ny/begagnad ugn.
Hej alla duktiga människor!
Här har en glad amatör gått och köpt sig en ugn och har ingen aning om hur den funkar..tyvärr följde ingen bruksanvisning med och jag undrar nu om någon här inne kanske kan hjälpa mig?det är en toppmatad 75 l som går upp till 1300 gr. Jag förstår att jag måste prova mig fram men det skulle vara skönt om jag slapp börja alldeles från start.
tusen tack!

Vet du någonting om hur man gennomför en brännign?
Då tycker jag att man kan räkna ut på ett ungefär hur det bör funka med ledning av bilden du visar på automatiken.
Typ: i början av bränningen har man en låg effekt för att gradantalet ska stiga sakta. Senare när man har passerat ca 670 grader kan man bränna med högre effekt.
Jag rekomemderar dig att bränna med käglor de första gångerna för att få kläm på hur din ugn fungerar.
Lycka till!

Är du säker på att ugnen tål 1300 grader. Ibland är det bara automatiken som går så högt upp. Vad är det för fabrikat, har den någon märkplåt?

Tack tack! det här forumet är ju toppen!
Jag hoppas att den i alla fall går att bränna stengods i!!
bifogar en bild på plåten.
ugnen kommer från cerama och heter hobby 75
det va ungefär som jag trodde först sakta( låg effekt) kan de vara 25% och sen snabbare typ 75 eller 100%
Jag får väl prova mig fram men då vet jag i alla fall att käglorna skall sitta kvar.
Tack snälla för er hjälpsamhet.

Ring Cerama och fråga om ugnen, vilken temperatur den tål. Det står ju inte på plattan vad jag kan se.
Kanske nån annan har en liknande ugn och vet

tack igen, jag skall kolla med cerama.