Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5741 ggr
Vavrakeramik
0

Leverantörs"monopol"

Är lite (läs mkt) trött på att det är så snålt med leverantörer till oss keramiker.

Har konkurrensverket verkligen granskat de senaste sammanslagningarna i keramikmaterials branchen?

När det sedan strular med obarmhärtigt långa leveranstider från jätten så blir man allt annat än nöjd kund. Imorgon ringer jag igen och frågar efter min 4.5 veckor gamla beställning, 7:e gången.

Har driftsstopp pga detta! Grr grr

Ursäkta - det är inte ofta jag blir förbannad…

Doriz
0

Där jag bor fanns det för några år sedan en hel del små, i mitt tycke trevliga, trädgårdsbutiker. Nu är alla dessa uppköpta och ersatta av två stora butiker. Vart i vårt land jag kommer och går in i en butik, för de finns naturligtvis där också, så ser det likadant ut. En annan nackdel är att jättar, enligt min erfarenhet, är mer intresserade av kvantitet än det där lilla udda kvalitativa vilket gör att likriktningen ökar. Jag undrar lite över hur det kommer sig att det blir så här men det har väl med den magiska marknaden att göra. Slingorna i vår ugn gick en bit innan jul för några år sedan. Vi bedömde att vi inte klarade av att fixa det själva så vi köpte tjänsten men det innebar att vi fick ställa in vårt julöppet eftersom det inte går att jobba ifatt eftersom förloppet inte går att skynda på. Hoppas det löser sig till det bästa för dig utifrån den situation som råder,

abbis
0

Det rådet jag fått är att alltid ha en omgång element hemma så slipper man driftstopp.Jag har även lös kantaltråd hemma då vi lindar själva..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Jag som bor "långt ute i skogen" har alltid haft problem med att få leveranser (inte på grund av leverantörerna utan pga fraktbolagen som försöker slippa köra ut hit…).  En anpassning till denna verklighet är att alltid ha ett rejält lager.

LenaStina
0

Jag tycker också det känns oroande med sammanslagning av leverantörer. Cerama, Cebex och Dunit är under samma tak nu, och det känns inte positivt på sikt när konkurrensen uteblir.

Jag försöker gynna de små (Lars Tärn) så långt det är möjligt.

Vavrakeramik
0

Vad har ni för erfarenheter av Seemann? Ska kolla dem till nästa gång sedan Cebex inte lyckats skicka lev. på 5 veckor. Nu säger dem igen att de håller på att packa min beställning

Ulla
0

Jag har bara bra erfarenheter av Seemann. De har väl inte lika stort urval av leror, men servicen är det inget fel på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

KeramikeniSkredsvik
0

Och ingen kommentar kommer från Bosse på Cebex heller, han brukar ju vara här på forumet och kika …

Vavrakeramik
0

Bosse jobbar övertid med att försöka prata snällt med missnöjda kunder såsom mig! Imorgon är det 5 veckor sedan beställning! 7-8 telefonsamtal, borttappade ordrar, mejl till Cebexchefen. Personalen i Malmö jobbar övertid o e så stressade att de ljuger i telefon. Säger att varor är packade o skickade fast det visar sig (när de ej kommer) att så inte är fallet. Tyvärr måste jag avråda er andra från att beställa från Cebex just nu. Hoppas de kan ordna upp situationen så att det fungerar bättre framöver. Rynkar på näsan 

Ledsen att behöva skriva detta

jose
0

Skrattande Man kan bli stressad av att rulla tummarna och huvudet. Jag var på Erlandsro Gård (f.d. Cerama Syd) några månader sedan och ville handla. Men det gick inte på grund av att det fanns inget att köpa. Istället av lera fanns där 4 pers från Cebex (obs! inga från Cerama) i en ny insatt kontor. Vad man än ville fråga eller köpa, så vad det 'vet ej', 'finns inte här'! Leveransen lovade dom dock utan frakt, men när…det visste de inte heller.

Hur skall man driva sin verksamhet dåSkrikandes?

Vavrakeramik
0

Det är ju dit Cebex flyttat sitt lager under sommaren. Nu är det oktober och ingenting funkar än. Gissa om ledningen har ett problem. Hoppas de inser det och kan hitta en lösning.

Ulle
0

Jag fick intrycket av att de hade flyttat hela lagret till Danmark. När jag och min kompis sent omsider fick vår leverans låg det i alla fall en dansk plocksedel på pallen. Lång, lång väntan och sen var leveransen inte fullständig ändå.

Tycker synd om Bosse (som alltid har varit trevlig och tillmötesgående) m fl som jobbar på Cebex och ska behöva ta hand om alla irriterade kunder.

Som tur är så finns ju Lars T. Ett mycket bra alternativ.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

abbis
0

VA..flyttat lagret till Danmark med dom frakterna som blir kommer väl ingen att handla.Dom danska företagen lägger lager i Sverige pga av detta.

Vavrakeramik
0

Är det bara ett mindre lager i Sverige o kanske ett större i Danmark, ägs de inte av en dansk firma eller hur är det? Fick ni också reklam för några veckor sedan om kortare leveranstider? Nu har det gått 5 veckor o ingen leverans idag heller… De har tydligen en intension om kortare lev.tid i alla fall. Bra det då då.

Ulle
0

Kul att de har den ambitionen men det räcker ju inte att skriva det i ett reklamblad…

Tråkigt med din beställning hoppas att det kommer snart.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

abbis
0

#13 Men kan du inte annullera ordern och ta den från någon annan,,Tärn ,seeman etc

ijonsson
0

Hmm…jag har funderat… Likväl som vi inte sysslar med ren reklam på detta forum så tycker jag att vi skulle kunna undvika ren smutskastning av företag och personer. Själv skulle jag bli ledsen  om någon gick så hårt åt MITT företag. Bara en reflektion.

LenaR
0

#16 Ijonsson, jag tycker inte att det är smutskastning. Som flera har skrivit är Cebex ett bra företag, med kunnig och tillmötesgående personal. Men just nu fungerar inte leveranserna, och det ställer till problem. Själv har jag fått ställa in cirklar i veckan, och det känns inte roligt.

Vi får hoppas att det löser sej så snart som möjligt!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vavrakeramik
0

Jag tänkte länge också såsom IJonsson att man ej ska skriva nåt negativt men kände att måttet var rågat denna gång för min del. Blir helt enkelt för irriterad för att vara tyst. De som är moderatorer får väl bestämma om denna tråd e okej eller inte. Jag som startade den har ändå försökt att hålla den lite nyanserad. Anser inte att jag eller nån annan smutskastat enskilda personer. Vi gillar de vi nämner vid namn, en sådan här sak är inte personalens fel på ett företag, det är en ledningsfråga.

#13 jag har ju vant mig med vissa av deras leror o glasyrämnen. Dessutom har de nu sagt i två veckor att ordern håller på att packas eller att den är skickad. Men man har rätt att annulera den om man vill, det har jag läst i deras leveransvillkor.  Ska fundera noga o fråga om lev.tid innan jag beställer igen dock.

abbis
0

Jag skiftar leror hej vilt då det är priset som styr när man köper mycket.Gör egna glasyrer så jag vet ungefär vilka leror jag kan köra..Det är därför det är så bra att blanda alla glasyrer själv.När jag va ung hade jag en köpeglasyr som va jättepoppis hur kul va de när den sen bara togs bort…så därför blandar jag allt själv numera.

Sagakeramik
0

Det blir ju ett väldigt märkligt forum om man inte får skriva något negativt om något.

Om ett företag gång på gång lovar att leverera och inte gör det kanske det kan vara läge för dom att åtminstånde informera sina kunder om att de just nu har problem med leveranser samt tala om vad det beror på och hur lång tid det kan ta. Summan av det hela är ju att det har ekonomiska konsekvenser för köparen i form av avstannad produktion/kurser mm,  vem ska betala det?

För mig funkar inte att ha ett rejält lager hemma. Jag har tre olika ugnar med olika typer av slingor. Att ligga på lager på en massa prylar som kan tänkas gå sönder för att företag inte kan leverera är inget jag har råd eller lust med.

Slingor är ju något som man inte en annan leverantör kan fixa åt dig så byt leverantör är mitt råd!

pyromanen
0

Så länge kritiken är saklig och nyancerad (vilket jag tycker det varit hidtills i denna tråd) så tycker jag inte det är frågan om smutskastning.

Saklig och nyancerad kritik måste vara ok på samma sätt som saklig och nyancerad positiv omtala.

LenaR
0

Det är inte en helt lätt fråga, vem/vad man får kritisera. Vi har ju en regel om att vi inte får kritisera våra kollegor, vare sej de är medlemmar på forumet eller inte. Jag tycker ijonsson gör rätt som ifrågasätter.

Personangrepp är inte tillåtet. Men det har inte förekommit här. Tvärtom är det många som nämnt Bosse, Peter och alla andra på Cebex som kunniga, hjälpsamma och serviceinriktade.

Det som skrivits har gällt tillfälliga leveransproblem nu efter sommaren - flera har uttryckt sin frustration över att inte få någon lera. De flesta verkar ändå ha förståelse för problemet.

Kritiken har i stort sett gällt de diffusa besked man får från Cebex just nu. (Och den kan jag hålla med om, det vore bättre om de gav ett riktigt datum för leverans, så man kan planera både sitt eget arbete och keramikkurser.)

Det är knappast en överraskning för Cebex-människorna att det sitter en massa keramiker ute i landet och biter på naglarna…De jobbar säkert allt vad de hinner för att komma igång med leveranserna.

Jag tycker nog att man kan få skriva av sej sin frustration på ett keramikforum.

Det är min åsikt, jag kan ha fel! Jag skulle bli väldigt bedrövad om jag fick veta att någon på Cebex gick och tog det personligt.Jag har stor respekt för kunnandet hos alla leverantörer jag varit i kontakt med.

Jag vill understryka att jag inte skriver som moderator, det är bara mina åsikter.

Rozzy
0

Ja vi måste kunna prata om verkliga problem.

Håller med att det är ett problem med leveranser…väntar jag med hela min kursplan för terminenär omlagd för vi har ingen drejlera.

Det är ju ett stort problem med leverantörs tider och det med leverantörernas monopol, det är sådant som är viktigt att diskutera för alla ska kunna "ro iland", ja många här har sitt levebröd på leran.

Både vi keramiker och leverantörer har problem här vi önskar lösa. 

Det kallas inte smutskastning, utan prolemlösning på affärsnivå, kvalitet och konkurans är viktigt att prata om för att alla ska bli slipade och kunna leva på sitt arbete.

Vavrakeramik
0

Nu kom så min beställning äntligen! Glad

LenaR
0

Min med, var och hämtade leran idag! Glad Bläddrade i en underbar bok om trädgårdskeramik som gav mej våldsam sommarlängtan.

Men det är ju faktiskt säsong för att göra vårens keramik nu! För den som planerar duktigt vill säga… En annan har just satt igång med julens försäljningssuccéer…. Obestämd

Rozzy
0

Ser fram emot att åka ner till skolan i dag då…

Vavrakeramik
0

Nu har jag beställt från Cebex igen. Att jag gör det igen beror på att de är billigast på de nya drejskivor jag vill köpa. Vill bara skriva detta eftersom jag varit lite "neggig" mot dem tidigare och att allla säger att de e så dyra. Faktiskt skiljer det denna gång väldigt mycket på priset för nya drejskivor MEN till Cebex fördel… Sen får vi se hur lång tid leveransen tar men jag e ute i god tid - når har man kanske lärt sig;-)

Holzdesign
0

Jag häpnar när jag läser den här tråden om leverantörer. Ni förlorar planerade kurser, kan inte tillverka, förlorar pengar, lägger tid på att ringa och det tar massor av energi. Ändå vill ni inte trampa på någons tår eller att någon tar illa upp att nästan gå i deras försvarsställnig och hitta ursäkter för dem. Jag tycker det är inte mer än rätt att utsätta våra leverantörer för krav, klart om de inte levererar i tid till "rätt" pris byt leverantör. Ni gör säkert det i andra affärsrelationer. Mat, el ,telefon, försäkringar osv. Vi utsätts också för krav och konkurrens dagligen jämnförs vi med leverantörer med lägre pris och mellan varandra. Ha inte dåligt samvete utan ni har rätt att reagera, det är ingen som kan ta detta personligt. Utan krav vare sig för leverantörerna eller på er stannar utvecklingen det är det som driver. Hur ska jag bli bättre, effektivare. Nästa dialog borde vara hur de säkrar leveransen fram över så det inte händer igen. Se över för hur mycket ni handlar per år förhandla priser.Stå på er!!

abbis
0

#28 Håller med till 200%…

Argento
0

Jag har också haft samma problem fast med glaset, beställde från cebex katalog och det tog hutlöst lång tid och JÄTTEdyrt i frakt beställde sedan lera och glas, ringde cebex/cerama och beställde ur ceramas katalog och då gick det lika snabbt som det brukar, 3 dagar och normal frakt!!

Vanja-K
0

#28 helt rätt!

Det är väl inget undantag för vissa lev?

Företag ska krav på sig idag.

Rozzy
0

Ja

Vavrakeramik
0

Nu kom min beställning av drejskivor på mindre än en vecka!

L.A.E
0

När så pass många större keramik tilverkare  slutat och lagts ner så finns det inga  som beställer stora volymer längre. Att flera går ihop till en är helt naturligt och man kan få volym på sina beställningar igen. Och bättre priser till oss får man hoppas.Kan tänka mig att de har olika data system som ska börja sammordnas till det bättre får vi tro.

[Solbacken1]
0

Är det ingen här som beställer utomlands?

Jag köper allt utom leran (pga frakten. Jag köper för litet)i Tyskland. har alltid varit nöjd och priserna är bra.

kinnekulle
0

# Oj vad spännande, är det råmaterial som du menar då, och vilka firmor handlar du från, har de hemsidor?

[Solbacken1]
0

Har handlat av Carl Jäger men oftast av Bsz keramikbedarf.

http://www.westerwald-keramik.de/carljaeger.htm

http://www.bsz-keramikbedarf.de/

Hoppas att detta gäller som info mellan keramiker och inte som otillåten reklam

Marang
0

Någon skrev någonstans om grossisten j Valbo (Lerverket ?) Har handlat där tidtgare o varit helt nöjd.

[shimpo]
0

Är det endast lera ni ska köpa, föreslår  jag Bo Ehlander på Ringön (Göteborg)

Han har bra leror, mycket, mycket  billigare än alla andra.

Denna kommentar har tagits bort.
RudeGirlPottery
0

Jag försöker gynna de mindre leverantörerna och har hittat Edab Keramik i Strängnäs. Helt okej grejer tycker jag.

feiner
0

Lars Tärn svarar på alla frågor en amatör som jag har och levererar snabbt, finemang.

feiner
0

Testat beställa från utlandet (slumpingformar) och det gick jättebra och ganska snabbt. Dock tullen ska ha sitt och då fick jag åka tvärs över stan och hämta ett stoooort paket, osmidigt.