Rädda fula kanter?
Har gjort små burkar.. kanske "nålkudde-burkar"… och innan saltbränning penslade jag kanterna noga med aluminiumoxid. Förväntade mig att efter bränning o putsning skulle då skarvarna vara enfärgade gråa, som den reducerade skärven… men icke. Jätteflammigt brunt blev det. Skarven syns på den öppnade av burkarna på bilden här… och det utseende är efter dremmel-putsning och våtslippapper… Om jag kör sönder en hel dremme-slip-möj går det att slipa ner så det blir nästan grått, men då passar inte locket längre utan det blir för löst (och inte har jag tålamod med så mycket slip heller).
Nån som har idé till vad jag kan göra åt kanterna?

Tyck om dom som dom är sålänge de inte är skrovliga och vassa. Flammigheten tycker jag om. I mina ögon, och från bilden, så ser burkarna helt underbara ut. Jag vet att det var inte svaret du ville ha, men slipa sig fördärvad - nej!
Snygga burka!
Ni är ju snälla som skriver burkarna är fina, jag tycker också de är fina… utanpå. Ingen som har tips till vad jag kan göra med fula kanten inuti????

Jag gillar att de är flammiga innuti:)
Om du verkligen inte gillar det kanske du kan sätta på nått siden band eller nått? Kanske inte får plats?

Jag tycker också de ser fantastiska ut men vet hur det är då man själv tänkt sig något och det inte blir så. Då är det svårt att ändra sig. Jag har inga revolutionerande förslag på vad man kan göra men antingen limma dit något som täcker, skinn, rep osv om det går för lockpassningen, eller måla på något som täcker. Det ser ut som du har skumgummi och tyg i, skulle du kunna fixa något med det? Alternativet #1 att älska dem som de är verkar dock allra bäst och enklast.

Är du helt emot att lägga på porslinsmålningsfärg som man bränner i köksugnen? Det kunde annars vara en lösning.
Jag tycker flammigheten hör till när det är salt*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#6 har funderat på nån guldbronz från Panduro…. Ska inte porslinsfärg upp runt 800?.. i o f ignet hinder det heller. Bara det inte bygger på och inte slits av lätt o inte blir flammig för att underlaget är flammigt… kanske ska prova med nån av dom sämre.

Det finns porslinsfärg som man kan köra i vanlig ugn och de skall inte alls upp högt i tempertur. Håller bra men testa innan så resultatet blir som du tänkt dig. Jag dekorerade muggar från IKEA tillsammans med barn och det är ju en sak. Att använda på handdrejad keramik något helt annat, tänker jag.
Det finns glas och porslinsfärger som man bränner i hushållsugn 150°. Målade själv några glas för länge sedan, och dem har jag diskat i diskmaskin många gånger seda dess. Hur färgen klarar nötning har jag däremot inte testat.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Hej Hej, vad tråkigt med dina burkar, de är verkligen underbara, tycker du att det stör så mycket, med färgen och , skrovlighet och vasst kan jag förstå, men men man känner ju bäst själv hur man vill att det skall vara. Jag har använt porslinsfärg lite, och resultatet är ju ganska beroende på underlaget, samma som guld, är det ett matt underlag sååå, blir det matt och tvärt om, och lägger man på tjockt för att det skall täcka så är det stor risk att det hoppar och flagar av..det jag använt bränns i 800 gr, kanske är det bättre att söka på typkonstnärsfärger eller någon bets som man kan pröva att stryka på lite försiktigt, det är ju väldigt svårt med uttrycket där, en färg blir ju lätt lite "platt" i synnerhet mot saltglasyren….hmm.ja jag tycker kanten ser ut som en finmarkering bara, kanske en transparent lack bara, hoppas du finner på en lösninga som känns bra för dig
Jag håller med de andra att det är fint som det är. Det ser naturligt ut.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Oh, snälla lämna det som det är!!! :D det är ju så fint! Att måla över det med nån "plastig" panduro färg känns inte alls kul (saltglaseraren i mig protesterar villt!!! ) . Testa att använda nått roligare tyg innuti istället, kanske siden, sammet, glansigt orange? Nått som drar ögonen till sig.
#13 vad smart du är! nåt som snor uppmärksamheten så man inte tänker så mycket på kanten!… hmm Det som jag använt är inte tyg utan tovat ull, är å trevligt att sätta nålar i, men det skulle ju gå att sy "fodral" till de tovade kuddarna…. hmm…. blir tygaffären på lunchen idag!

Hoppas det funkar och blir fint. :) Ta med dig en burk så du kan se vilket tyg som kank passa bäst.

Håller med om att det är snyggt. Bara du som tänkt dig ett utseende men fått nåt annat. Måla inte på nåt utan lär dig tycka om dem som de är.

Hur gick det pyronanen, blev det någon åtgärd eller förlikade du dig kanten
?
he he… visade burkarna för någr kollegor i en butik jag är med i.. o de blev så förtjusta direkt "oooo så gulliga o söta" o "det kunde man ju inte tro att det ar nåldyna i.. så rooooligt". Ja…. så ett gäng står redan i butiken helt som de var och de jag har hemma till julmarknad nästa helg kommer att få lite andra färger på nåldynorna. Har inte sydd tyg på dock, men hittat tovat ullfilt i andra färger på panduro och det blir faktiskt lite kul med avvikande starka färger i (orange och grön). Orange som Saga föreslog blev bäst och ar nåt jag alldirg själv skulle ha kommit¨på…. just för att det flammiga var lite blekt orange men "förminskas" när det finns riktig klar orange intill.

Orange är min favoritfärg. Tänk också att om du skulle suttit och pillat på tyg så hade det blivit än mer arbetstid per burk. Får man fråga vad de kommer att kosta?