Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 5523 ggr
Vavrakeramik
0

Sänka smälttemperatur

Vad kan jag göra för att sänka smälttemperaturen på min grundglasyr som nu behöver ca 1270 grader. Önskar få ner bränntemp till 1250 ca.

Receptet är:

Kaolin 41,7 %

Kvarts 31,25 %

Krita 10,4 %

Dolomit 16,7 %

Tacksam för hjälp o råd

Helen

LenaR
0

Utan att räkna då, så tror jag du kan sänka kvartshalten till 25%, eller kanske t.o.m 20.

Fast det första man ska göra är förstås att testa om glasyren inte fungerar i nya temperaturen som den är. Många glasyrer har ju ett rätt stort brännintervall.

Lycka till! Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vavrakeramik
0

Tack LenaR - jag har förståss redan testet lägra bränning. Denna glasyr verkar ha ett ganska smalt brännintervall för att bli lagom halvblank som jag vill ha den. Vad tror ni andra, håller ni med om kvartshalten?

lerfan
0

Hej

Rätt ny på detta med egna glasyrer och funderar en heldel.

Hur ändrar ni på ett recept?

Om ni sänker kvartsalten till 25%. Ökar ni på halten av annat? Totalt ska det ju vara 100% ???

Och så en eget problem. Har själv en glasyr som blev ursnygg men den rinner.

Läste då att man kan tillföra kaolin för att minska rinnigheten. Receptet innehåller dock ej kaolin. Se nedan.

Alternativt sänka temperaturer. Brände mitt prov  vid 1250 grader.

Har ni något råd? Vad kan jag göra?

Glasyren - Gulbrun och rätt blank (temp 1250-1280grader)

Nefelin syenit  35

Kalciumkarbonat (krita) 6

Dolomit  15

Talk 12

Ball clay  10

Kvarts 18

Gulokra 4

[rolnor]
0

Det behöver inte vara 100%, är ju bara en matematisk siffra.

Finns risk att din glasyr blir matt om du har i kaolin, men det får du prova dej fram. Du kan kanske bränna lägre? Samma sak där, glasyren kan bli matt. Gör många prover och bränn, jättespännande tycker jag, lycka till!

lerfan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för tipset.

Ska testa både lägre temperatur och lite kaolin. Hoppas på tur. Borde kunna bli ursnygg om den bara rinner lite mindre.

God jul alla keramik fantaster!

[rolnor]
0

Kan funka att öka kvartsen också…

Vavrakeramik
0

Kan jag tillsätta något i min redan färdiga glasyr? Tror att min nya sändning av Kaolin var av annat fabrikat och med högre smältpunkt så jag har liksom 25 kg färdigblandad glasyr som inte smälter ut… Kaolinet är ju största ingrediensen i min glasyr så jag gissar att det kan påverka en hel del.

LenaR
0

#7 Helt plötsligt smälter glasyren inte ut, ett beprövat recept?

Är du säker på att du har blandat rätt…?  *Duckar!*

Rätta mej om jag har fel, men jag tror inte kaolin skiljer så mycket från sats till sats. Och om det gör det tror jag inte smältpunkten påverkas.

Det som är bra med ditt grundrecept är att det är så enkelt. Inga konstiga flussar som drar oxider och färgkroppar åt olika håll. (Ja, förutom att dolomit innehåller magnesium, som kan locka fram rosa ur kobolt och koppar.)

Så ska du lägga till mer fluss får du nästan ta en som redan finns i glasyren. Krita är lite farligt, för för mycket krita mattar en glasyr… Och dolomit kan man få för mycket av.

Var det min glasyr skulle jag ta en alkalie - litium, natrium eller kalium i någon form.

Och snurra tre varv, niga vackert och spotta på golvet. Eller nå't.

[rolnor]
0

Små mängder litium kan ja vara effektivt som fluss, men alkalifritta kanske är billigare och mindre giftigt??

Det som kan skilja på kaolin är kanske fukthalten??

april24
0

Kul med dina ritualer LenaR. Kandke skulle prova dom nån gång.

Monica

Vavrakeramik
0

Nu har jag ju bytt till större ugn samtidigt som jag tänkte bli effektiv och blanda glasyr i 25 kg byttor. Har verkligen fått nåt att fundera över.

Skulle jag kunna hälla i lite litiumkarbonat tror ni. Vilken mängd till 25 kg glasyr? Eller så hinkar jag upp en del av den o testar på, låter som en bättre idé. Vilken mängd till 1 kg glasyr tror ni? (Obs. att jag inte blir arg eller så på er om det inte funkar)

Vad mer har jag hemma - transparent rakuglasyr.. ;-)

Hm

LenaR
0

Det beror ju på hur mycket du behöver sänka temperaturen, men jag tror på 5 eller kanske 10% extra litiumkarbonat. 5%, det är alltså 1250gram…

Rakuglasyr flussar säkert ner en stengodsglasyr ordentligt, men då vet du inte hur pigmenten ser ut sen. De flesta rakuglasyrer innehåller väl borax?

Jag måste fråga, Vävra, 25 kg, det är ju rena industriverksamheten! Menar du inte 2,5kg?

#9 Där sa Rolf något, om kaolinet blivit fuktigt innan förra blandningen, och var torrt nu, så kanske du vägt upp mer kaolin?

#10 Skrattande

[rolnor]
0

Jag skulle mäta upp prover med 100g glasyr (är den blandad med vatten?) och sen testa 1,3,5,7% litiumkarbonat, det är väldigt starkt fluss så jag skulle ställa proverna i typ en skål som du inte är rädd om, för glasyren kan rinna (har sabbat flera fina sättplattor, man lär sej med tiden…). Rakuglasyren kan vara i stort sett alkalifritta om du har tur, kan funka utmärkt, skulle göra en sån serie med den också. Ett annat sät är ju förstås att bränna högre.

LenaR
0

Jag pratar i nattmössan… Cool Litiumkarbonat ska man inte ta för mycket av, för då riskerar man att godset spricker. Det är väldigt ovanligt att ha mer än 5% litium i en glasyr.

Så det så! Glad

Vavrakeramik
0

Jag menar 25 kg torrvikt. Jag har blandat i stora fodertunnor. På detta sätt slipper jag problem med att doppa lite större grejor samt slipper blanda glasyr så ofta.

Jag kan ju ta ur endel o torka för att väga o sedan testa att ha i litiumkarbonat eller t.o.m. rakuglasyr. Och ställa på nåt annat.

Jag brände senaste ugnen så högt för att få glasyren snygg att min lera kokade på undre lagret - därför måste jag få ner smälttemperaturen. Leran tål 1280, kon 8 var helt nersmält.

Sen får jag nyblanda med sänkt kvartshalt också till nästa gång.

Vilken lycka att man har kollegor Online.

LenaR
0

Coolt! Största mängd glasyr jag sett är 10 kg torrvikt, och det var en rejäl hink.

Vet du (eller kan räkna ut) vad du har för volym glasyr i tunnorna? För i så fall behöver du inte torka och väga, då kan du experimentera med att sätta till fluss till en viss volym.

Vavrakeramik
0

Jag har länge tänkt göra stora byttor med de 3-4 glasyrer som jag använder mest. Känns otroligt mkt smidagare när man ska doppa. Jag rör upp med borrmaskinen- med lång omrörare fram.

[rolnor]
0

Ska väl beklaga eländet också, det blir många kilon att slänga om du inte får ordning på det hela, jag tycker själv att det är väldigt lätt att väga upp fel eller glömma nån ingrediens, händer rätt ofta, men jag jobbar med betydligt mindre mängder, sprutar glasyren.

bosse-cebex-gbg
0

Det är förstås någorlunda tryggt att testa med små upphällda mängder. Det ger dock mer "riktlinjer" än exakt information, eftersom det är näst intill omöjligt att i den stora tunnan återskapa exakt vad du gjort med provmängden….så räkna med litet småjusteringar i efterhand.

Ang. ditt recept kan man, litet förenklat, tänka så här:    Kvartsen och kaolinen höjer smältpunkten, eller "rinnpunkten", och de kalkhaltiga ämnena kritan och dolomiten sänker…så det bästa i ditt fall är nog att i glasyren öka mängden krita/dolomit-mix, gärna i samma inbördes proportioner som de ingår i receptet, dvs ca 1,61 gånger så mycket dolomit som krita (får jag det till…)   Torrblanda krita & dolomit i proportionerna (ungefär) 1 till 1,61, och tillsätt varierande mängder (som du förstås noga noterar) i ett antal provmuggar av glasyren, så ser du efter testbränning när/om du är på rätt spår.

Litet ovetenskapligt, men eftersom glasyren redan är blandad med vatten i tunnan, vet du ändå inte exakt hur stor mångd pulverblandning den innehåller…. 

Glad

[Ante333]
0

Jag vill inte krångla till ett recept med fler ämnen till det blir bara jobbigare i produktionen och lithiumkarbonat är ju dyrt juh.. utan jag hade provat att byta ut kaolinet mot ballclay samma mängd till början med..

LenaR
0

Kaolin och ball clay har så olika plasticitet, det är nog stor risk att glasyren kryper om man byter så? Särskilt med tanke på hur mycket kaolin det är i glasyren!

[Ante333]
0

Tror inte det ska vara problem med det har själv gjort så med mina recept. Å andra sidan så kan ballclay och ballclay variera lite i sammansättning emellan. att prova kan vara värt ett försök..