"Harpäls glasyr"
Hej på er är på jakt efter en typ harpäls glasyr, ni vet att det kanske ligger en glasyr lite halvmatt under och en lite mera lättsmält ovanpå, Jag tror det är så man gör
, har ni som gamla i yrket tips om hur man får det så, har tänk mig någon åt det ljusgrå hållet med mörkare riningar, och en åt det brun-beiga hållet med rinningar, hoppas ni har något, det e så j-kl svårt, tanken och känslan om hur den skall se ut finns där men jag får int till det.
Kram Marika

Jag har alltid undrat vad "definitionen" på harpälsglasyr är och vill gärna veta av nån klok en. Ofta ser man när tex gamla Bernt Friberg vaser är till salu att det står harpälsglasyr.

Jag vet inte heller riktiggt vad "harpäls" står för men jag tycker min grå som står under "matta glasyrer" påminner om harpäls.
"Äkta" harpälsglasyrer innehåller mycket järn. Det är järnet som ger de där strimmorna i glasyren. Googla på tenmoku/temmoku!
Men om man är ute efter strimmor och rinningar rent allmänt så funkar dubbelglasering bra. Har du testat att dubbelglasera de glasyrer du har Kinnekulle?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

så det är rinnet som gör harpälsen alltså…

#3 ja jag har testat en del, men lite "feg" är jag nog, tror du det måste vara järn i glasyrerna om det skall bli lite pälsaktigt, jag dubbelglasera med två stycken som inte passade ihop alls, så det flisade sig och blev riktigt otäckt i ugnen, men skall kanske testa igen då.. Tack så jätte mycket för svaren
#6 Ja testa igen! Man kan få lite strimmigt/flammigt även utan järn om man dubbelglaserar. Alla glasyrer blir inte snygga ihop, men att det flisar sig måste vara ovanligt. Det värsta som hänt mig är att glasyrerna flussat mycket mer tillsammans än var för sig. Kan vara illa nog! :D
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.