Gjuta choklad?
Kan man gjuta choklad i gipsformar? Har läst att det funkar men att man ska använda "food varnish" som släppmedel, men inte ens vad det är för något, food varnish, alltså.
Någon som lekt med choklad och testat att gjuta? Skulle vilja göra ett skal av choklad som de där chokladtomtarna med staniolpapper omkring…
Man kanske ska pensla insidan med lagom tempererad chokladsmet i stället för att fylla upp med massan som när man gjuter med lera…?
Alla erfarenheter efterlyses!
Har gjutit choklad, men i formar av någon sorts fet plast. Köpta i en "lyxmatlagningsaffär" i Köpenhamn. Finns massor av former och storlekar att välja på.. men du kanske just ville göra egna formar?
Coolt det låter.
Kanske spraya m nån matolja?
Visa gärna resultatet här när du testat.
Gissar det kan vara svårt att få ut bitarna ur gipsform som ju är helt stelt. (både chokladen och gipset är stelt) fast lite beroende på formen på grejerna förstås.
Sen kom jag att tänka på min gamla marcipangrisform, den har varit min morfars fars (han hade ett konditori), där är en stor del av formen gips, men det som kommer i kontakt med "grisen" är nåt annat som ska vara svavel-nånting. Detta material känns "fett" även när det är rent o torrt, lite på samma sätt som moderna plast-chokladformar…. och hade et funkar med bara gips hade man väl inte krånglat till det så? och då är ju änddå marcipan lite flexibelt…
Silikon kanske? finns ju sånt som används för kermikändamål också, där man får både flexibiliteten och den "feta" ytan.
Hmmm…ja!
Ja, just det jag ville göra egna formar och hade oxå nån idé om att använda silikon eller liknande. Fast det hade ju varit toppen med att använda material jag redan har i verkstan.
Försök nr.1 får bli: en liten gipsform med olja som släppmedel (kanske kan "fetta in" formen??)
pyromanen: vilken dyrgrip, så fin.

Jag har gjutit änglar med varierat resultat… De var genomgjutna och i två delar som skulle fogas samman. Vingarna gick av, det var svårt att foga samman dem snyggt etc. Eftersom de skulle i munnen så spelade det inte så stor roll, misstänker dock att de smakat lika bra som tryfflar utan mecket. Formen var i någotslagsplast som var mjuk men ändå hade styrsel. Knödde man i marsipanen i formen ihopsatt i lös konsistens eller tryckte men i den i vardera formen och sedan satte man ihop dem?