Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5439 ggr
pluppan
0

kan man köra torkprogram i vanlig ugn?

en dum fråga, men om man inte frågar får man ingenting veta……

jag har aldrig kört torkprogram, hur torra ska grejerna vara? som jag förstått så värmer man bara till ca 100grader kan man torka i sin vanliga matugn istället? det är ju lite körigt nu före jul och som vanligt är man ut i god tid………….

L.A.E
0

Vi brukar  torka saker i vanlig matugn ofta när vi inte hinner med.Från rätt blöt till läderhård  50  och långsamt till 150 grader. Både dreja och skröja samma dag kan vi göra i den lilla ugnen .

pluppan
0

vad bra, hur lång tid tar det?

LarsT
1

Det bror på mängden lera och tjockleken. Jag torkar leran i 85 grader i keramikugnen för att inte överskrida kokpunkten säkert. Håller man en glasbit mot ugnens utlopp kondenserar vattnet mot glaset sålänge det finns vatten kvar i leran. När det inte kondenserar längre är man 100 % säker på att allt är torrt och då kan man skröja upp i temp snabbare än vanligt. Bra när man har bråttom.

pluppan
0

krämade visst på lite för mycket, båda grejerna sprack i ugnen

körde på 50 grader till läderhårt och sedan 85 grader, då gick det år h-e.

LarsT
0

Det är en sak med automatikerna….man ska inte tro att 85 på instrumentet alltid är på riktigt. Dina 85 kanske gick över 100 i verkligheten och då hinner inte vattnet ut i tid utan spränger leran. I min ugn testade jag med termometer så att det stämde. Givet hjälper det att det inte är stora saker och att väggar och botten är något sånär jämntjocka, men oftast har man såhär bråttom med massproduktionen och då händer det sällan att något konstrar. Har iofs 25% chamotte nästan alltid och det hjälper också till.

Det är också bra att fylla ugnen full med blöta grejer eftersom atmosfären blir mer jämnt fuktig och leran torkar jämnare.

pluppan
0

tja automatik…….körde det ju i matugnen Skrattande

L.A.E
0

Vi brukar ha en kniv eller en träslev i mellan luckan och ugnen(matugn). Och börjar alltid med  50 grader en längre tid så vatten ångan kan komma ut.Annars torkar vi en del på el-olje elemment om det går eller varmluftpistol.

LarsT
0

"Dagens I-landsproblem" egentligen….Vi har numer så bråttom att vi inte hinner vänta på lerans naturliga torkning utan kör igång olika elapparater som konsumerar dyr el och orsakar höga elräkningar som vi måste betala och därför måste stressa mer på leran så att vi kan sälja iväg grejerna fortare så vi hinner betala räkningarna som vi får för att vi måste stressa på leran… och sen pustar vi ut en sekund och avnjuter växthuseffekten … undrar hur vi tänker …. ?

L.A.E
0

Helt rätt  Lars T .      Torkningen av  gods ett problem på vintern när det torkar för fort i stallet. Hade hört en gång att i skåne kunde det vara problem med torkningen för det var så fuktigt längst kusten  Kan det stämma??? Och att  det norr över torkar för snabbt . Mindre fukt i luften???

lotta2
0

Jag som flyttat till hallandskusten och har min verkstad i ett gammalt stall  med betongstenväggar i torkrummet,  och framförallt bor 200m från havet med fullt inblås med västvinden (i princip jämt) har det svårt att få det torrt, utan får ha en avfuktare i gång under perioder för att få någon rotation på det. Hoppas det blir bättre när jag fått byggt mitt ugnsrum med torkhyllor i anslutning. Gillar inte heller alla onödiga dyra elslukande grejer som man har överallt…

Ibland skulle man vilja bosätta sej i ett litet torp utan el och utan tv och tidningar så man slapp bry sej så mycket om allt elände med världen och planetens tillstånd och om sitt eget dåliga samvete i synnerhet…;) Nej, men man får väl göra det man kan och som är rimligt…Men visst är det en sjuk värld…

Vavrakeramik
1

Jag har en elugn med automatik som bara går på 4 olika fasta program, jag kan bara ändra topptemperaturen. Så det gör jag ibland när det krisar. Stället den på 100 grader o torkar. Det har inte hänt några olyckor men det har inte varit dyngblöta grejer utan mer halvtorra (mellan torr o läderhård). Ska kanske fortsättningsvis vara försiktigare o sätta på 85 grader…

Doriz
0

Jag arbetar i en skola och torkar ibland elevernas lersaker i torkskåpen. Jag tycker det fungerar bättre än ugnen eftersom det är större och luften kan cirkulera. Däremot är det kanske inte så vanligt att man har torkskåp hemma och torktumlare har jag faktiskt inte testat …Förvånad Det är säkert hysteriskt oekonomiskt för själva skåpet känns sådant så jag brukar döva mitt dåliga samvete och köra när eleverna ändå torkar sina kläder. I verkstaden har vi en kupé värmare som vi använder i nödfall om det skulle vara bråttom. Den går dels att rikta mot specifika saker men också att "värma" ett utrymme där man kan ställa godset. Här hemma har vi en avfuktare i källaren och den tror jag skulle vara något. Den är i alla fall effektiv för det är väl så att det är fukthalten i luften som avgör om godset inte torkar. Sedan kan varm luft hålla mer fukt än kall har jag för mig att jag någon berättat för mig.