Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: kurserutbildningar
Läst 3731 ggr
L.A.E
0

vedugn eller bränna ??

Sitter här och funderar högt om kurser att bygga vedugnar eller bara vara med och bränna.Bygga små anagamaugnar eller små sodaugnar. Sodaugnar går lätt att bygga av lätta sten.Även gasugnar för soda eller Raku. Har massor av sten minst 8 lastpallar eller mer. Om ni går in på min fotoalbum  så ser ni några bilder på vilken ugn jag bygger  för glasyr.  Karlskoga ligger imellan karlstad och örebro om någon undrar.                                                                     Fyra dagar tosdag till söndag är det för kort ?  Packa torsdag, bränna fredag plocka ut lördag eller söndag. Eller någon annan variant. När på året är bäst ?

Min fråga är vad finns det för intresse av det som jag har beskrivit ??

L.A.E
0

Glömde att skriva att  Salt = lika med hårda sten och svalnar långsammare.

Soda (bikarbonat)= lika med mjuka sten och ugnen svalnar mycket fortare. Samma effekt som salt men tar inte lika hårt på ugnen.  Ugnen blir mycket lättare än en hårdtegelugn.

Ska alla åka till zzaga ?Skrattande

Själva åker vi till frankrike  huset väntar och lite leraGlad

koko
0

Tänker oxå högt: Ja, bränning med Anagama hade ju varit jättejättekul att vara med om, så kunde man se hur man bygger en sådan och så… Och oj oj vad trevligt det där torpet ser ut, sommartider och landet, mmm…men den lille parveln jag har då? Nä, jag kan inte lämna honom så länge o han är alldeles för vild för att hållar i styr när man ska koncentrera sig o jobba… Och det är lite långt för mej i från Malmö…Attans… Kanske kommer att till tillfälle i framtiden…Fundersam

Bruzapetra
0

Jag tycker det låter väldigt intressant med ugnsbygge och bränning. Har också smått dock och kan inte förrän om nåt år:/ Hoppas att dessa tankar finns kvar även då för oss som inte kan komma loss just nu!:) Det verkar vara lite babyboom här:)

abbis
0

Åker jättegärna till dig lennart…bor ju nästgårds…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

frykis
0

Att lära sig bygga en anagamaugn vore jättekul men det tar väl många dagar i anspråk, en saltugn likaså (säger en som inte vet). Jag har bara bränt i Jan-Åkes saltugn och det var fantastiskt, så bränningar och kanske teori om hur man bygger ugn vore nåt? Jag vill gärna vara med på vilket som, sommartid känns bra, eller?

L.A.E
0

Tänkte att bygga en ugnspark från 3 till ca 5st. Plus att det ska gå att bygga experiment ugnar av olika slag. Tanken är att man ska kunna komma hit i framtiden elda och att bygga .Ja som en mötes plats för att träffa andra eller ha kurser.En möjlighet för de som inte kan bygga hemma vid. Tomten är inte så stor men den räcker 5000kvm..Det här är våran vision sen kanske det inte blir så stort men vem vet.  mvh Lennart o Annika.E

lotta2
0

Kul idé med  en ugnspark, Lennart. Lite grann som Janet Mansfield i Australien, hon har väl en uppsjö av ugnar hon med…

Bränna i sodaugnkurs m ved = alltid mycket intressant. Likaså bygge i lätta stenar, men för mej hänger det på vilken tid kursen isf skulle vara.

L.A.E
0

Ja vilken tid ,allt från vår,sommar till höst. För våran del är det lätt  att anpassar oss efter önske mål.

#5 pratade med Jan-Åke Andersson Sveriges bästa ugnsbyggare han var mycket intresserad att komma men först efter hans Anagama bränning.Då är vi redan inne i Juni. Ja vi får väl se när det kan bli kurs eller kurser.

beeman
0

Jag vill gärna vara med o bygga, bränna.

Bor ju bara 3mil från Lennart.

Hör av dig om du behöver arbetskraft

Hälsar Kurt

cherie
0

Jaa va kul..det vill jag också va med på..hör av er när det närmar sig en tidbestämning..

LenaR
0

Åh LAE, blir det anagama-bygge eller -bränning är jag intresserad!! Jag har aldrig varit med om en bränning, bara njutit av resultatet… Ni kanske kan lägga det så det inte krockar med zzagas kurs?

//Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

L.A.E
0

Först måste  jag operera armbågen  och  vet inte riktigt när det blir. Om allt klaffar så blir bygget av Anagama mer mot hösten tror jag. För först blir det en annan ugn som det finns  bilder på.Titta in på vårat fotalbum.

Det kommer inte att krocka med zzagas kurs.

mvh Lennrt & Annika,E

monica.k
0

Ja tycker det låter otroligat spännande, vill gärna delta  när det blir dags.

pyromanen
0

En fråga till LAE:  Varför skulle soda vara snällare mot ugnen än salt, det är ju natrium som "flyger iväg och reagerar med gods och ugn" i båda fallen?  Handlar det bara om mängden?

Nils Lou rekommenderar lätta stenar "JM26" för salt och soda. Jag har testat använda dessa som dörr i min saltugn och det är lite häftigt att se att efter 5 saltbränningar har ugnens insida med hårda tunga stenar med hög aluminiumhalt glaserats rätt väl, medan dessa JM26 är till synes opåverkade (ingen glasyrbildning på dom) däremot är de något "krispiga".

L.A.E
0

Nja, soda liksom flyger inte så lätt omkring.Man sprutar in kokhet soda lösning i ugnen under flera om gångar. I regel tar det dubbel så lång tid som det tar att salta en vanlig ugn.Man har i regel fler hål i ugnen  än en normal salt ugn. Sodan är inte lika aggressiv som saltet. Därför är det lättare att bygga ugnar av lätta sten som även spar energi om det nu är ved eller gas.

Saltets enorma reaktion när klorväteföreningar exploderar ute  blir helt med soda .   Bästa sodan är nog  Bikarbonat.           På lätta sten kan man skydda ugnen med en tunn hinna av         zirkon +lite kaolin +vatten som sprutas inuti  ugnen. Mycket tunt lager.

lotta2
0

Vad är det för lätta sten som ni använder? Är det något Porosil likande? Eller vad heter beteckningen?

L.A.E
0

Jo då, det är allt porosil liknande sten. Finns olika beteckningar också  beroende på egenskaperna på stenen.

lotta2
0

Vad är det för sten som är bra då om man vill ha mjuka stenar till en sodaugn? Vet du vad man ska leta efter ??Skrattande

L.A.E
0

Det finns  porosil sten som är bra . Det bästa är så hög halt av aluminium som möjligt. Skall tåla hög temperatur .,Ser just nu inte pärmen med eldfasta stenar och gjutmassor. Det är annars bara att kontakta företag som säljer eldfast material och få upplysningar av dom. Själv får jag sten av en tillverkare av industi ugnar. De gör även sten men av det tyngre slaget. Sist jag var nere  så göt de stenar som vägde 700 kg styck. Lite för stora  och tunga för keramikungar tror jag.Skrattande

lotta2
0

Ok, tack Lennart. Men den vanliga 1400 grader Porosilen som man har i elugnar funkar den då?  Den känns så otroligt porös?Det är så himla lurigt med dessa beteckningar så man blir alldeles konfys?

L.A.E
0

Dom nya ugnarna har i regel lättvikts tegel och dom kan man inte använda. Men  porosil sten av den lite hårdare typen går bra .Porosilen 1400 grader du beskriver ska inte vara så porös den ska vara fast .Om du har möjlighet att titta i  SODA GLAZING av Ruthanne Tudball så finns det någon bild av hennes ugn . Föresten den är mycket bra och ger bra beskrivningar om soda och olika leror medmera . mvh Lennart E

lotta2
0

Tack Lennart igen. Jo, jag har den boken ( mycket bra bok) och det låter ju bra med teglet, men det är lite alltid lite lurigt om man funderar på att köpa teglet begagnat. Porosilen känns väl mer porös än den egentligen är antar jag. Jag har satt den 1400 graders  i mitt ugnslock i elugnen isf fibrer och det är ju superbra.

Det är bra att veta för jag antar att det går betydligt snabbare att komma upp i temperatur med en ugn i porosil än en i vanligt eldfast tegel.

LarsT
0

Hur snabbt vill du att det ska gå Lotta ? Tidshets, tidshets …min senaste 1,5 m3 tog 3 timmar till 1000 gr + 3-4 timmar till topp och saltning. Sämsta, billigaste sortens tunga tegel utan isolering förutom på valvet och förbrukade max 2 m3 av den billigaste sortens ved, ytvedsspillet från sågverk, till en kostnad av 120:-. Visst kan man kan kanske kapa av bränntiden en liten stund med dyra högisoleraluminiumsten á 60:- stenen men frågan är om det är värt 40 000:- merkostnad för att tjäna in de minutrarna. Det blir lite som tunneln i Hallandsåsen….jäkligt dyra minuter….:-)

Det finns alltid många teorier och åsikter med det där och min är att det är mycket, mycket viktigare att ugnen är rätt dimensionerad och eldad, än vilken sten som sitter i väggarna. Får man fina isolersten nästan gratis är det en sak men måste man köpa nya är de så mycket dyrare än hårdsten att jag hellre rekommenderar några m3 ved extra ifall ifall.

Eller…det blir som att skynda på stegen lite extra när man ska från Centralstationen till Macdonalds så har man med de stegen tjänat in minutrarna man förlorade på att inte åka genom åsen utan över…

lotta2
0

Nja, jag är ju mer inne på att köpa hårda sten så jag kan salta också i min ugn, men inget hindrar ju mej från att fundera på en mindre liten sodaugn också…, speciellt om man får stenen väldigt billigt… ;D 

JAg blir lite förundrad när du säger att det går så snabbt  i Bourryboxugnen, i alla böcker jag läser så ser jag att de flesta håller på i minst 16 timmar (med hårda stenar) och eldar ( i en ugn på 1 m3), och om jag ska bränna helt ensam så vill jag ju inte hålla på hur länge som helst, bara för att den ska nå topptemp.. Då ligger nog max 16 timmar som rimligt….  Så därav funderingen på mjuka stenar. Men det är kul att höra vad ni säger, ni  brännproffsen. För man sparar ju många dyra misstag på vägen…så tack !!

L.A.E
0

Bara för att man bygger med lätta sten behöver man väl inte ha  tidshets när man bränner.Eftersom sodan inte är så aggressiv mot ugnen och sättmaterial, så går det utmärkt med lätta sten.Sen kan man  spruta på ett tunt lager med  zirkon+ lite kaolin + vatten i ugnen om man vill (mycket tunt lager ).

Inte behöver man köpa så dyra sten som 60 kr st.  Vem har sagt att man ska spara… dyra minuter.. har aldrig hört talas om det. Finns faktiskt en skillnad emellan salt och soda. Köpte för 3 år sen 5 pallar prosilsten , pris per sten 18.50 st +moms. Fick leta och förhandla om priset tog lite tid bara.

Sen är det rätt att ugnen ska ha sin riktiga dimensioner. Brukar själv för länga en bränning i regel med 1-2 timmar. Det finns som tur alltid något nytt att lära sig,ämnet är oändligt i keramikens värld.

För många år sen  i Tyskland  så drog vi på en sorts  ler hinna i salt ugnen för att skydda ugnen. Efter ett antal år med bränningar( vet inte hur många) så togs det bort och ny lerslamma kom på väggarna.Det handlar om de gammla vedugnarna med 6 meter långa eldgångar.Ugnen ser ut som låda nästan och man går uppe på ugnen och saltar genom ett anntal hål,man ser nästan ingen ting på slutet.Undrar hur mina lungor ser ut egentligen fast jag var inte länge där.Nu finns det bara en sån ugn kvar som används tror jag .mer som museum.

mvh Lennart T

LarsT
0

Nej, inte måste man ha tidshets inte. Jag ville bara poängtera att det inte är ett likamedtecken mellan isolersten och snabbare bränning. Jag håller som sagt med om att man visst kan köra lätta sten, men att det skiljer väldigt mycket i det normala nypriset en superkvalitet på isolersten och standard på hårda, det är säkert.

Dealar kan man förstås alltid ramla över och då är det bara att klippa till. Man kan ju bygga ugnar av alla sorters sten beroende på budget. Min första flamugn bestod av 6 st stora block av hård sten med fiber och spännband runt. Eldade med gammal villaoljebrännare och jeepdunk. Den ugnen kostade cirka 200 kr…

Så…ska man börja i nån ände är det inte ett måste med dyrsten inte. Det bästa är vad som helst man ramlar över så att man kommer igång med att lära sig. Man kan inte läsa sig till flamugnserfarenhet, det måste upplevas och misslyckas för att det ska fastna. Åtminstone i min hjärna…

L.A.E
0

Ja nog måste man börja i nån ände med skräp sten och annat.Roligt att du skriver om villa oljebrännare  ,jo  den lukten glömmer man inte i första taget. När pumpen skar ihop  och dunken välte = total katastrof. Ja det var tider då

LeWE
0

Jag var mest inne på Raku?? men jag är inte sämre än jag kan ändra mig! Låter spännande!

hansw
0

Fårlåt en oinvigd …… anagama-bygge ? Hur fungerar en sådan ugn?

Hur ser den ut o hur bygger man en sådan?. Jag märker att detta ord inte finns lagrad på min hårddisk inne i huvudet. Är det en ny typ av ugn eller…..?

Kortfattat bara ,eftersom vi nu är c:a 500 st vetgiriga Keramiker som läser vad vi skriver så … alla kanske inte hänger med på allt o det finns ju även här ett fikonsnack som bara de som är insatta i kan.Skrattande

Hansw o Britta

LarsT
0
pyromanen
0

Hej igen!

Först lite kemi: "saltglasyr" och "sodaglasyr" är kemiskt sett precis samma sak, nämligen natriumaluminiumsilikat. aluminium och silicium finns i godset och i stenen som ugnen är byggd av, natrium kommer från antingen salt eller soda.

Tilsätter man saltet i portioner som man traditionellt gör så blir det ett högt tryck i ugnen beroende på att saltet övergår från fast form till gas och därvid utöker sin volymen  kraftigt (det är inget speciellt för salt det gäller alltid när ett ämne övergår från fast form till gas). Vid den höga temperaturen som råder förekommer fritt klor somliksom natrium och fritt väte är extremt reaktivt och klorväte eller knallgas som LAE nämner borde kunna bildas, fast jag tror att för tryckets i en saltugn så är det främst volymökningen som har betydelse. 

Soda har svårare för att dela på sig och därför tillsätter man det i lösning och det blir inte något högt tryck som liknar det vid traditionell saltning.  Man skulle kunna tillsätta saltet i lösning också, och slippa det stora trycket om man önsker det.  Trycket har dock även effekten att natrium "trycks" in mellan godset och man får en något jämnare fördelning av glasyr.  Om detta är positivt eller negativt beror såklart på vilken effekt man önsker sig.

Har man lätta porösa stenar har det naturligtvis stor betydelse att porerna är stängda så att inte natrium kommer in i alla porer och kan "angripa" från en mycket stor yta.  Och vid högt tryck blir detta självklart extra viktigt.

Sammanfattningsvis så vill jag fortsätta hävda att salt inte är mer aggressivt än soda.  När det gäller den kemiska reaktionen med gods och ugnsstenar så är det ingen skildnad på salt och soda och när det gäller skildnaden i trycket i ugnen så handlar det om hur man tillsätter saltet/sodan inte om det är salt eller soda. 

Angående bränningstid som Lotta2 undrar så kan jag bidra med mina tider:  Min ugn (½ kubik ugnsutrymme) är av hårda sten invändigt och isorlersten utanpå, vedeldat.  Jag råbränner och håller mig till 150 grader upp i timmen till 600 grader, därefter något snabbare utom att jag håller mig kvar runt 900 grader under ½-1 timme så oxiderande som möjligt.  Efter 7-8 timmer är jag uppe i saltningstemperatur, 1240-1250 grader.  Efter totalt 10-12 timmar är ugnen snabbkyld till 1000 grader och igenbommad.  Det skulle vara fullt möjligt att få upp ugnen i temperatur  snabbare om man ville, men jag tror inte resultatet skulle bli som jag önskar mig.

10-12 timmer funkar att hålla på själv, fast det är onekligen väldigt trevligt med lite avlösning så att man kan äta lunch i lugn och ro. 

Och det är SÅÅÅ häftigt det här med eldandet.  Att lära känna sin ugn… känna på sig precis hur många vedbitar i vilken grovlek och trädslag som ugnen vill ha, och timingen när man knaprar sig uppåt i temperatur.  Och ljuden vid de olika temperaturarna. Från den mysiga tidiga morgonens försiktiga minibrasa till det krispriga sprakandet när man slänger in en rejäl björk-klabbe i en 1280 grader varm ugn.  Min ugn är min passion och mitt fjerde barn och jag längtar till nästa bränning..  Bygg din ugn Lotta2!, det tror jag inte du ångrar!

Lycka till!

LarsT
0

Ja, jag håller med dig, pyromanen. Jag har salteldat i två gasugnar byggd i isolersten med olika metoder. Gör man som LAE säger, sprut/penslar på en skyddsengobe klarar den säkert salt och soda lika bra. En snällare saltning jag körde ett tag var att mixa bränngodset med små skålar, var och en saltfyllda och sen brände som vanligt. Det tärde betydligt mindre på ugnen och gav ett jämnare resultat. Med andra ord, tråkigare…

Lotta, med en bourrybox och en ugn av rätt dimensioner är det sällan problem att det går för långsamt upp, tvärtom. Det beror på att man lite förenklat bara behöver se till att den är full med ved hela tiden. Hur snabbt det ska gå upp styr man med lufttillförseln som nästan fungerar som gaspedalen på en bil. Öppna, luften stormar in och tempen ökar, stäng och allting lugnar ner sig.

Ska man råbränna en bourry får man sitta och pinnelda som med vanliga ugnar om man inte ska spränga grejerna.

Just det lättskötta är varför jag fastnat för den tekniken. Man kan lätt orka en bränning själv. Vill man lyxa till det med mer askfall och utjämningar o.s.v. är det man själv som får bestämma hur mycket, inte ugnen för att den är så långsam och det automatiskt blir mycket flygaska.

lotta2
0

Pyromanen och Lars T, tack  för det. Jag är efter era lugnande inlägg nu inte längre så orolig att jag inte ska få upp min kommande ugn i maxtemp innan jag svimmar av trötthet. ;D
Men det är lustigt att i de flesta böcker jag läste så segbränner dom ganska bra, i genomsnitt ser jag 16 timmar för 1m3 ugn, och då verkar dom inte ha så mycket askeffekter heller. Och då misstänkte jag givetvis att det var konstruktionen som brast lite lätt, men det är väl deras egenvalda eldningsteknik.

Ja, du Pyromanen, bygga ugnen ska jag verkligen! Det ser jag oerhört mycket framemot. Verkar väldigt spännande att kunna delvis styra resultatet också, och sitta där och slippa bry sej om strömavbrott och annat elände…Mysig beskrivning av eldandet du gav!

Lars, är det mycket svårare att styra en råbränning, så pass lurigt att man bör skröja, eller? Jag hade ju helst hoppat över skröjen också så klart…. Jag tycker råbränning så så trevligt, när det funkar…;D

LarsT
0

Lite knepigare är det att hålla igen, visst. Beror också på veden. Jag har alltid kört med ytved och det är det sämsta man kan ha för en råbränning. Bättre med lite halvsura klabbar av ek eller nåt som inte brinner upp för snabbt. Innan jag skaffade elugn och blev gammal och bekväm körde jag med villoljebrännaren upp till 4-500 grader, innan veden. Eller gasol, om jag hade an slatt kvar i tanken. Har man lite sömnbehov och stort tålamod kan man förstås med fördel råbränna.

pyromanen
0

Hej igen igen

Angående lätta stenar:

Inför mitt ugnsbygge letade jag med ljus och lykta efter någon systematsik jämförelse av de olika lätta stenar som säljs i Sverige med hänsyn till hur bra de klarar salt men hittade inget sånt.  Är det någon som känner till något sånt?

Det ända jag hittade var en jämförelse gjort på Western Oregon University i USA (i boken Nils Lou: The art of firering).  Där ingick endast stenar från de företag som säljer där (ingen porosil t.ex.).  I den jämförelse kom de fram till att den bästa var JM-26  från Thermal ceramics.  Blev först deppig och tänkte att den får man ju inte tag i här, men hittade via mailkontakt en svensk återförsöljare (får man nämna sånt här på keramik i fokus?).  I alla fall, om någon är intresserad så har jag firmanamnet.  De har lager tillsammans med fler andra i Kristinehamn och jag fick betala 19 kr + moms pr styck.  För en inte för stark men envis tjej så är stenarna trevlig hanterbara också, förpackade 25 stycken ihop i wellpapskartonger som man precis orkar lyfta själv!

Om inte det finns någon jämförelse av isolerstenar som söljs här (hur bra de pallar salt)  kanske det skulle vara kul att göra en…..

lotta2
0

Lars T, det låter jobbigt att hålla igen. Tja, man får väl se hur det blir med det… Men någon gång kanske.

Pyromanen, hur många gånger har du bränt i din ugn nu med salt? Ser du något slitage all på dina stenar ännu?

L.A.E
0

Jo du kan skicka firmanamnet till mej .Har köpt sten och fiber där förut i Kristinehamn. Men alla  adresser försvann  i dator kraschen vi hade förra gången.Har helt och hållet glömt bort  Kristinehamn, märkligt för det är granne med  Karlskoga.  Kan fortfarande inte komma på firma namnet så du får skicka en adress. mvh Lennart & Annika E

avalon
0

Så länge du inte själv är återförsäljare på det företaget och skriver ett långt detaljerat reklam inlägg här så får du jättegärna nämna företagets namm och nummer m.m. Det är nog många här som är intresserade av det !

pyromanen
0

Hej igen!

Lotta2. Jag brände min 5 bränning förra helgen.  Mina hårda stenar i ugnen har efter 5 bränningar bytt färg från ljusgula till mökbrunt "höganäs-färgade" och är tydligt glaserade.  JM-26 isolerstenar har jag bara i dörren och som "proppar" i salthål, och gluggar för saltringar och koner. Dessa stenar är helt vita.  Det var de från början och det är de fortfarande.  Jag doppade halva isolerstenarna i vanlig aluminiumoxidslam innan första bränning. Har inte behandlat dom något mer, verkar inte behövas. 

Thermal ceramics återförsäljare : T Knutsson AB, telefon 040-384400. Kontaktperson Birger Persson.  Kontoret är altså i Malmö men lagret i Kristinehamn (Hamnvägen).

Jag tycker inte det är jobbigt eller svårt att gå långsamt upp i temperatur för att råbränna. Men min ugn är ju ingen burrybox-variant utan en variant av Olsen fastfire kanske det spelar roll. Jag har bara varit med en gång på en burryboxugn och där fick man elda i små gluggar vid marken i början och det är  klart inte bekvämt att dra ut på det i flera timmar.  Jag sitter bekvämt på en stol "framför brasan" och trivs (om inte en pyroman trivs då, när då).  Jag har inte heller någon elugn som jag skulle kunna skröja i, När jag har behövd skröja saker inför rakubränning har jag skröjat i rakuugnen!  (en stapel leka i rpincip) och då får man verkligen hålla koncentrationen!  kaster man på nån pinne för mycket så åker temperaturen upp 70 grader plötsligt - men omöjligt är det inte!  I saltugnen fladdrar temperaturen inte iväg på det sättet. alla tons med kall sten lugnar det en hel del och jag använder vanlig storlek på ved även de första 600 graderna.

Om jag ska starta en liten jämförelse mellan isolerstenar i min ugn, låta dom köra med ett antal bränningar,  Vilka stenar är då intressanta att ha med.  JM26 och vanlig porosil till 1400 grader finns. Vilka finns mer?