Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2255 ggr
LindaLunda
0

Glasyrrecept.

Hej!
Har kikat runt lite och hittat flera spännande stengodsresept med krackeleringseffekter.

Men då har jag…  och nu till en, antagligen, jättdum fråga ifrån en novis… siffrorna vid ingredienserna.. är det i tex. gram eller kanske i procent?
Misstänker att det är i procent men vill ändå fråga.

Linda

LindaLunda

[rolnor]
0

Spelar ingen roll! Samma sak!

Ulla
0

Bara man tänker på att det är vikt det gäller, inte volym. Tror inte att det skulle ge samma resultat.Glad Jag har faktiskt sett något recept som gav volymförhållanden istället.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Nej, det går ju att krångla till ordentligt och pratat om molprocent, men det har jag aldrig sett i vanliga glasyrrecept..

Ulla
0

Skrattande

Jag vet att jag sett något recept som angav "cups" som enhet. En kopp kaolin, 2 koppar …..

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
0

Alltså för att vara lite tydligare, om du behöver det vill säga:

De allra flesta recept ger en summa av 100, och så kommer infärgning till extra. MAn kan därför både se receptet som procent och som ett basrecept som ger 100 gram, vilket är en rätt bra provmängd om man behöver testa det först.

Bara att multiplicera upp till det man vill ha.

LindaLunda
0

Tusen tack! På fredag får jag hem lite råmaterial för att för första gången blanda till glasyr själv.

Linda

LindaLunda

[rolnor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns inget roligare än att öppna en ugn med glasyrprover, finns en bra bok av Emmanuel Cooper med fina recept och bilder (som dock är onödigt små tycker jag). Jag tycker det är enklast att börja med ett recept som funkar vid den temperatur man vill bränna, oxidation eller reduktion, sen kan man tillsätta eller ta bort mer ellr mindre ingredienser och se vad som händer, ibland kan man hamna på helt ny mark, skitkul! Den här glasyren ramlade jag över när jag la till 20% magnesiumkarbonat till ett recept.

Lycka till!