Hantverksmässan i Luleå
Hej
imorgon går bilen mot luleå och hantverksmässan. ifjol var det 16 000 besökare. Är det någon annan här som ställer ut där?
Ska bli spännande att se hur folk beter sig nu när det närmar sig jul, samt i spåren av finanskrisen….
Lycka till! Berätta om de säljer genuint hantverk. Norrbotten-Lappland. Skulle vara kul att veta.
tja…de utställare som varit där tidigare år vittnade om att försäljningen i år halverats, samt att mässarrangören tagit in en massa icke-hantverkare, vilket upprörde mig enormt.
Det fanns tom foppaskor där inne, silverputs, glasögonrengöring, finsktillverkade barnskor och handskar, en 20m2 stor monter med vanliga inredningsartiklar från miljögården, sia mm, mycket förbnnnad blir man.
Montern kostade 7000 så visst blir man arg när arrangören inte följer de regler de satt upp själva. Det var 20 färre utställare i år än ifjol, så jag förstår att hantverkarna slutar fara dit när man konkurerar med kinakrafs. Dock fanns jättemycket fint bland dem som hade hantverk. Själv så sålde jag mest av det småtta, samt ljusstakar som man kan lägga mossa i. Inga muggar, som brukar gå bra. Folk handlade inte för mer än 300 kr. De försökte tom pruta på billigaste ljuslyktan som jag tog 70 kr för. Men jag hade ändå en hyfsad försäljning.
eftersom det var min första stora mässa så ser jag det ändå som en marknadsföringsinsats, och hoppas på bättre försäljning innan jul….
Så tråkigt när det finns krafs på hantverksmässor. I Luleå med omnejd borde det finnas mycket genuint hantverk. Man kan ju undra om det inte finns tillräkligt med skapat hantverk, eller handlar det bara om att arrangören vill hyra ut så många bord som möjligt. Utan en tanke på vad som säljs. Hur kul är det att gå på hantverksmässa och se en massa skit! Krafs!
Trist. Kan du hitta en annan mässa?

hej jag bor i luleå .. och vet .. tyvärr är det inget mycke hantverk på hantverksmässan i luleå.. jag har slutat gå.. jag tycker det är jätte trist.. tror därför att det blir bara värre och värre för varje år.. hantverkarna i norrbotten åker inte på mässan.