Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3557 ggr
pyromanen
0

Egyptisk pasta?

Såg för länge sedan i nån bok (glömd vilken) bilder på saker (turkosa små figurer och pärlor) gjorda av nåt som jag tror hette egyptisk pasta och som skulle vara typ lera o glasyr i ett.  Är det någon som har recept och instruktion till hur det ska brännas?  kanske erfarenheter o tips?

Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
1

oj pinsamt…. googlade o kom då till….. en tråd på iFokus Skrattande allt finns snart här Flört

Hittade massor av recept på nätet.

Nån som testat?

LenaP
0

ingen användbar info, men jag fick prova turkos lera när jag var sex år och gick på keramikkurs i USA. Minns att den var lite annorlunda i konsistensen… slinkig kort.

Eva-Karin
0

Jag och en kompis testade för ett par år sedan.

Kommer inte ihåg vart vi fick recepen ifrån men resultatet blev lite varierat. Vi gjorde bara pärlor och dessa blev lite prickiga och inte jämt färgade.

Pastan var lite svår bearbetad och torkade väldigt snabbt och när den hade torkat så var den liksom kristaliserad och svår att blöta upp igen. Tror att man ska göra små mängder åt gången.

Bränningen var också lite bökig då pärlorna fastnade på kantaltråden.

Det var ett roligt experiment men kråver nog lite mer arbete för att få ett bra resultat.

pyromanen
0

om man doppar kanthaltrådarna i plattengobe innan kanske?

estersvensson
0

hej,

jag har ett bra recept (o ett par andra som jag inte har testat) som jag inte har med mej just nu, men ska skicka recept o bilder o sånt (måste bara komma ihåg att ta med recept-boken hem till datorn från verkstan…)

det är roligt!

all ytor blir ju "glaserade", men om man torkar av dom där dom ligger mot bränn-plattan eller tråden eller vad man nu bränner dom på, precis innan man bränner dom så brukar det funka bra. jag brukar strö lite aluminium hydroxide på plattan också för säkerhets skull så dom inte fastnar. på en tråd är det ju lite knepigare…

jag har bara lyckats med små grejer. testade en gång att dreja i det, vilket var svårt, o sen blev det bara en bubblig massa over hela plattan när jag öppnade ugnen -alltså INTE att rekommendera. men små grejer funkar bra. är även roligt att kombinera med andra material som järnbitar, ståltråd, glas, allt möjligt som klarar låga temperaturer - det klibbar ju fast bra på allting om man inte torkar av det.

återkommer alltså med recept…

ha det gott,

ester

Ulla
0

Hur är det Ester? Du har väl inte glömt bort ditt löfte?

Det skulle också vara kul att få se någon bild på föremål gjorda av egyptisk pasta (eller vad det nu heter på svenska). Jag har litet svårt att föreställa mig hur det ser ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_