Det är väldigt intressant med att olika länder har olika uttryck, Hanna. Man kan ju jämnföra med möbler, där man också kan se en tydlig skillnad mellan tex dansk och svensk och finsk design. Keramik har jag aldrig funderat över att den också skulle vara landstypisk, men varför inte. Att många keramiker påminner om varandra har jag alltid skyllt på deras utbildning…Men det kanske är andra faktorer som samverkar.
Väldigt intressant att filosofera över hur skillnader uppstår och vad som sammanbinder ett folk…
Jag tycker att dansk keramik har ett speciellt formspråk….I faenza fanns ett museum det var mycket intressant för italienarna kan vara mycket pråliga..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vad jag har uppfattat så används mycket mer lergods traditionellt söder ut i europa. Mer majolika färger, mer färg mer mönster än vad som används här uppe… Jag tror dock inte att jag skulle kunna se skillnad på keramik ifrån Sverige, Norge eller Finland.

Hanna
Jag kan tänka mig att det blivit så för att det helt enkelt är tradition… Man har ju gjort lergods mycket längre än stengods och Sydeuropa är ju lite tidigare med (nästan) allt. Jag tänker på Knossos… och den Grekiska keramiken… alla stora oljebehållare i keramik. Här uppe började den tyska och engelska stengods produktionen nån gång på 1800-talet och jag kan tänka mig att man helt enkelt fortsat i gammala spår.
(Sitter och går igenom olästa trådar, den här tyckte jag var intressant.)
Jag tror mycket är tradition, som zzaga säger. Men också att vi hela tiden skapar nya traditioner.
Den traditionella svenska keramiken är ju också engoberat lergods, och fast det inte är många som arbetar i svensk tradition idag så går det att känna igen en keramiker som svensk. Det måste väl bero på den berömda smittan människor emellan?
Fast jag undrar var galleristen Hanna nämner skulle placera en svensk keramiker som utbildats i Danmark och sen arbetar i Sverige. Misstänker att galleristen skulle gissa att keramikern var dansk. Vad tror ni?
Hur stor skillnad ser ni förresten på keramiker inom Sverige, från norr till söde och från öster till väster? Finns det storstads- kontra landsbygdssmak inom keramikvärlden?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag har förresten en teori till, apropå vad zzaga säger i #3 om att det är starkare färger och mer mönster i keramik (och förresten i konst över huvudtaget) söderut, medan vi här uppe i norden arbetar med ett sobrare uttryck. Jag tror det hänger ihop med naturen vi ser omkring oss.
Jag tror alla mänskor på hela jorden tycker att naturen där de bor är vacker, så då är det självklart att det återspeglas i konsten. Och flyttar man till ett annat klimat där naturen ser annorlunda ut, så syns det nästan genast i arbetet. Eller? Har jag fel?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jag har i många år arbetat i en stil som jag först trodde var en gammal svensk tradition. När jag kom ner till Danmark, insåg jag att den var väldigt utbredd i Danmark också.
Ännu senare har jag uptäckt att mycket av det faktiskt har rötter i medeltida tysk keramik !
Men allt har givetvis ändrats, moderniserats, och anpassats till andra förhållnaden, och så. Det jag gör är mycket lergods, som jag engoberar med bollspruta. en viss skillnad mellan det danska, och det svenska kan jag till tider förnimma, men den är inte 100%-ig, och det är lite svårt att sätta fingern på det helt precis.
Jag kallar det fortfarande "traditionellt nordiskt", även om jag vet att det kom hit med hansan från början.
Och det skiljer sig trots allt en del från det sydeuropeiska, det afrikanska, eller asiatiska.
Egentligen skulle det vara kul att undersöka det lite nogrannare, och mer systematiskt - jag går ju bara på vad jag her sett lite här, och där genom åren……
Det här med danskt och svenskt är ju lite klurigt, eftersom samma områden kan vara svenskt i en tidsepok, och plödsligt danskt ett fåtal år senare, utan att keramiken ändrar sig nämvärt för den sakens skull….
Så beror det ju på vad man menar med svensk/nordisk/dansk tradition. Jag menar vi har en tradition, som sträcker sig tilbaka till den tid när de danska jyddepotterna fylde en funktion i vardagen, senare har vi den tid när höganäskrukorna användes till att sylta i, och ännu senare har vi den tradition, där "nordisk design" är ett begrepp. det är alltsamman svensk, dansk eller nordiks tradition, men det är ju tre helt olika traditioner egentligen….
Vet inte om det finns någon egentlig systematisk översikt över olika stilarter i Sverige, eller norden.
Nån som veet ?
Kunde egentligen vara enormt kul att se en sådan !