15kg lera.
Nyss hemkommer från Portugal. Varit på små familjefabriker och sett hur stora stora krukor drejades.
Självklart tog jag hem lera. 15 kg. Lergodslera. Två olika sorter.
Nu vill jag tillverkstan. Kan ni förstå det???
Lägger in några bilder när jag landat mentalt.
Absolut
Det är inte alls svårt att förstå Vanja
Lyllos dig!
Vad kul, vi vill absolut se bilder:-)
Ja, det blir som en nytändning när man kommer ut på inspirationsresa. Själv har jag målat hela helgen… och ska måla lite till….. men det blir bra
Jag tror alla förstår alldeles utmärkt! 
Ha det så kul i verkstan!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
är inte 20kg maxvikten på bagaget? dvs 15 kg lera och resten kläder och sånt……
bara på denna sida kan man få förståelse för detta!
välkommen hem
Visst är 20kg maxvikt. Inte så noga från Portugal. Men leran gick som mitt bagage . Packade leran i min handb. kärra. Sen fick vi istället bära handbagaget. Helt ok. Med sprit och sprit m.m. Vadå tungt?
Lägger in lite bilder. De är fotade från staden Redondo. Där började keramiktillverkningen för många många år sedan. Största keramiska tillverkningen i Portugal sker här.
Godset skapas i små familjeföretag. Köps sedan upp av riktig små ställen. Där de målas med underglasyrfärg och glaseras med trans. Bränns i elektriska ugnar nu för tiden.
Bilderna från visningen . En jättestor typ lada var fam.för. Utmärkt temp. för torkning och tillverkning. Krukorna var omkring vidd 50-70.cm. Höjd omkring 1-1 1/2 m. Alla drejade på sparkskiva. Gubben centrerade en lerklump på omkring 12 kg på någon min. Helt otroligt. Stora krukorna skapades i olika sekt.
Bränning till 900 gr. först i en typ vedeldad ugn. Inne i ladan. Sedan bränning i elektrisk ugn till 1020 gr, också i ladan. För att det skulle bli varmt så gjorde de upp en eld mitt inne ladan. Snacka om rökinandning!
Elektr. ugnen drevs med ett litet vindkraftagg.
Man får verkligen en påfyllning av kreativa ideer av en resa.
God mat, mycket fisk. vin, cognac.Processioner av folket om Cristos.Stämmningsfullt! Sov i ett 5+kloster. Otroligt trevliga människor.Vi hade turen Att få se Cristos statyn, eftersom vi var i Lissabon.Likadan som i Rio till storlek. Kan verkligen rek. en resa till portugal.
Tack för intressant läsning och fina bilder
Brukar njuta av Anja Notinis bok Krukmakaren ibland. Ditt "reportage" och dina bilder hade passat in där, fast det gått 25 år sedan den skrevs.
Tröttnat??
… Du vet väl hur vi är…har du fler så lägg ut dem:-)
Blev inspirerad av golvet i sista bilden. sånt oregelbundet tycker jag är ursnyggt… skulle jag kunna tänka mig på uteplatsen här hemma…

#22 Fy vad läskigt!
Där skulle man inte vilja va ensam en natt.. spännande resa!
Woh, läskigt… men rätt fräckt! Bara att komma på tanken…
Benkapellet byggdes på 1600 talet. Munkarna var så bekymrade över de överfulla kyrkogårdarna. Så någon kom på att kapellet kunde inredas med de 5000 ben från olika avlidna. Innanför entren finns inskriften " Vi ben väntar på dig"
Ursäkta men jag tror ju att alla är lika supertokiga på historia som jag!

Jättespännade bilder och läsning, gjorde ni resan på egen hand eller var den arrangerad
Ja, det var ju ändå rätt smart tänkt. Hela kapellet blir ju som en enda massgrav
jätte intressant att ta del av. Tack för bilder och text Vanja-K!
Man kan säga att hela resan, allt var arrangerat av min svärdotter och son. Som var med. Min son körde till alla sevärdheter och min svärdotter berättade under bilresan om vad vi skulle få se vid varje stop.
Lyxigt va?
Fantastiskt! Har du fyllt jämnt, eller är de så gulliga jämt? 
Wow :) vissa köper suvenier och andra tar hem lera! Underbart :) bättre än sprit tycker jag!
#29 Ja har två söner. De och svärdöttrarna är lika gulliga jämt. Nej jag fyllde inte jämt. Vi var till Frankrike i två v, för 2-3 år sedan. Lika program då. Jag har väl varit en god mor.Plus svärmor hopas jag.
En svärdotter brukar ta hem lera från olika länder. Men inte så här mycket. Lera från Chile har jag också. Då utnyttjade jag en kollega.
#31 Du får be svärdottern åka till Afrika! Afrika är så gammalt, geologiskt, så leran där är väldigt plastisk. Inte alls som vår!
#32 Tack för tipset!
De ska till Austalien nästa år. Där ska jag också be att få lera från. frågan är; vad ska jag göra av leran? Smycken kanske. Men det blir j----- många.
Wow häftigt!
Tack för alla bilder. Så spännande att se andras arbetsplatser och hur de löst problem som dyker upp.
Lite fundersam på skålen med oliver bredvid de där färgburkarna, känns inte så hälsosamt… ;-)
Bilden på elugnen påminner om min verkstad i Spanien:betongbjälkar i taket o eternitplattor på de,vitkalkade väggar o golvplattor. Men mina var inte så där fina, dom var gamla 0 trasiga o i lergods,men som ni alla vet så går de mesta här i världen. Fina bilder från din resa. Jag praktiserade faktiskt hos en farbror i en mycket primitiv verkstad, utan el , o vatten hinkade vi ur en brunn. På marken utanför slog dom golvplattor i träformar som fick ligga o soltorka. För att komma dit till verkstan fick man knalla upp i flodbädden 3-4 km. som sagt de mesta går o man lever så länge man lär. Gärna mera bilder tack.
Lägger ut lite mer kakelbilder och från annat i mitt album. För att inte plåga här.
Spännande med in verkstad i Spanien. Antar att du inte har den längre. I dn sk. fabriken hade de också ett stenkar med vatten.
Lägg ut kort om du har i ditt fotoalbum!
#37 Jag hittar inga nya bilder i ditt album
Har nämnligen kikat in där många gånger innan och njutit av din fina keramik
och jag såg inget nytt?
Hann inte igårkväll. Nu gör jag det Ha! Ha!

#0 Tack! Det är roligt och inspirerande att se dina bilder och "höra" Dig berätta!
Tack för att du delar med dig av din resa 
Roligt att få veta hur det går till på andra platser och få se bilder.