Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2702 ggr
carriz
0

bygglov vedugn?

Är det någon som vet om man måste ansöka om bygglov för att bygga en vedeldad liten ugn i trädgården ? obs i ett bostadsområde.

Finns det några regler att förhålla sig till tex kan man elda hela natten??

LarsT
0

Min kommun jämställer en vedugn med en utegrill och då behövs inget bygglov.

Om man kan elda hela natten beror mycket på grannarnas attityd. En utegrill används lite kortare än så. Det bästa är nog att knacka dörr innan och förklara vad man tänker göra och att det kanske upplevs lite störande men att det inte kommer att ske så ofta. I bästa fall kan det väcka intresse och ge dig lite nya kunder på det som kommer ur ugnen. Det hindrar också att någon som inte vet, ringer brandkåren i tron att det är huset som brinner

Bättre prata med grannarna än kommunen. Det de inte vet har de inte ont av….

Hubert
0

Har bott i två kommuner och att prata med brandmästaren hos Brandkåren är ett tips som dom gillar för det är bra för dom att veta vad som är "på gång" om någon ringer så slipper dom rycka ut! Och om det skulle hända något så är en bra kontakt mycket betydelsefullt!/Louise

abbis
0

Det låter ju jättebra…mer kunder …sånt gillar jag*L*.Trodde faktiskt inte att man fick bygga såna eldsprutande saker i tättbebyggt område..Har själv en jätte tomt men som sagt centralt med mycket gamla trähus runtomkring…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
0

Hur pass eldfarlig är en sådan ugn? Hur långt avstånd måste man ha till andra byggnader om man nu har många trähus runt omkring?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
0

#2 Hehe, jag har fått tipset att kontakta brandkåren för att informera om bränningar. De har varit totalt ointresserade! "Jaha..?" utbrister de engagerat när jag ringer.

Men det är nog ändå en god id´e att ringa dem, särskilt om man bränner mitt inne i ett bostadsområde!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

abbis
0

Här  istan är det ett jäkla liv bara man eldar löv eller grillar…*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/