Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 3665 ggr
pluppan
0

Ugn toppmatad vs frontmatad

vad är det för skillnad i kvalite egentligen?

själv har jag bara haft dåliga erfarenheter av toppmatade ugnar men det är kanske mest minnet av en skruttugn för länge sedan.

nu när jag letar efter en till ugn så vet jag inte om detta minne bara spökar hos mig så att jag inte kan värdera toppmatade ugnar riktigt.

jag har dessutom bara goda erfarenheter av frontmatade…

vad har ni för erfarenheter av topp vs frontmatad? vilken är bäst och mest prisvärd och energieffektiv?

mangobango
0

frontmatade ugnar sparar framför allt på ryggen… och det finns både bra topp/frontmatade ugnar som ger bra resultat keramiskt sett, men själv skulle jag inte vilja ha en toppmatad, pga erfarenheter ergonomiskt

poja
0

Toppmatade ugnar är mycket lättare att sätta. Man kan pussla riktigt bra.

ijonsson
0

Jag gillar frontmatad. Sparar ryggen, lätt att sätta då du har full koll på höjden på alstren och det är ganska lätt att pussla in grejerna även i en frontmatad. Men åter igen… min rygg hade aldrig klarat en toppmatad i längden.

LenaP
0

Jag har hört att de toppmatade är mer energisnåla. Stämmer det?

Det är säkert väldigt personligt vilken sort man föredrar rent arbetsmässigt. Kanske beror det på vilken typ av saker man gör? Jag har aldrig testat en toppmatad men vet inte hur det skulle vara sänka ner höga smala obrända änglar djupt ner. Är väldigt nöjd med frotmatad ugn.

Elta
0

Jag har provat både toppmatad och frontmatad och det är betydligt enklare att sätta och tömma en frontmatad. Men när jag har tittat på ugnar så skiljer det sig ganska mycket i pris. Toppmatade är billigare

pluppan
0

tack för era svar! är det stor skillnad rent kvalite om man bortser ifrån ergonomi som det råder lite delade meningar om

de toppmatade är billigare….varför? håller de inte lika länge, sämre på nåt annat sätt

annakarta
0

Är det inte så att det är billigare att Byta element i en toppmatad ugn jämfört med frontmatad?

tomica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder bägge varianterna, med den skillnaden att jag till mindre sättningar använder toppmatad rundugn..det är mycket enkelt att sätta en sådan och man har god överblick..

Så fort man behöver en större ugn så är frontmatad väldigt bra för rygg osv…

Kvaliteten har jag inte märkt skillnad på..det är nog mer en praktisk skillnad…

[rolnor]
0

Jag har också haft båda sorterna, men precis som du så var den toppmatade en riktig skräpugn (billig) så jag kan nog inte jämföra, men jag trivs väldeliga med min frontmatade iaf…

mallezeilon
0

Jag använder en toppmatad 75 liters ugn. Tyvärr med kägelautomatik vilket begränsar en del. Jag kan bli lite avudssjuk när ni andra talar om bränningskurvor!

Men jag älskar min lilla ugn. Lätt att sätta, lätt att flytta runt i graget där den står. Storleken passar mig så bra eftersom jag jobbar långsamt och inte så mycket. Jag skulle få vänta en evighet med bränningarna om jag hade en stor ugn.

Vad det gäller ekonomi tror jag mest att det beror på ugnsmärke.