Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1930 ggr
zzaga
0

Mer liv

Hej:)

Hur gör ni för att få mer liv i era glasyrer?

Hubert
0

Liv är ju olika vad man menar med det men liv blev det verkligen en gång när jag hade en "planka", del av en skulptur gjord i stengods, och jag hade glaserat med fyra olika glasyrer. Ugnen hängde sig på topptemp i timtal, det var i skolan så jag vet inte alls varför, och det blev det liv i! Kristallbildning, härliga korsningar och ett djup jag inte sett förut i mina saker.

Annars har jag provat att lägga lager på lager av glasyrer och även glasyrbränt ett par eller tre gånger vilket ger liv!/Louise

zzaga
0

Jag tänkte mer på prickar och "orenheter" .

Jag läste nånstans att man kan blanda kaffe i , men funkar det på så hög temp?

Hubert
0

Prickar, då kan jag verkligen rekomendera iron spangels! Det är filspån och jag tror att det är Cebex som har Järnpulver grovt som jag provade. I orginalglasyren som jag hittade i Murfitts bok The Glaze Book är det Fe3O4. Jag har sett att det går att köpa utomlands. Om Cebex järnpulever grov är Fe3O4 vet jag inte men så här är receptet som jag gjorde.

!. Kalifältspat 58, Kvarts 18, Benaska 8, Kaolin 8, Talk 8, Ircon Oxid Spangels 5

2. Kvarts 41, Kalifältspad 34, Krita 16, Kaolin 9, Iron Spangels.

Kaffet försvinner. Det som kan hända är att när man låter smuts vara i glasyren när det går långsamt ut för att förgasas så skapas det olika mönster av "smutsen" så det blir spår./Louise

zzaga
0

Oh, tack så jättemycket för tipset!!!

Hubert
0

Varsågod! Har även provat precis Crocus Martis, FeSo4, som jag fick ifrån en leverantör i Nya Zeeland men jag gjorde glasyren för vattnig så det blev för tunt nu första bränningen men jag kan komma tillbaka med en bild senare./ Lycka till. Louise

zzaga
0

Ända från  Nya Zeeland… den har rest långt:D

Ja, tack gärna. Det är kul att se hur det blir på bild:D

lotta2
0

JAg gillar rutil också.Kan ge fina effekter ibland. Har väl ca 5 % i vissa glasyrer.

Hubert
0

Ja, dom postade över ett smakprov till mig så blir jag nöjd så skickar jag nog efter ett kilo. Tänkte att jag kan dela med mig om det är någon som vill prova mot självkostnadspris./Louise

zzaga
0

Nån som provat lavamjöl?

lotta2
0

Louise, ska du köpa mer av det så säg till jag delar gärna frakt!

LeWE
0

Kan bli bra om man lägger två glasyrer på varandra t ex en matt o en blank men det kan också bli katastrof!! Prova..

LarsT
0

Järnfilspån, naturliga "järnoxider" som inte är så finmalda, rutil (järn och titan), Ilmenit, pyrit-vulkanaska-lavamjöl, granitkross. Osiktad grov aska. Jag har dem alla.

Det de har gemensamt är att de är grövre malda så att de inte smälter ihop med glasyren helt utan lämnar fläckar och prickar. Man kan gå in på en metallverkstad i närheten och be att få sopa upp lite av deras golvdamm. Kanske får man lite huvudskakningar och cyniska flin men det funkar absolut och är helt gratis….

Man kan också strunta i att sikta glasyrerna, ibland blir de snyggare utan siktning. Många färdiga köpe-effektglasyrer ska inte siktas för att behålla mer effekter.

zzaga
0

Kan man bara tillsätta dom i vilken glasyr som och få den effekten då?

LarsT
0

Oh, yes, det går alldeles utmärkt !

zzaga
0

Genast öppnar det sig en massa spännande möjligheter:)