Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1387 ggr
avalon
0

Terra sigilata

Jag har (försökt) blandat terra sigilata, men jag undrar om jag verkligen har gjort rätt. Sist jag gjorde det var i skolan och då var vi flera som höll på så jag hade inte full koll på alla moment. Nu blandade jag iallafall 400 gr ball clay, 1,6 liter vatten och 25 ml vattenglas och så har det stått fem dygn. Nu när jag kollade så var det ett lager smutsigt vatten överst, jag tog bort det och därunder var det först ett tunt lite segt nästan, vitt lager och därunder var det gråbrun ( ball clay färgad) lite lösare gegga. Jag antar att det är det ljusa lagret som är själva sigilatan, men borde inte den vara vattnigare ? Jag vet inte hur jag ska få upp det, eftersom det liksom är ihopgeggat med det under. Nån som vet vad jag gjort för fel ?

lotta2
0

Jag har ett recept som funkar bra, tycker jag. Rätt är ju att det ska stå ca 5 dygn och inte röras under tiden. Det brukar bli ett tydligt mellanlager som är som tunn mjölk i mellanlagret. Mitt brukar inte vara segt. Man kan koncentrera det om man vill genom att låta det stå i en skröjad skål ett tag om man vill ha det lite tjockare.

205.5 gr ball clay

172.5 gr kaolin

2.4 liter vatten

30 ml / 2msk sodiumsilikat / vattenglas

avalon
0

Tack, jag skall testa det ! Jag hade ju i ganska mycket mer vattenglas i förhållande till vatten, om det nu var det som ställde till det.

lotta2
0

Ja, jag misstänker det också. Hoppas det funkar bättre nu.

Ulla
0

Lotta, du har ju skrivit en jättebra artikel om Terra sigillata som bara väntar på bilder för att publiceras. Jag har letat men hittar ingenting på nätet.

Finns det ingen här som har något att visa upp?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_