunnat gå av ekonomiska skäl. Jag har också gått hos en keramiker och då betalade jag gladeligen lite till för att få hjälp av ett proffs. Då paserade prislappen 1500 för kursen. Jag skulle också kunna tänka mig att betala så mycket för att inte vara så många på en kurs, då får man ju också mer för pengarna, så att säga. Men 2500 för tio gånger hade jag nog fått svårt att motivera här hemma. Fast å andra sidan verkar det som om studieförbunden lägger ner sin keramiska verksamhet eftersom den finns få som vill varar ledare. Då är man glad om man hittar en kurs över huvud taget.
Det var därför som jag började göra i ordning en egen verksta. Inget ont som inte har något gott med sig.

Hur går det? Vad tar ni för era kurser?

Jag tar 2490:- för 10 ggr om vardera 3 klocktimmar. Moms ingår med 25% samt kaffe o gott fika varje gång. Kvällskurserna i höst är fullbokade, så det priset avskräckte inte.
Materialpriset ligger kvar på 45:- per kilo inkl moms.