Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1661 ggr
LenaR
0

Kratrar och annat kul

Någon som har några glasyrrecept där man får kratrar, bubblor och andra kul effekter? Eller några fingervisningar om hur man får mest effekt på bästa sätt? Helst utan att använda kiselkarbid, för det lyckas jag inte få tag i.

mvh /Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Yoker
0

En kul effekt är att bränna på för hög värme. Jag brännde lergodslera med en glasyr som tålde kon 06 till kon 4. Alla färger mörkades ner och glasyren ville liksom lyfta av godset. På insidan av vasen använde jag en glasyr som tålde kon 4 vasen är fortfarande användbar. Jättehäftigt
Ett bra sätt att få kratrar är att ha underbrännt gods.

Hälsningar

Yoker

LenaR
0

Tack för tips Yoker!

Har sett en rakuglasyr som av misstag åkte in i stengodsugn en gång, men den blev bara blank och rinnig. Man kanske ska bränna över vid "rätt" temperatur? Inte fullt så stor skillnad med andra ord. Eller var din lera också överbränd så att det bidrog?

Underbrännt borde kratra sig rätt bra ja. Har faktiskt aldrig tänkt på att prova det i stengodstemperatur, bara i Raku. Ibland går inte tåget hela vägen fram till stationen. Ska genast ösa kvarts i lämplig glasyr och prova!

Vänliga hälsningar

Lena

PS Fler bra tips tack!

Ulla
0

Det kanske var vad som hände mina muggar som jag glaserade om. De är numera fulla av "kratrar och annat kul" Skrattande men inte så trevliga att dricka ur, tyvärr.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Anledningen till att det blir kratrar och bubblor är att glasyren inte hinner smälta ut, "den stelnar liksom mitt i koket" så att säga.

Anledningen till att rakuglasyren blev rinnig när den las i stengodsbränningen beror på att rakuglasyren är blandad för att smälta ut vid 900 grader en stengodsbränning gå upp till 1250 grader.

LenaR
0

#4 Det finns också olika ämnen som ger kratrar, exempelvis just kiselkarbid som jag nämnde. Jag hoppades på genvägar, och Yoker gav mig också en!

zzaga
0

Det stämmer att kiselkarbamid kan ge en krater effekt:D

Ulla
0

zzaga, har du hittat kiselkarbid någonstans? Det har inte funnits där jag frågat efter det.

_
_

zzaga
0

Ulla

Mineral ab dunit ab säljer kiselkarbid (200Kr kilot 2001's katalog)

http://www.mineralabdunit.se/MineralABDunit/

(jag sa ju att dom va braFlört )

Ulla
0

Och jag som precis hade lagt upp deras länk på länksidan.

_
_

LenaR
0

suveränt! Billigaste jag hört talas om…

zzaga
0

Ja de är verkligen billiga (som jag skrev till dig nyss Ulla)

Jag räknade efter vad mina varor skulle kosta hos Cebex och jämförde dom med Mineral och dunit…

Hos Cebex kostade varorna: 3213:- hos Mineral och Dunit kostade samma varor: 2526:- Det blir väldigt stor skillnad på ett år…

Sen måste jag ju säga att jag blivit väldigt vänligt bemött hos Mineral och Dunit också (nej jag är inte nån hemlig agent för dom, jag lovar :)