Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: materialråvarorleror
Läst 2506 ggr
Vanja-K
0

slip av lerg. till steng?

Lite funderinar ; om jag gör slip av lergodslera och sedan lägger elle penslar på den på stengod, kommer det att brännas in? Jag vill kunna använda mig av lergodslerans alla olika färger till att måla på oskröjat eller skröjat. Vet någon vad som händer om jag täcker hela ytan med denna slip. Tänker på krympningen.

avalon
0

Hej, det kommer antagligen att smälta och bli glasyr, alt överbränt (bubbligt och ganska mörkt ), så ställ grejerna i eller på något annat så att det inte förstör ugn och plattor. Annars är det väl bättre att helt enkelt köra lergodslera i lergods temp, så har du ju färgerna där. Eller använda gul eller röd stengodslera.

bosse-cebex-gbg
0

Vid litet tjockare skikt, och/eller större ytor, får man lätt problem med avflagning….att lägga en våt lera på en redan bränd, är i viss mån att "be om trubbel".

Det traditionella sättet att lägga på glasyrer som innehåller mycket lera, eller helt består av lera, är att råglasera, dvs påföra den som en engobe, på lädertorrt gods. Som en extrabonus slipper man då också undan med bara en enda bränning….dvs  man programmerar bränningen som en vanlig skröj (långsam början som vanligt), men höjer topptemperaturen till den stengodsglasyrtemp. som man önskar.

Glad

Vanja-K
0

Tack för svar!

Men jag får nog skapa av lergods. Eftersom jag vill måla med olika lerors färger. Alltså av grundfärgerna som finns i olika leror. Som leran ser ut när den tas direkt från marken.