Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 2885 ggr
L.A.E
0

Gasugn Scandiaugn 250

Har tagit över en gasugn som inte har används på en del år.Hur ska brännarna ställas in ? På varje brännare är spjället som man  snurrar helt utskruvad .Vilket av stånd ska det vara ? Hur ska färgen vara på lågan när man ställer in en brännare  i en grund inställning?

tetzuaka
0

Hej LAE, var ett tag sen jag höll på med gas, jag har 4 spanska gasbrännare som är superbra. Principiellt så beror ju avståndet/ luftmängden oå gasmängden. Prova med mycke lite gas o luft o se vad som händer. Är det för lite gas blåses lågan ut =minska luften eller öka gasen, prova dej fram. Har ugnen säkerhetsdetaljer? det finns ju någon slags ventil som ska sitta först av allt efter huvudventilen på gasflaskan som känner av om det är en läcka på vägen till brännaren. Mycket viktig som du förstår.Som sagt, prova dej fram och återkom,jag finns runt hörnetTungan ute

bosse-cebex-gbg
0

Ugnen verkar vara en Scandia B-250.

De där skivorna/spjällen skall vara helt öppna, dvs ordentligt utskruvade….sedan behöver man inte röra dem mer (ganska onödiga, faktiskt…). 

Ugnsatmosfären styr man sedan genom att balansera gasmängden (rattarna) och spjället ovanpå skorstenen. 

Glad

L.A.E
0

Tack så mycket för hjälpen .Ska nu bara se att det blir en bra reduktion vid nästa bränning.