OT - Hur långt har vintern kommit hos dig?
Här i Norrtäljetrakten är det fortfarande någon plusgrad. Grått och tungt och ruggigt väder. Det blåser hårt och vinden gör att det är råkallt ute. Snart har nog alla löven fallit. Redan klockan tre var det så mörkt inomhus att jag trodde att det börjat kvällas.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Här dunsar löven ner som stora dasslock..Ingen snö ännu..Men mörkt tidigt..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
I Umeå bara regnar det! Har hunnit snöa två gånger men inget som ligger kvar. Mörkret lägrar sig tidigare och tidigare…
/Eva-Karin

Västkusten
Ilsket regn som stack mig i kinderna då jag cyklade från jobbet till verkstan. Det är mörkt och jämngrått men alla löv har inte ramlat än. På vissa ställen blommar dock rosorna.
Västjämtland - fjällen!
Första snön kom i slutet på september, på kalfjället ligger den vit och fin, så skidor har gått att åka i ca en månad nu! Någon tjärn har tydligen också frusit tillräckligt för att åka skridskor på. Själv har jag bara tagit mig till pulkabacken än så länge

Kinnekulle
Blåst och lite regn, barmark, men snasigt i vinden, jag var ute å höstade i växthuset i helgen, man kan fortfarande äta vindruvorna där och morötterna i landet, gjorde det i kväll, ringblommor och rosor blommar lite sporadiskt, men det är sbart bara en tidsfråga. Det blir mörkt vid halvfem ungefär

I Barsebäckshamn på Skånes västkust finns det fortfarande lite blad kvar. Jag upplever det som ovanligt mycket höstfärger på blad som sitter länge, och rikligt med röda bär på hagtorn, oxel, rönn, benved, oxbär mm. Gråkallt fuktigt bistert runt 5 plusgrader. Egentligen är det rätt fint. vantar, halsduk och mössa gäller.

# 1 Var är här då? 

Gävle och norra Upplandskusten
Gråmulet, blåsigt och 2-4 plus men ingen snö än… Burr!!!
Börjar bli helt kala lövträd nu.
Rönnbärsträdens löv har helt fallit av och dom knäar under tyngden av enorma mängder bär. Är det så i övriga landet oxå?
Här i värmland är det också kallt o blåsigt o grått. Nån enstaka dag med sol. Rönnträden är underbart vackra. Fina bilder Abbi och Lena P. Önskar jag hade lite mer intresse med kameran ibland. Man får välan njuta av det som är fint och sen bara genomleva resten tills solen o värmen kommer tillbaka. Gillar annars att tända ljus på kvällarna o mysa.

Nu snöar det i Barsebäckshamn! Och sen jag skrev för två dar sen att många blad är kvar… nu är nästan alla fallna. Ikväll blir det mustig soppa med hembakat bröd.
Lite snö idag, i Tullinge söder om Stockholm, inget att gråta över, man borde vant sej vid det här laget…
I västerbottens inland har vi haft snö sedan 1 oktober. Hösten blir mycker vitare och finare. Vi har åkt skridskor, skidor och skoter. En månad tidigare än normalt, men vi gillar det. Den gråslaskiga perioden är värst, iår blev den kortvarig. Idag snöar det, och ungarna ropar, mamma vi vill ut och åka bobben, så nu är vi påväg ut. Mysigt!!

Snö är anledningen till att jag ibland funderar på att flytta norrut. Vi har snö i genomsnitt en dag om året. Då är det flingor i luften och borta nästa dag. Enbart blött. Men så kommer våren supertidigt här och vi badar ibland från 1 maj till 1 oktober. Varje plats har sitt.
LenaP;
Skulle gärna ha ert klimat…
Jag skulle vilja att det växte palmer i Sverige *L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
)