Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 3255 ggr
Nilrha
0

Skulpturer i stengodslera

Hej

Jag har gjort ett antal skulpturer i stengodslera som nu står på torkning innan de ska sköjbrännas.

Jag läste nu att det var väldigt viktigt att man knådade leran ordentligt innan man började skuptera för att få bort eventuella luftbubblor. Tyvärr så visste jag inte detta, så jag har inte knådad min lera alls, utan bara gjort figurerna direkt av "lerblocket".

Är det någon som vet hur det kommer att gå nu när jag bränner dem, kommer de allihop att explodera i ugnen?

Grodan77
0

Kul att skulptera, hoppas det blir fint slutresultat!

Svårt att ge tips när vi inte vet storler o hur torr skulpturen hunnit bli mm…men, lite allmäna råd.

De ska hellst gröpas ur(om de är tjocka) , ju tjockare "vägg" ju större risk för explotioner..ett alternativ för saker som har diameter på ca 5 är att "spetsa" den…detta är för om det skulle vara luft så kan den passera här istället för att kapslas in o inte hitta ut.

Torka långsamt…finns det oliktjocka partier så täck in de tunna extra du ska sträva efter att ingen del torkar för snabbt…. ( tex en arm, huvud, svans)

LenaR
0

Det brukar inte finnas luftbubblor i lerpaketen. *Peppar peppar* Knådar leran gör man mest för att jämna ut fuktigheten och göra leran smidigare.

Luftbubblor behöver man heller inte oroa sig särskilt för om man bara torkar leran ORDENTLIGT innan bränning. Finns det fukt kvar i små luftfickor så sprängs godset.

Om du är orolig över luftfickor, låt skulpturerna stå på ugnen över en eller två bränningar. Då blir de ordentligt torra.

Lycka till!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

stefanandersson
1

Kan vi inte slå hål på den myten att det är luftbubblor som är problemet utan att det är som LenaR säger - det handlar om fukt.

Kommentarer/annan åsikt nån?

lotta2
0

#3,Helt rätt. Man kan bränna jättetjocka grejer helt utan problem, bara dom är snustorra.

bosse-cebex-gbg
0

>>>> citat stefanander: Kan vi inte slå hål på den myten att det är luftbubblor som är problemet utan att det är som LenaR säger - det handlar om fukt.>>>>

Ja det är verkligen en seglivad myt….Förvånad….det handlar om instängd fukt, men även om termiska spänningar - när det gäller riktigt tjocka saker, är de traditionella "100°C per timma till 650°C" ofta alldeles för snabb uppvärmning, utan man får t.ex. dubbla den tiden. Vid bränning av större, monumentala skulpturer, är 1 dygn till 650°C inte alls något konstigt….plus även förlängd avkylning…. 

Det är klart att man försöker undvika luft i leran, men det är av andra skäl…alla vet ju hur det känns att "hitta" en luftblåsa när man drejar upp en tunn vägg t.ec….Skrikandes

Grodan77
0

Ni har helt rätt! Instängd fukt e ju det rätta att akta sig för :-)