Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2140 ggr
Bregotta
0

Fästa gipsplattorna på drejskivan?

Idag har jag drejat och drejat … Gjorde gipsplattor för ett tag sedan som jag skulle dreja på men jag kan inte fästa dem på drejskivan. Har drejat "ringar" av lera på skivan men det funkar ändå inte. Hur i hela friden gör ni när ni fäster dem??? Kan det vara så att mina plattor är för tjocka ca 1,5 cm? Har prövat flera gånger och nu ger jag snart upp Ledsen

zzaga
0

Har du doppat dom i vatten innan?

lotta2
0

Leran ska vara ganska blöt, gärna droppat med svampen ovanpå leran innan man trycker fast gipsplattan på den. Jag blöter aldrig min gipsskiva utan bara trycker fast dom. Möjligtvis kan jag dra mkt lätt svampen över ytan.

Bregotta
0

Nix men jag blötte dem. Skall man doppa dem länge?

zzaga
0

Jag kör aldrig med gips (de skulle inte tåla min behandling). När jag kör skivor så drejar jag ränder, ser till att vallarna är ungefär lika höga, den innre ska inte vara högre än de yttre. Se till att leran är lite fuktig på ytan. Sen lägger jag på skivan. Dänger till med näven och sen tar jag en supergrov svamp som jag trycker hårt mot mitten när skivan snurrar och sedan pressar hårt mot skivan sammtidigt som jag drar utåt.

Bregotta
0

Drejar du på spånskiva, zzaga?

zzaga
0

Jupp.

lotus
0

jag tar lite väl uppblött slickers på drejskivan fäörst sen på med gipsplattan och lägger pålite vatten och låter det gå in i plattan kollar lite om den fäst om inte…lite mer vatten på.Men inte för mycket och inte för lite,tar lite tid att komma in i det men sen är det ju helt suvve<!!

Bregotta
0

#7 På mina plattor är det ju en helt plan sida och en lite ojämnare fast nästan plan. Vilken sätter du mot drejskivan?

poja
0

De skall vara torra och jag sätter fast dem med slickers under rotation och inknackning.

lotus
1

mina är torra innan.Jag skulle nog valt den skrovliga sidan neråt och tagit lite mer slckers.Det tar ju en stund innan plattan sugs fast ibland får man trycka lite

Bregotta
0

Tack alla - skall göra nytt försök imorgon! Hoppas det går bra så att jag slipper mina egna svordomar … Återkommer med resultatet …

Dolomit60
0

Doppa, och doppa…..

Om gipskivorna är sprillans nya, brukar jag skölja dem inder kranen, eller doppa en stor svamp i vatten, som jag kramar ur, tills gipsplattan inte suger så mycket längre.

Mycket och mycket…

Jo, jag tycker att en ny gipsskiva kan absorbera förvånansvärt mycket vatten, och fortfarande verka torr efter bara några sekunder…… Jag har aldrig mätt upp vattenmängden, och har inte den blekaste aning om hur mycket vatten det går åt, men jag låter dem torka mellan varven, och jag brukar genomblöta en stor svamp MÅNGA gånger innan jag är färdig !

Rätt fuktighetsgrad tror jag är viktigt. en annan grej är att när man har fått på gipskivan, centrerat den, och bankat den på plats, så är det en bra ide´ att vänta en liten stund, innan man sätter på klösen, så at den får suga sig fast.

Jag har för vana, när jag centrerar större klösar, att häva mig med hela min (ganska ansenliga) kroppsvikt över klösen. Gör man det med en gipskiva förvandlas lätt hela gipskivan, med klös till ett UFO. Därför har jag bytt grepp, och centrerar nu oftast med ena handen bakom klösen, när jag använder gipskiva.

Men jag håller med dig: gipskivor ÄR besvärliga. Dessvärre är dom (mig veterligen) ofrånkomliga när man drejar stora fat, eller arbetar i porslin.

När jag köper min nya elskiva nu i vår (som har två hål borrade i talriken) tror jag att jag ska gå över till lackerad playwood, med träpluggar i stället.

LeWE
0

Jag har faktiskt borrat hål i en del gipsformar som jag formar i på drejskivan o fäster dem med skruvarna som man sätter i hålen i drejskivan, det går bra, viktigt bara att man får dem rätt centrerade från början, det blir stadigt och man kan lägga en wettexduk (fuktig) under om det skulle vippa lite.