Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 12252 ggr
krukpia
1

Recept på gjutlera...?

Jag skulle vilja få tips på hur jag blander egen gjutlera. Har en stengodslera som jag skulle vilja använda till gipsform. Tacksam för alla tips. /Pia

karro-vp
0

hej!

det går att köpa färdiga gjutleror som är bra när man ska gjuta, tyvärr har jag inte något recept för att blanda egen, håller själv på att gjuta kaffekoppar och det är riktigt roligt! lycka till

LeWE
0

Har faktiskt för några år sen gjort egen gjutlera, jag använde leran som blir när man beskickar o la den i blöt med vattenglas o soda. Har inte exakt mått hemma men jag kan kolla i verkstan. Sen vet jag att det var bra att den fick stå o "mogna" några dar för att sen silas. Tror nog att jag silade två ggr.

krukpia
0

Jättekul om du kan få fram receptet… Det vore kul att blanda egen lera och testa, annars får jag köpa färdig, det funkar säkert bra.

karro-vp
0

använde di stegodslera? att gjuta med, utan chamott då? hur fungerade det när man skulle hälla ur formen och torka den? jag vet att den finaste leran som jag använder har samma krympmån som gjutleran som vi använder men det låter spännande att man skulle kunna använda vanlig lera …

LeWE
3

Här kommer recept på gjutlera som jag fick på formakademin när jag gick gips o gjutkurs för några år sen.

Väg torr lera (helt torr)

ta 18% av lerans vikt i vatten (jag tog varmt vatten)

tillsätt 1,5 promille (OBS: ej procent!) av vardera vattenglas och soda i vattnet

häll i leran och låt stå kanske 1 dygn innan du silar. rör då och då helst med en borrmaskin med "visp" (kommer inte ihåg vad det heter..Generad) Jag silade  leran några ggr.

Perfekt använde spill som blir när man svarvar, lagom smått. Flytvikten på färdig lera ska vara 1800g/1liter

Jag tyckte att det gick bra men numer har jag inte gjutit på länge

Lycka till

GulleboKeramik
0

#5…. vad är "vattenglas"? Jag vet ju vad ETT vattenglas är… *s* Men jag antar att det inte är det du menar.

avalon
1

Vi har diskuterat det i någon annan tråd, jag hittar inte den nu, men sök på vattenglas så hittar du säkert. Det är natron eller sodium silikat och används till t.ex. terra sigilata, för att täta betonggolv m.m. Man ska även kunna laga skröjade grejer med vattenglas och t.ex kaolin.

LeWE
0

Jag vet inte exakt vad vattenglas är, tyvärr, men jag har köpt det precis som jag köper andra grejer som jag inte heller kan redogöra för vad det är exakt..hmm.. lät det konstigt?Fundersam

Jag har haft det som en flytande vätska i en flaska som man måste försluta väl när man tagit ur den.

krukpia
0

Angående receptet…#5, är promilledelen del av lerans torrvikt eller ska man räkna andel på lera och vatten tillsammans? Tack för receptet, jag ska snart prova att blanda till lite…

LeWE
0

Man räknar på lerans vikt.

Man kan tycka det är för lite vatten men har man rört ett tag brukar det ge sig.

poja
0

Lewe! Nu har jag gjort efter receptet 2 ggr. Trodde jag gjort fel första gången. Är vattenmängden verkligen 18 %? Det är väldigt lite. Jag får hälla i åtskilligt mer. Men då blir den finfin. Är det någon mer som provat?

Vanja-K
1

Jag gör också gjutlera själv. Men använder inget recept (ioch för sig säkert bra). Lägger alla torra lerbitar i vatten. Rätt lite vatten. Efter ett par dagar pressar jag allt genom en sil. Mitt är lite tjockt. Häller sedan i lite Vattenglas. Har gjutit massor med saker på detta vis och det har varit ok. Har aldrig haft ett recept, men ska kolla och testa efter ett recept också. Har aldrig kollat flyvikten. Men det är klart att jag ska lära mig.

LeWE
0

Poja, Vad kul att det funkar, kanske jag också hade i mer vatten, det var ju ett tag sen men i receptet jag har står det som jag skrev. Vanja, du har ju gjort utan recept så det kanske inte är så noga, man får väl prova sig fram.

[ReijmyreStengods]
5

Det finns många variabler inom gjutning men det är  inte så väldigt komplicerat. Tänk dock tänk på följande:

Gipsformens kvalitet, dvs vilken sorts gips används. Olika gipskvaltiteter har olika absorptionsförmåga

Är gjutformen torr? Blöta formar ger längre ställtid, dvs hur länge leran skall vara i formen. Ställtiden skall vara så kort som möjligt annars slits formarna i onödan.

Finns det värme under gjutbordet? Behövs för att minska lerans tid i formen, se ovan. Undvik temp över 40 grader, annars blir formarna sköra!

Det finns en del gjutleror på marknaden. Återförsäljarna brukar ha rekommendationer/recept. Själv återananvänder jag drejleran som jag blandar enligt följande: 30 kg torr lera. 40 gram kalcinerad soda, 5 cl vattenglas, ca 15 l. vatten Sodan behövs för att stabilisera leran, vattenglaset behövs för att minimera vattenhalten. Proportionerna måste man prova sig fram till, detta är ungefär hur min lera funkar. Oftast måste man efterjustera med mer vatten och ibland lite extra vattenglas.

Vattenglas är kvarts som smälts samman med natiumkarbonat, pulvriserats och sedan blandats vatten, under värme och tryck.

kinnekulle
0

Wow, nr 14 vilken info du sitter inne med, helt klart impad, jättekul att du delar med dig, Tack

drake3
1

Hej

Vattenglas är en kemisk konsistensgivare.
Själv gjuter jag nästan dagligen i gjutkeramik, har en butik där jag säljer gods och har kurser i kallmålning mån-fredag i Kil i Värmland.
Om någon är intresserad hur det går till får ni gärna kika in och se hur jag gör.
Min gjutlera köper jag i 15kg förp hos Keramikhuset Diana i RÅda. Suzanne är både billig och är bra att ha med att göra.

Måste erkänna att jag längtar till drejskivan…….

Godsagare
0

Jag letar efter recept på porslinspappersgjutlera (*puh). På vissa sajter står det att man ska ha en väggfast avancerad borrmaskin som kan röra om i lerslamman i flera timmar.

Är det nödvändigt?

Min tanke är att torka en plastisk Porslinslera som jag har, väga den, blöta upp den och blanda i cellstoff samt ställmedel.

Jag har nåt flytande ställmedel stående, får läsa på flaskan exakt vad det är… Kan det vara en blandning av vattenglas och soda? 

Är jag ute och cyklar eller är det där nånstans jag ska börja?

Nu har jag iallafall gjort gjutformar och det gick ganska bra, den ena formen kan jag nog använda direkt men på den andra hade en fotring flyttat på sig lite så den måste jag göra om.

Jag är ute efter att få en väldigt tunn vägg som släpper igenom ljus. Antar att pappersporslinsleran gör detta för mig.

saltglazed
0

Köp giefix och dolaflux från cebex å blanda i lerslamman dom har recept på hur mycket av vardera. det handlar bara om några gram till 10 kg lera

Godsagare
0

Någon som gjuter i porslinspapperslera?

Läste att om man har för mycket papper kan det säcka ihop i bränningen sen. Nån som vet nåt mer?

LeWE
0

PuttGlad