20-50kg lera
Hur många kg lera kan man hantera på drejskivan egentligen?
Jag minns inte riktigt hur mycket jag haft som mest, 15kg kanske, då fick jag centrera hälften först och sen andra hälften ovanpå den, men jag är ingen jättekille, sen beror det lite på hur stark motorn är, eller benen är om man sparkar…
Det handlar inte så mycket om motorstyrka i Watt, utan mer om drivanordningens skick - dvs att den inte slirar eller "bråkar" på annat sätt - och att maskinen står stadigt. Även en maskin med ganska blygsam motoreffekt, går att dreja stort på, om den är i bra skick, och man förankrar den väl i golvet, så att den inte kan flytta sig i sidled.
Dessutom är det i högsta grad en fråga om drejteknik, hur stora klösar man klarar av. Om man tränar in "rätt" teknik, och låter centreringen ta litet tid, behövs varken stor muskelkraft eller "värstingmotor" för att få upp stora föremål.
Att "dreja stort" är litet speciellt, och det kräver en del övning….och den övningen kan inte bytas ut mot "mer hästkrafter".
Jag minns hur det kändes att "ta sig tillbaks" till "normal" drejning igen, efter att enbart ha drejat stort en tid….
…det är verkligen två olika världar….