Hjälp, hur hantera en ugn...
Hej! har nu köpt mig en Kiln ugn, modell Ek 112. Är det ngn som har en användarbeskrivning till denna ugn? Eller, till Naber kontrollautomatik C4?
När är det dags att "strypa" ventialtionen ut från ugnen? Ingår två "pluggar" som ska sättas in i hål på sidan för att stänga till ventilationen och ett "hål" på toppen. Ska alla hål stängas till vid bränning… Som ni förstår är jag ngt av en gröngöling rörande vissa frågor. Därför mkt tacksam för svar!
Mvh Ia
Tegel är såpass poröst att jag inte ser nån poäng i att ha öppningar i ugnen, jag kör alltid med pluggarna i, kanske kunde det vara en poäng om man bränner en knökfull skröjugn att ha lite öppet upp till kanske 250 så att vatten ångan hittar ut enklare (jag kan ha fel…)
Vid skröjbränning har jag alltid öppet upptill till ca 340° man brukar väl säga att vid ca 300° så försvinner det kemiskt bundna vattnet i leran.
Tror att man sparar både element och ugn om man inte stänger för snabbt.
Jag kör med pluggarna i!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag har toppventilen öppen till 600 grader på en skröj. För att vädra ut sånt som finns i leran. I glasyren ör jag helt stängt eller öppet till 2-300 grader. Så har jag lärt mig.

Jag har brukat ha öppet upp till 2-300 grader men sedan jag helt glömde stänga en gång… så har jag så gott som alltid stängt hela tiden.

Lena, vad hände den gången när du glömde stänga?

Ugnen kom inte upp i temperatur och stängde till slut av sig med ett felmeddelande. Jag var helt förtvivlad och tänkte att nu har elementen gått. Men elementen var hela och bränningen var ok och färdig. Förmodligen hade ugnen stått och stampat länge på en relativt (tillräckligt) hög temp. Ugnsrummet var väldigt varmt.

Kan tänka att det var varmt…ursäkta ja e så nyfiken, men tror att vi lär oss av andras misstag oxå. Tur att ugnen höll!