Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 802 ggr
Bregotta
0

Fästa gipsplattorna vid drejskivan?

Hej nu skall vi ut och dreja, systern och jag. Hur fäster vi våra nygjutna gipsplattor vid skivan? Vi har hängt över datorn och letat efter tråden vi kommer ihåg att vi såg här på forumet men inte hittat den. Så nu är det bråttom… Jätte-tacksamma för svar!

Ulle
0

Om du ska dreja något litet räcker det med att fästa gipsskivan med slicker.

Om det är större saker som kräver mycket kraft vid centrering är det kanske bättre att dreja låga ringar som du pressar fast gipsskivan på - om du förstår hur jag menar.

Lycka till!

Ulle

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Bregotta
0

Ok tack Ulle! Vi går ut i verkstaden och testar! Jag har för mig att någon i någon " tråd" sagt att det går att fästa dem med "bara" vatten, kan det stämma?

Ulle
0

Nja, jag tror att det lossnar väldigt lätt då. Jag har iofs inte prövat själv men det är mycket frustrerande när gipsskivan lossnar - DET har jag stor erfarenhet av…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Bregotta
0

… ja, det vill man ju inte!!! Tack, tack!Skrattande

pluppan
0

artikeln ni letar efter finns på förstasidan när ni kommer in i forumet under artiklarna

avalon
0

Dreja en lerplatta på drejskivan först, som om ni skulle göra ett stort fat, och dra upp rännor i den lerskivan, så att det blir som flera ringar efter varandra (spåren behöver ej gå ända ner i drejskivan). Sen trycker ni fast gipsplattan då blir det som vakum och plattan sugs fast i lerringarna. Sen blöter ni lite mellan varje platta ni sätter dit.