Tekanna men vilken glasyr ??

Ja det vore nog snyggt om själva kannan var en färg och detaljerna en annan. Kannan ska nog vara ljusare, brungul eller orange kanske. Och handtag m.m brunt eller svart.

Oh vad rolig kanna:)
Jag skulle sprayat den i cebex röda och sen tonat den till svart uppe vi hänklet. Sen skulle jag lägga lite guld på locket och tonat pipen mot svart utåt.
Schyst kanna, skröjade grejer är så himla vackert! :)

Häftig kanna ! Det finns inget annat än salt med ett sånt formspråk …. andra hand möjligtvis en helblank lättrunnen enfärgad glasyr som framhäver detaljerna. Absolut inte någon glasyr med effekter i utan låt formerna tala med varandra ifred från dekorstreck och kristallbildningar.
Men det är ju inte metalliskt förståsss…
Tänkte också salt först, det gör du väl ganska mycket LAE? Men jag skulle också kunna tänka mig en riktigt stark färg, som stoppsignalsröd, kornblå eller ärtgrön (färger jag associerar till maskiner) och muttrarna i någon metalliknande färg. Har du bestämt hur du ska glasera den eller kommer du att influeras av våra åsikter?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jättefin och rolig tekanna! Jag kan tänka mig den i en grå matt glasyr som skiftar i ljusare/mörkare nyans på dekoren, men salt hade också varit fint, det håller jag med om.
Du återkommer väl med en ny bild när den är färdigglaserad? Vi är väldigt nyfikna på hur det blev till sist.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Tekannan har en inbyggd tesil under locket, som sitter lös. mycket svår glaserad, men en rolig detalj.
Det har varit roligt att läsa alla fantastiska svar.
Jag håller med Lars T och Lr, salt hade varit super snyggt, de hade spelat bra tillsammans. I annat fall hade jag valt en dubbelsprutning med glasiga rinniga glasyrer ex grönt och blått…
Som ett alternativ hade jag också kunnat se en enfärgad glasyr med skarpt framträdande detaljer som bultarna mm, men absolut ingen glasyr som "kör" över detaljerna. Inget plottrigt.
LAE ,Får vi se resultatat sedan ?? Vore ju jättekul…
Nu har jag lagt in en bild, på en liknade glaserad tekanna. Vad tycks?
Svart metallisk med silver el guld bultar,,eller någon häftig grön och röda detaljer skulle vara kul..salt blir väl aldrig fel om man har tillgång till det..den är jättesöt, jag blir glad av formspråket,/
Ursäkta,bilden ligger i vårat fotoalbum.

Får jag fråga en teknik fråga?
när ni drejar denna typ av form som sluts i toppen, drejar ni den upp och ner då och sätter på en botten sen? eller drejar ni ihop en cylinder så att det blir ett ägg? Jag tycker att det blir så tjockt och klumpigt i toppen av drejade äggformer men det kanske bara för mig som det blir så??
En mycket bra fråga.Vi använder båda teknikerna + andra. Svar på frågan är att den är drejad som ett ägg.Jag kan tillläga att den är gjord direkt på drejskivan och våt i våt + varmluftpistol .Arbetstid till läderhård eller hårdare är ca 1- 1,5 timmar. Den porslinsleran vi tillverkar själva är väldigt tålig, för att den är något grov. Hoppas du är nöjd med svaret Jessika.

hej, jättehäftig kanna, jag tycker att någon lite mera jordnära färg, kanske åt det gröna hållet skulle passa, är rädd att svart "äter" upp kannan, nja åt det ljus grön-grå hållet, skulle säkert vara häftig i salt, eller någon "eld"bränning

L.A.E Har du använt uppochner drejning till kannan ? Alltså äkta, med drejplattan ovanför och klösen neråt. Det är ett blankt område hos mig, men funderar över hur man eg. löser det praktiskt ? Såg en bild för 20 år sen ( tror det var Keeler ) men jag minns inte detaljerna om det nu visades några …
# 13, 15 Jag blir jättenyfiken jag med , vaddå upp och nerdrejning? Har jag missat något här….??? Eller menar du bara att du stänger formen upptill och vänder på den, eller?
15#,16# Mitt svar blir ett stort nej med ett litet ja. Drejas på en platta som med föremålet hängs upp och ner på en kvalett liknande sak .Av sin egen tyngd blir ex.. en vas längre tills den går av.I mitt fall måste man vara två den ena snurrar förhand skivan och den andre drar,tummar,strypdrejar neråt.Blir lätt bara smala vaser.Man får jobba hårt med varmluftpistolen .I bland är man inte riktig klok men man måste ju testa tokiga saker.
15#,16# Det finns facktiskt drejskivor som drejas normalt och via en spak vänds nerått för att dreja vaser som ex….1-1,5m eller mer även andra saker.drejtallriken sitter på sidan av en stång som är mycket lång.efter att ha drejat en viss höjd vänds drejtallriken neråt och man står då under drejtallriken och kan jobba neråt. Dåligt förklarat men det får duga.
Dreja en kruka sätt på ett lock eller botten vänd och jobba vidare med formen.
#17, tack för förklaringen! Vilket jobb!! Oh, vad spännande en sådan vändbar drejskiva skulle man ha, så kul det vore att se en sådan!!! Jag har bara sett M Sherills egendesignade hänkelpressdrejskiva-hybrid i böcker och den är ju också klart spännande.
Det skulle jag gärna vilja se! Har aldrig ens hört talas om att man kan dreja på det sättet. Undrar om det går att hitta en sida någonstans?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tror att jag såg några bilder i ceramic .m. fast det är många år sen .Har haft tidningen från 1975 eller 1976 - 2003. Så det är inte lätt att hitta.

Va tufft. Har du ingen bild på när du skapar dina mästerverk med den där makalösa manicken?
#9 ha, den såg inte alls ut som jag föreställt mig! Men det var ju också snyggt, att göra den helt som en rostig manick.
Snygga bilder du har i fotoalbumet förresten, tyckte särskilt mycket om det glasiga äpplet och de räfflade vaserna.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.