Krångel med glasyrer
Hej!
Skulle gärna vilja ha hjälp med ett glasyrproblem. Glasyren krackelerar när jag lägger den på det torra godset. Speciellt där det blir dubbelt lager. Har provat 2 olika glasyrer nu. Den första tvättade jag bort en gång, det gick inte bättre nästa gång, har tvättat bort den 2 ggr nu och provat en annan - ganska gammal glasyr - den beter sej ungefär likadant. Jag skall prov en tredje glasyr - om den ockkså flagar av redan vid påläggningen slänger jag muggarna. Jag har silat glasyrerna och mätt flyttalet.
Jag undrar om det har betydelse om sakerna står länge - även om jag skyddar dem från damm? Skulle vilja veta detta också eftersom jag inte kan planera min produktion så väl.
Mycket tacksam för svar och ideér.

Jag förutsätter att du har skröjbränt innan ? Att den spricker beror t.ex. på att det blir för tjockt lager eller att det ligger damm på godset. Enstaka fall av påverkan kan det bli om det skröjade står i samma rum som ugnen oskyddat men du har ju haft dem i stängd låda ? Om du inte har förändrat något annat sen du använde den sist, samma flyttal och samma lera, så kan du prova att sätta till glasyrlim som binder ihop kornen på ytan. Har du blandat glasyren själv ? Ingår det vattenlösliga ämnen ?
Hursomhelst kan du förmodligen rädda grejer och glasyr med glasyrlim.

Är godset skröjbränt för högt? så det sintrat o inte suger? Eller är glasyren för tjock? Jag brukar lägga två glasyrer på varann ibland och ibland händer det att glasyren krackelerar o faller av, det blir antagligen för mycket för godset!?!
Godset är skröjbränt. Om det ingår vattenlösliga ämnen vet jag inte, har köpt dem färdiga. Jag provar nog glasyrlim. Tack för tipset.
Jag skröjbränner i 980 grader och det har fungerat tidigare.
De gånger jag har råkat ut för samma sak har jag alltid haft på tjock glasyr, tex vid dubbelglasering. En gång hade jag en glasyr som nästan alltid uppträdde på det sättet, jag tror att den innehöll mycket bentonit. (Kan det verkligen stämma?)
#1 (LarsT) Vad är glasyrlim? Använder man det för att lättare kunna hantera glaserat gods?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

På skolan där jag gick hade vi en skum glasyr som sprack av och flagnade på det där sättet. Jag förmodar att det var för mycket lera i glasyren, kanske? Den slängdes i vilket fall som tillslut.
Men det är ju märligt om det är fler än en glasyr som beter sig på det här märkliga sättet.
Hur tjockt har du blandat glasyren?
En lösning på ditt problem är att tillsätta en liten mängd natriumkarbonat (högst 2,5% per torrvikt glasyr) till glasyren.Natriumkarbonat är detsamma som "hushålls-soda".Natriumjonerna gör att glasyren "flockulerar" dvs blir lättflytandemed betydligt mindre vattenmängd och således krymper mindre under torkningen.Prova tillsats av 0,5 % - 2,5% i steg om 0,5 % per torrvikt glasyr tills det funkar.En så liten tillsats av natrium påverkar inte glasyrens utseende nämnvärt.
Men var försiktig med vattentillsatsen, för glasyren blir plötsligt lättflytande.
Lycka till
Dronten(Glasyrkemist)
Om det är mycket lera i glasyrerna borde man ju kunna råglasera istället?
Bra tips med natriumkarbonat Dronten, ska jag lägga på minnet! Vad innebär det förresten att du är glasyrkemist, är det ditt yrke? /Nyfiken
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Tack Dronten för ditt tips. jag undrar dock vad natriumkarbonat är, du säger även vanlig hushållssoda, är det vanligt koksalt?
Jag vill berätta att jag inte har haft några problem med den här glasyren tidigare och att jag tror att jag kanske har kommit på att jag borde ha silat den innan jag använde den efter en längre tid.
När jag väl har doppat den och sedan skjöljt av den ett antal gånger så har nog godset blivit ganska så tilltäppt efter hand.
Jag provade även en annan glasyr och samma sak hände med den. Jag har nu bestämt mej för att prova med en helt ny skröjbränd sak i samma glasyr för att se om det möjligen kan bero på godset i alla fall. Tack igen för alla goda råd.
Koksalt är natriumklorid.
Natriumbikarbonat är väl bakpulver?
Det kan ta lång tid för skröjade saker att torka, vattnet sugs ju upp i skärven. Kan det vara så enkelt att du väntade tills ytan var torr men inte hela skärven?

Ja, dronten det låter jättspännande det där med "glasyrkemist", det låter precis som en sån man vill ha hemma och plocka fram med jämna mellanrum:D Kan du inte berätta mer?
Precis, är du hopfällbar Dronten? Vi har en hylla i verkstan där vi tror du kunde få plats?

He he… jag tror jag skulle andvänt min jämt;) Det är nästan aldrig nått går som på räls, nästan alltid nått som strular i alla fall lite :D