drejskia bäst vilken?
har sett på brents eller max. Vilken anses som bäst i test?
Jag har inte testat Max, har en Brent CXC själv som jag är nöjd med då den är väldigt tystgående och ganska stor drejtallrik.
Men jag har hört att keramiker som drejar betydligt mer än jag tycker att den inte håller måttet. Men det hoppas jag du får bekräftat/dementerat från dem.
Jag har testat båda. Brent är bra, men får ofta ett missljud efter några år. Den skramlar liksom. Max har jag själv, produktionsdrejar på heltid och fortfarande efter 5 år så kör den lika fint och med samma motorljud som då den var ny. Jag tycker Max helt klart är bäst.
Har Brent CXC, mycket nöjd men jag är ju amatör, drejar inte så mycket som proffsen, såklart.

Jag har två Brent CXC, den ena har kullagret pajat på vilket gör att den låter lite och den handra har en potensiometer i pedalen gått sönder på. Cebex säljer nya pedaler, de kostar dock runt en 500:-, en potensiometer kostar i sig själv 15:-.
Kanske är så att Maxen är bättre.
#4 - ja, det var just det med Brent (kullagret) - under utbildningen så hade vi Brent på skolan. Det köptes in flera drejskivor året innan jag började. Efter att vi hade använt dem nåt år så gick kullagret sönder på någon och någon annan skramlade av annan orsak. Därför valde jag att inte köpa Brent när jag själv skulle starta. Men om man inte drejar heltid o produktion så tror jag inte det spelar så stor roll vilken drejskiva man köper. I så fall tror jag de är lika goda båda två.

Har Brent cxc o är nöjd utom att det bildats ett "dike" på drejtallriken där jag trycker mest!! Dessutom tycker jag drejplattan är väl stor för mig. Om jag nån gång byter drejplatta vill jag ha en mindre.
Kan tipsa om min ,haft den i 15 år som ny, starkare och snabbare än brent, betydligt bättre än shimpo, dessutom finns en insats att sätta i träplattor, så man kan lyfta ur och sätta i en nya…bara o köra. Den heter MILLCRON, köpt på Uterm i kolmården, den är norsk tror jag, hoppas Du kan få tag på en så´n
Och det finns avlopp så lerslammet förs ned i en hink, stor stänkskål, jag älskar den!!!
Ja solei, det önskade jag att det fanns på min skiva, så man slipper knöket med att tömma plastbehållarna, rena stenåldern ju…
Dreja med mindre vatten så behövs ingen stänkskydd/skvalpskål.
Jag har den minsta Brent, och den funkar för mig, ändå så drejar jag handfat på 10 kg …
Blir mycket spån när jag drejar av, har sett drejskivor där man har en hink bredvid drejskivan som allt hamnar i (typ din solei) idealiskt tycker jag.
Jag äääälskar min MAX!!! Lös pedal, lätt att ta bort baljan (två delar), tyst, stark och pålitlig.
Tack för alla tips! Det blir en Max.
Ja, jag behöver nog en skvalpskål än så länge.Men det vore förståss skönt om allt rann ner i något.
#7 Kollade Uterm, men hittade inte din drejskiva.

det där med skvalpskålen är något att tänka på även om det kan tyckas en liten grej! Min är inte delbar men har däremot ett hål där allt rinner ut i en hink under. Praktiskt, men när man vill göra "storrengöring" så är det jobbigare än de som man kan plocka av. Allt har väl både för och nackdelar antar jag.