Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2086 ggr
CarolineD
0

Glasyrsprutningsteknik

Idag har jag för första gången testat Sprutglasering. Himla smidigt, men hur gör man egentligen på bästa sätt för att det ska bli snyggt? Glasyrlagret blev småknottrigt och pulvrigt, ska det vara så eller har jag fel teknik? Smälter det ut i bränningen och blir en slät yta trots att det ser knottrigt ut efter glaseringen? Tacksam för era tips!

[rolnor]
0

Det smälter nog ut, hur det blir när man sprutar beror mycket på hur mycket vatten det är i glasyren tror jag, sen kan olika ingredienser ha olika effekt, när jag sprutar kristallglasyr (mycket alkalifritta och zinkoxid) så brukar glasyrskiktet spricka, ser ganska illa ut men det brukar smälta ut fint. Kan tänka mej att hög halt an lera t.ex. ballclay kan ge andra problem, sen tillkommer effekten av hur högt tryck man sprutar med, det är nog en ganska komplex historia (ingen expert).

Wabisabi
0

Du har säkert rätt teknik!! Det blir inte alls den släta ytan som det blir när man doppar utan ligger mer som ett pulver. Det smälter ut i bränningen. Om man sprutar på för tjockt så kan det ibland "lyfta" sig lite från skärven och bli sprickor. Jag brukar låta det torka ordentligt och sedan försiktigt släta till ytan med fingret så att det inte är några synliga sprickor i glasyrskiktet.

CarolineD
0

Tack för hjälp och uppmuntran. Bra att veta att jag kan förvänta mig olika typer av problem med olika glasyrer. Det är väl bara att testa och testa igen, som vanligt :) Nu är första försöket i ugnen iallafall.

[rolnor]
0

Lycka till!! (eller ska man säga "break a leg??")

helenahenstedt
0

Jag tror också du har rätt teknik. Ett problem för mig brukar vara att få till rätt tjocklek, har för mig att det ska vara samma tjocklek som ett spelkort.

Wabisabi
0

Hur gick bränningen? Bra hoppas jagSkrattande

CarolineD
0

Ska till atéljen idag eller imorgon och kolla, återkommer!

liswis
0

Hej!

Är intresserad av att veta vilken sorts färgspruta ni använder. Har sett i någon tråd att "Earlex Spray Station 3900" skulle vara bra. Den finns inte längre på Julavaruhusen, men på nätet finns en annan med nr 500 istället. Är det någon som har erfarenhet av den?

CarolineD
1

Jag har den från Biltema som tipsades om här i en annan tråd (art nr 15-454). Den känns rejäl och prisvärd. Till den har vi en ganska liten och ordinär kompressor av hemmafixartyp. Kompressorn har vi i ett annat rum så vi slipper höra oljudet och sprutan är kopplad med en 10 m tryckluftslang.

CarolineD
1

Ni hade rätt, det smälte ut jättefint! Tack för tipsen!

liswis
0

Tack för tipset.