Om man inte får betald?
Hur gör man om nån inte betalar fakturan?
Jag lämnade in på kommission på ett ställe ifjol (sommarsäsongsöppet), och sålde rätt bra och fick betald och allt var bra. Lämnade in på samma ställe iår och hämtade resterna vid säsongsslut och skickade faktura som ifjol… dvs 15 sept, sista betalningsdag 15 okt. 15 okt ringde då den ena av de två kompnajoner o frågade om det var ok att skjuta upp fakturan tills sista november. Jag sa ok till detta. Sista november kom inga pengar. Ett par dagar efter ringde jag och fick svar att de skulle betala in pengarna på bankgirot samma vecka, det var nu 3 veckor sedan och inga pengar har kommit. Det rör sig om 11000 kr.
Hur gör man?

Sälj fakturan!
http://www.gothiagroup.com/module.asp?XModuleId=13739
Jag har aldrig provat men när det är så uppenbart att de inte kommer att betala dig så skulle jag testa att göra så.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Hej!
Kontakta dem igen bara för att upplysa dem om att nu kan du inte vänta längre, så därför kommer fakturan att gå till inkasso. De kommer då att få en extra avgift på 300kr (som det kostar om inkassor ska behandla ärendendet). Det brukar hjälpa! Pengarna brukar komma och du behöver aldrig sända den till inkasso. Men om du ska det - kontakta dem och få en särskild blankett som du fyller i och sänder in. Lycka till.
Finns det regler om att man måste skicka skriftlig påminnelse? och i så fall regler om hur mycket tid kunden ska få på sig efter en skriftlig påminnelse innan det är ok att gå till inkasso?
Någon som vet?
Nej egentligen behöver man inte skicka någon påminnelse alls. Ert avtal är X antal dagars kredit och när de dagarna passerat, då är avtalet brutet och du kan gå till inkasso. Det är nog mer om man är mån om att behålla samarbetet som man ger lite extra frist på fakturorna, men när det gått så lång tid som nu så är det passande att säga ifrån. Du vet ju själv om du inte betalar tex telia i tid, ja då får du påminnelseavgift pålagt från dagen efter förfallodatumet. Din faktura är inte annolunda än telias. Du kan få mer upplysningar hos Kronofogden - de är väldigt hjälpsamma. Eller Skatteverket, de hjälper också till med info.

Fy bubblan så dåligt av dem att inte betala dig!
Hoppas det reder ut sig.
Om du inte vill ta hjälp av ett inkassobolag i första läget..Så kan du skicka fakturan åter till dom (kopia) och hota med inkasso..Det bästa är att ha en stämpel som du stämplar på att nu skickas denna till inkasso om det inte betalas inom 8 dagar.Stämpel finns hos välsorterade bokhandlare.Samt att du lägger på en avgift på150:-!Då brukar folk betala!
Jag har ett samarbete med creditlink så dom håller med stämpeln .Jag har betalat 1500:- för stämpeln och har sen fri tillgång att få mina fakturor inkasserade av dom för 4% av fakturavärdet!
Det bästa är att ringa och tjata och tjata det brukar hjälpa!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Gjorde som några av er föreslog! Fast första var jag snäll o väntade till efter sista december… tänkte de kanske betalade då, men det gjorde de inte. Sen skickade jag fakturan igen och skrev att om den inte var betalat inom 8 dagar så skulle jag lämna den till inkasso. Och vips! nu är den redan betalat
.
Det var en lättnad, för 11000 är inte en obetydlig summa för en nystartat keramiker som mig. Samtidigt lite jobbigt med hela grejen. För jag är ju inte sugen på att lämna in på kommission där nån mer gång… urghh! är mycket trevligare när det är trevligt.

Bra att du fick dina pengar

Gött, pyromanen, lite pengar är aldrig fel, men som du säger är det jättetråkigt när man måste stöta på och tjata….Skönt att det redde upp sig som sagt va!!!

Kronofogden kan man alltid använda om man har ett underlag (faktura, mail, sms…) som styrker den fordran man har. Kolla på deras hemsida. En avgift om 300 kr läggs till men avgiften får den som är skyldig pengar betala. Det är alltid bra att först meddela att eftersom skulden är obetald kommer ärendet att lämnas till kronofogden inom xxx dagar. Någon påminnelsefaktura är man inte skyldig att skicka ut.
En liten historia: Min kille sålde en loftsäng på blocket. Den söta tjejen som köpte den "skulle betala så fort hon fick lön". Inga pengar kom, hon skulle betala lite senare för det var strul med lönen…sen kom inga pengar i alla fall och hon svarade inte på sms, mail eller telefon. Han hade kvar deras mail- och sms-meddelanden där de gjort upp om köpet. Eftersom inga pengar kom skickade han ett sms: "eftersom din skuld till mig inte är betald kommer ärendet lämnas vidare till kronofogden". Efter en timme hade han pengar på kontot!
Det bästa är ju såklart om pengarna kommer efter "hot" om inkasso. Kul att du fick dina pengar Pyromanen! Men jag håller med. det är inte kul att göra affärer med någon som det ska tjafsas med..
Som sagt en investering på en stämpel "inkasso" helst knallröd är guld! Normala människor betalar när man hotar!
Tycker också det känns bra att du fick dina pengar. 11 000 är inte småpengar.
Jag har haft turen att få ställa ut mina saker på ett kafé där jag bor. Det är inte nån större publik som går dit men ändå. Det är mitt första ställe utanför min arbetsplats en gång i tiden.
Lite har jag sålt. Jag ställer ut mina grejer och kaféet tar 20 procent av det jag tjänar. Det har gått trögt så jag blev glad när jag kom in och biträdet sa att jag sålt en ljuslykta. Dock saknade jag en ljusstake och den hade hon inte fått nåra pengar för. Nån har väl tagit den trodde vi.
Kändes faktiskt ledsamt. Jag har så många osålda grejer så jag borde inte bry mej men det gör man när man blir lurad.
Du ska veta att jag tog 50 kronor för den ljusstaken. Inga pengar att tala om men känslan är densamma när man blir lurad.
Vad är kommission och vad kallas mitt sätt att sälja. Jag har ju aldrig några fakturor. Det har jag dock förstått att jag inte behöver för den ringa inkomsten jag har.
Ditt sätt verkar vara samma i princip, bara att du inte skickar nån faktura. Några ställen jag säljer på kommission håller de själva koll hur mycket som är såld och sätter in pengarna på mitt bankgirokonto med . Andra (säsongsställen) lämnar jag på försommaren med följesedel och plockar hem på hösten och skicker faktura på det jag inte får tillbaka. Är inte rimligt att du ska stå för svind i butiken, det är ju inte du som är där och har chans att förhindre sånt.
Svinn ska man inte stå för vid provisonsförsäljning.Det får säljaren ta på sina kostnader vilket man ofta bakar in o provisionen .