Vit stengodsglasyr
Återkommer till denna fråga igen: Enligt vad jag lärt mig är det inte så bra att ha zinkoxid i glasyr inuti bruksgods. Kan fälla ut om man förvarar mat i godset. Har nu prövat en glasyr med zirkonsilikat och läser sedan i Anders Fredholms bok att med glasyrer med zirkonsilikat som vitgörare är risken för svarta rispor inuti muggar och skålar större.
Har fått en beställning på frukost skålar som ska vara blanka, vita inuti. Dilemma: välja en tennglasyr med 10% zinkoxid och "chansa" med hälso biten eller en glasyr med zirkonsilikat och chansa med svarta ringar….Jag har alltså inte funnit ett recept med tennoxid utan att även zinkoxiden ingår. Hur resonerar ni? Mycket tacksam för svar.
Hälsningar
Catharina
Här har du en blank vit m tennoxid utan zinkoxid:
Fältspat 60
Domomite 20
Kvarts 15
kaolin 5
tennoxid 10
Kägla 8-9
Finns flera men denna är blank! Säg till om du vill ha halvblank också…
Är det för hög temp för dej så maila mej så kan jag leta fram en kägla 6 vit säker också…
En till: Leach vita klassiska:
Kägla: 8-10
Fältspat 40
Krita 30
Kvarts 20
Kaolin 10
tennoxid 5
Omvandla till kägla 6: byt ut fältspat mot nefelinsyenit.
rekommenderat intag av zink är 15mg /dag som du bör ha..mineraltillskott ligger på 15-300mg..en glasering av en mugg innehåller max 1000mg sannolikheten att den skulle släppa mer än 0,00….. är inte troligt.Skulle zinkoxiden släppa hela tiden större mängder så skulle glasyren försvinna..Faran att använda zinkoxid bör vara försumbar enligt experten på mineraler i familjen
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tillägg till mitt förra inlägg #3, jag är lite snurrig och trött just nu och blev lite osäker på om detta är en oxidations glasyr eller för reduktion, det är ett tag sedan jag brände kägla 8…(Men det var en bra glasyr iaf) Kort minne…Men det är säkert någon annan som kommer ihåg direkt! God natt….
#4 Håller helt med dej angående zinkoxiden

Det gäller väl många ämnen vi använder att små mängder av dem är hälsokost, för mycket är ibland dödligt.
Ja, det vanliga är väl att det som var ofarligt för några år sen blir plötsligt farligt och då finns det gamla stötar som vi som fnyser lite och kör på. Lite skit är bättre … o.s.v. Jag fnyser också och håller med om att när det väl är bränt så … Inte desto mindre kan det vara bra att veta att de senaste föreskrifterna ang. zinkoxiden är flera meter lång för oss som blandar torrt med den. Mycket giftig för vattenorganismer alltså räknas det som toxiskt ämne. Explosionsrisk vid viss luftkoncentration och öppen eld. Skyddsdräkt, andningsmask och handskar rekommenderas o.s.v, o.s.v…
Jag kommer att fortsätta använda det om jag behöver men jag vill ändå tala om för er att (och det gäller alla råmaterial) det kanske inte är så ofarligt. Kanske nu, men kanske inte sen. Givetvis är det upp till var och en att bedöma hur mycket vikt man lägger vid skyddsföreskrifter och handla därefter.
Och som sagt, under förutsättning att det är en kemiskt stabil glasyr som inte påverkas av syror eller baser är det ingen fara när det är bränt ….. kanske …..
Ibland kan även maten vara farlig så som dom besprutar den.Tror att bananen är den värsta miljöboven.Brukar köpa ekologiska. Träffade ett par från Spanien nu är det ett tag sen, dom tvättade både tomater och frukt .De hade bott förut i närheten av odlingar och marken hade förstörds av alla kemikalier som annvänds. Så det är inte bara keramiken utan maten också som kan vara farlig.

Ett tillägg bara. I de senaste reglerna från EU så är alltså zinkoxiden reglerad framförallt för miljöns skull, utsläpp i vattendrag o.dyl.. Det är inte i bränd glasyr som det regleras. Det sägs att för människor är det inte så farligt. Hur det nu kan vara farligt för naturen men ofarligt för människor har åtminstone jag lite svårt att få ihop…

Jag hörde här om dagen att just spaniorer brukar ta på sig plastpåsar när de känner på tomaterna i butiken, just för att de är så kraftigt besprutade. Jätteläskig.
Jag tror att vi alla här är medvetna om riskerna med allt pulver som vi hanterar…oavsett vad det är…Man kan inte utesluta t.ex kvarts för att man får stendammlunga av detta om man inte skyddar sig..Jag fick lära mig att det är vansinne att dammsuga i verkstaden på en glasyrutbildning…nej våttorka våttorka
Frågan från början var väl att catarina ville veta utfällningen i godset för kundens skull och där är det försumbara skador..så använd du en Zinken men ha skydd när du blandar den *L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tack för alla svar. Ska prova lotta2:s recept!

Lotta..
När du skriver fältspat, vilken sort menar du då, kali eller natron? Har ett annat recept som blir matt helt plötsligt, visserligen är ugnen inte som den ska men tänkte ändå+ jag skulle prova ditt översta recept,
Mvh Petra
Traditionen säger att fältspat = kalifältspat.
Men sen finns det ju olika sorters kalifältspat också ;)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Petra, vanlig kalifältspat har jag använt. Är det natron brukar jag skriva jag det speciellt. Det kan ju ge rejäl skillnad ibland på en del glasyrer. Hoppas det funkar i din ugn.

Ja, hoppas! Jag gjorde prover igår och ska försöka bränna imorgon. Här ligger alla och spyr för tillfället, jag som hade tänkt mig en helhelg i verkstan, suck!