Grön matt eller halvmatt glasyr?
Hej alla keramikvänner!
Hoppas helgerna varit milda mot er o att ni fått ny kraft o inspiration för ännu ett härligt skaparår..
..själv har jag föööör mycket ideer … värmer upp med att drejja muggar till beställning o när jag sitter där vid skivan kommer suget efter en grön matt (eller halvmatt) glasyr.
Har gjort många tester men pust, inte närmat mig…den ska vara mildgrön eller mossgrön, men inte dra mot svart eller turkos eller grå…
Tack på förhand // Terra

God fortsättning på er!
Jag har testat 18800, men jag tycker att den blir för blank.
Vilken temp. kör du den till?
Hälsningar
A-M

Jag har kört den på 1250 (ska gå mellan 1240-1250 enligt lev) enligt min enkla automatik… så jag borde kanske säga med vilken ortonkägla, hmmm….
Länge sedan jag kollade min ugn.. är oftast nöjd med mina bränningar så jag har inte kollat…. Och visst, den blir kanske inte så matt… Man kan testa att köra lägre än vad leverantören rekommenderar för att se om den blir mer matt… Fast risken är förstås att den kommer kännas torr/outsmält.
Mvh
//LiA
Ska pröva att köra lite lägre temp.
Undrar om jag kan pröva att ha i lite kaolin för att matta den?
A-M

Den var för blank! men färgen var ung. det jag var ute efter.
Vill ej ha förslag på köpeglasyr utan vill ha en att göra själv.
Kanske något bra recept på matt /halvmatt grundglasyr så kan jag själv exprimentera fram en bra grön…den grundglasyren jag testat med funkade inte få bra grön…suck
Det finns ju en receptsamling med matta stengodsglasyrer. Tror du inte att du kan hitta något där? Även om inte någon av de gröna som finns där passar så kanske du kan hitta en grundglasyr att experimentera vidare med
Frågan är om du vill använda krom eller koppar?

Mitt tips är att prova med porslinspigment.
Men de är inte så hälsosamma.
Lycka till!
Pernilla
Vad är porslinspigment för någe?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Även jag e´ lite nyfiken på vad porslinspigment är för nå´t?
Ta en titt på Lars Tärns glasyrer. Där finns en uppsjö helt underbara glasyrer.
I alla fall för stengods.
Jag föll för 'galax'
Linda
LindaLunda

rolnor: Helst koppar..men liiite krom kan vara ok! Har du något tips mena du:-)
Pernillaped: vill oxå veta vad porslinspigment är!
LindaLunda: Vill EJ ha köpeglasyr!
Tack tack!
Koppargrönt är väldigt vackert, men svårt att få en intensiv nyans utan svarta/bruna inslag. Ljusare gröna färger är lättare i matta glasyrer. Så vill du ha en mörkare eller mer intensiv färg är det nog färgkropp som gäller.
Tror jag! 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Porslinspigment eller porslinsfärger? Pigment man använder när man målar på porslin. Jag har använt det i rakuglasyrer och fått fina resultat men det är möjligt att de inte klarar högre temperaturer. Skall se om jag kan hitta något färgprov. (mossgrön)
pernilla
Hur är det med färgkroppar? Har noll erfarenhet, men vet att dom kan ge starka färger.

# 14, de flesta porslinsfärger ligger runt 800 gr, en del klarar något mer, men troligen inte stengodstemp. #1 letar du fortfarande efter en grön, eller har du hittat något som du tycker passar

Nej, inte haft tid att prova, hittat några i cooper jag ska testa när tid ges, har du något kinnekulle??? ELLER EN BRA TRANSPARANT JAG KAN FÄRGA IN???

Jo jag har nog någon som kanske passar, det känns som om jag hade hur mkt prover som hällst!! Jag hinner inte kolla nu men kanske i helgen.

#18 vore mycket tacksam!!