Jag vill också veta.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har aldrig haft på sånt guld som man bränner, på rakugrejer, jag har målat på bladguld efteråt.

Jag har inte heller testat på Raku men eftersom man bränner guldet i en tredje ugn så måste man väl kunna stoppa in godset i elugnen och köra som en vanlig guldugn. Dock krävs det en blank glasyr som underlag för att guldet skall bli guldigt. Jag har testat på matta glasyrer och det blev guld off, såg lite ut som man tagit en stålborste och gnuggat bort glansen. Tilltalar säkert några och på Raku kanske det inte blir så dumt.

Jag tror inte man kan stoppa in rakubrända grejer i en elugn, då försvinner själva reduktionseffekten om dom oxideras igen. Du får väl helt enkelt testa Zzaga ! Berätta sen hur det går om du gör det.

…och vitsen skulle vara..? Guld vill gärna ha gott om syre och det är det gott om lite av, oftast, i en rakuugn. Är du ute efter en guld-brons liknande lite metallisk effekt finns det vanliga lergodsglasyrer som ger den effekten i Raku men inte kostar en förmögenhet som guld gör. Förslagsvis !
Prova det går ibland bra, ibland inte, men jag hänvisar till tråden här nere ,och klämmer till med min vanliga slutkläm: Testa bladguld eller andra metallblad på grejerna, det finns så mycket mer att ha på… http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=377309c2-ecca-4d1c-bc68-e7b1bbb204cf

6
Vitsen är att det ska vara riktigt guld! Lyx och flärd vet du!:D
Det var ju därför jag frågade hur guld funkade i red. atmosfär ju! :D
7
Tack för tipest. Kanske får testa det. Vekar lite mäckigt med bladguld bara.
#8, Annars kör på det direkt i raku-ugnen, har du tur funkar det bra med glasyren du har på, men bränn inte för högt då…
nej, det är inte meckigt alls, tja kanske lite granna om man andas eller nyser.. ;D Men man kan ju använda de flytande grejerna på Panduro med, fast det är inte "ÄKTA" flärd…isf får du ju ha 24 k bladguld.