Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 1164 ggr
zzaga
0

EOD 23/1 Majolika vas

Hej.

Som kontrast till gårdagens moderna majolika kommer här en antik vas i samma teknik.

http://www.metmuseum.org/toah/images/hb/hb_46.85.15.jpg

Lite info:

Pharmacy Jar, late 15th century
Italian (Naples)
Tin-glazed earthenware (majolica); H. 12 3/4 in. (32.4 cm)
Fletcher Fund, 1946 (46.85.15)

Tack igen Lotta:D

L.A.E
0

Inte dåligt för att vara över 400 år gammalt De var verkligen skickliga för.

lotta2
0

Hmm, "late 15 th century"det är väl senare delen av  1400 talet, alltså är vasen minst 550 år gammal. Och fortfarande håller den tycker jag. Jag gillar formen och måleriet på krukan. Apotekskruka? hade dom sina läkemedel i så snygga krukor?? Det var stil det.

Ulla
0

Jag gillar också måleriet på krukan. Undrar om alla krukorna på hyllan var lika mycket dekorerade och fina?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Ja, tänk om man kunde resa i tiden Ulla!! Tänk vad vilken keramik man kunde se!

LenaR
0

Jag undrar verkligen vad det var för exklusiva mediciner i den krukan! Det var knappast fattigmanskurer i den?

Men så extra svårt det blir att säga något om ett så gammalt föremål? Om den var gjord idag skulle jag tycka om formen för att den känns gammal, och ger mig associationer till en enklare mer rustik tillvaro. (Ni vet, som i Eden typ!) Teckningen skulle också signalera någon sorts oskuld för mig om den var gjord idag. Eller längtan efter oskuld, jag vet inte. 

Jag tror jag blir besvärad för att jag tycker att jag borde känna mer inför krukan än jag gör. Den är ju så gammal och fin och skickligt gjord! Och så blir jag inte berörd alls… Generad Hur understår jag mig?!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.