Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 5176 ggr
Malinfiola
0

Färga in lera

Hej alla!

Jag är ute efter att färga in stengodslera, jag har tänkt göra ett tak, med lite livfullt "tegel" på ett litet hus. Jag har ärvt en burk med Kopparkarbonat och en med Koboltoxid, båda inköpta på Seemans i Stockholm enl märkningen på burkarna. Är det något man kan använda och knåda in i leran?

//Malin

susanne.k.wall
0

Hej! Om du ska ha tegelfärg är järnoxid att rekommendera. Men då kobolt ger blått och koppar oftast grönt kanske du hade tänkt dig ett häftigt tak som är grönt och blått…Jag skulle inte knåda in det i leran utan jag skulle göra huset med taket i stengodsleran sen skulle jag måla taket. Fast allra först skulle jag göra färgprover och bränna så jag vet vad kopparkarbonaten och koboltoxiden ger för färg beroende på hur tjockt det är pålagt m m, innan jag använder det på taket. Hör gärna av dig och berätta! Susanne

LeWE
0

Kanske inte så bra att knåda in oxider i leran med sina händerObestämd Bättre använda pensel sen Glad

stefanandersson
0

kopparn ger nog svart i leran till skillnad från dess glasyrform.

Använd handskar och engobe för att inte slösa är mitt förslag eller ännu bättre köp tegel och lergodsglasyr som du färgar in.

Malinfiola
1

Tack snälla ni för svar.

Vitsen med att knåda in det i leran var att enkelt kunna modellera ett tak, där det är lite olika nyanser på tegelpannorna, utan att behöva kladda med olika färger och pensel, utan bara kunna transparent-glasera sedan. Det är ett pyttigt hus med pyttiga takpannor.

Tack tack! //Malin

pyromanen
0

Du kan färga in med röd järnoxid, det är ju samma som rost och inget farligt att knåda med händerna.  Fast det är mycket enklare att pensla på järnoxiden på ytan.  Med kobolt och koppar som du skriver du har får du blått eller svart-grönt-blått?  ingen traditionell tegelfärg i alla fall.

Grodan77
0

Ohh, phu, när jag läste första inlägget såg jag en bild framför mig när du klättrar runt på taket med dina hemmagjorda takpannor.Obestämd.tänkte att du e inte klok!!!!!

Tur det va ett pyttigt hus…kan du ju ej klättra kring på Skrattande

Malinfiola
0

#6 haha, ser mig själv fixandes med nåt liknande Gaudis vackra tak i Barcelona kanske …

Nej här är takpannorna typ i ärt-storlek, och kletas fast direkt på lerhusets tak i vått tillstånd. Det är därför jag vill färga in leran för att få lite variation i nyanserna utan att kladda i efterhand.

Min önskan är att ha ett tak i blå och gröna nyanser, så vad jag förstår på er kanske det funkar med de ämnen jag har?

//Malin

LenaR
0

Koppar blir grönt bara med glasyr, blått kan du få med kobolt.

Fast nu ser jag att du tänker glasera med transparent, så då kan du få blått och grönt.

Kom ihåg handskar när du arbetar med infärgad lera! Annars kan du råka ut för utslag och allergier. Inte roligt…

Lycka till!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.