Bränna i gasugn
Hej! Hur går det till, på ett ungefär, att bränna keramik i en gasugn?
Är det mkt jobb, tar det lång tid?
Man kan ju bränna reducerande till stengodstemperatur också! 
Har du en ugn, Arbez, eller funderar på om det är värt att investera i?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
"# 2" Hoops! Visst kan man det.
Arbez, jag bara skojar lite!
Det finns väl fina gasugnar som är helautomatiska, som reducerar och utjämnar vid topptemp etc. enklare ugnar måste man passa vid reducering? Jag har en gas/el-ugn som jag måste slå av gasen på vid topptemp, annars sköter den allt själv.
Oj, jag menar att bränna med gasol i en elektrisk ugn, förstås…
Var lite nyfiken på själva upplägget!
Jag är inte riktigt säker på vad du menar, menar du att "bygga om" en el-ugn till gasol?
Den gas/el-ugn jag har kräver passning vid slutet av bränningen, men annars sköter den sej själv, mycket smidigt, en fördel om man börjar bränna lite tidigare så man inte behöver vaka mitt i natten (som det brukar bli ibland…)
Att bygga om en elugn till gas är inte så svårt, ett hål långt nedtill för brännaren och sen ett större upptill för skorsten. Jag har själv testat detta och kom fram till att om man vill komma upp i stengodstemp så går det mycket lättare om man sprutar in luft från ett munstycke kopplat till en kompressor som blandar sej med gasolen inne i ugnen, då går det med en väldig fart.
Enligt en stor ugnsfabrikör jag kände,som byggde både el o gasugnar (ej i Sverige) TÄR gasen på elementen. Det skulle alltså vara olämpligt att göra så alltför ofta. Säger inte Lynggaard samma dant?
Jodå, elementen tar stryk, man ska bränna till minst 1000 grader oxiderande mellan varje Reduktionsbränning för att spara Kanthaltråden.