Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4754 ggr
LenaR
0

Tenn och krom

Egenblandade tennglasyrer är superkänsliga för krom. Det vet alla som gjort misstaget att ha svart färgkropp och tennvitt i samma ugn.

Men köpeglasyrer med tenn påverkas inte alls. Har det med frittning att göra eller något annat? Någon som kan förklara?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Vavrakeramik
0

Den jag blandade var till o med känslig för krom som satt var i ugnsväggarna. Brände en hel ugn med "vit" som blev rosa för något år sedan. Sedan blev det köpevit o det funkar fint! Vet dock ej svar på din fråga.

LenaR
0

Så är det med min tennvita också. Har det varit något med krom i ugnen så är det kört. Och köpeglasyr är så fruktansvärt dyrt, jag vill inte byta!

pluppan
0

jag har både svart och vit brukar oftast inte köra dessa i samma ugn men om jag måste kör jag gärna en hylla luft emellan.

jag har däremot märkt att det mesta sitter i plattorna på nåt vis. när jag slipar av lite på plattengoben och sätter på lite ny så slår det inte igenom alls från tidigare bränt svart

Fnyfniken
0

Finns det inte kromfria svarta färgkroppar att köpa då? Det bästa vore kanske att lyckas undvika det grundämnet helt. Känns ju inte som att man egentligen skulle vilja vistas vid en ugn som blir "impregnerad" av sina glasyrer.

LenaR
0

Jag har inget problem för tillfället, det är mest det att jag undrar. Vi har två ugnar, och i den ena är krom förbjudet, så mina glasyrer håller sej rena.

Jag vill bara veta varför köpeglasyrer inte påverkas! Glad

Fnyfniken
0

Jag tror att det är som du säger, att tennet är så infrittat att inget kommer åt det. Men säker är jag ju inte.

[skurke]
0

Gammal tråd. dock intressant eftersom jag den senaste månaden bränt en miljon olika infärgningar som nästan alla har 0,5-1% krom i. Jag vet ju att krom är flyktigt och kan missfärga andra prylar i ugnen.. men jag hade ingen aning om att det kunde sätta sig i själva ugnen.

Hur länge smittar en ugn som är inpyrd med krom? kommer den paja fler glasyrer än just tenn? om nu ugnen bestämmer sig för att missfärga, går det att sanera den på ngt sätt?

stefanandersson
0

LenaR: står det på köpeglasyren att det är tenn eller är det en kvalificerad gissning?

LenaR
0

Jag tror de säger på Cebex att det är en tennglasyr. Det är iaf en kallt vit och väldigt täckande glasyr.

Ulla
0

Det står vit tenn i namnet i katalogen, så visst innehåller den tenn.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

stefanandersson
0

OK Ulla.

Så väl jag förstår kan fritta vara anledningen. Stämmer det?

Antingen är allt tenn helt bundet i frittan eller så sammanfaller inte frittans smältpunkt med kromets förångning (det sista är kanske mindre sannolikt).

Jag har för mig att det är andra faktorer inblandade i den rosa färgen men har inga böcker tillhanda just nu… Känns det bekant med alkalier? (det kan man ju alltid gissa påTungan ute)

stefanandersson
0

jag hitta den andra faktoren idag: För att krom skall bli rosa krävs tenn och kalcium.

Köpeglasyren kan med andra ord vara utan kalcium som fluss (och då har det kanske med fritta att gör även om det inte var på det sättet jag gissa).

Så om inte böckerna ljuger igen kan detta vara lösningen för dig LenaR.

LenaR
0

#12 Tack! Det har jag aldrig hört förut! Glad

Mitt recept (Bosses vita) innehåller mycket riktigt 10% krita.

Nu måste jag nästan testa ett recept utan kalcium och färga in med tenn och krom. Inte för att jag inte litar på dig, Stefan, utan för att se själv hur det blir!

stefanandersson
0

Fel har jag ofta nog för att inte bli förolämpad av en sån kommentar.Flört

Detta är dessutom (i bästa fall) andrahandsinformation från en dammig glasyrbok.

LenaR
0

Att glasyrboken är dammig tar jag som ett gott tecken. Hade den varit ren hade väl ingen tyckt den värd att bläddra i? Flört Men för mig fastnar saker inte förrän jag "gjort själv", som en liten unge… Teori har ingen plats i min hjärna, bara praktik!

janet
0

….men igår när jag öppnade ugnen var jag med om att en vit köpeglasyr blivit rosa på ena sidan av en svart egenblandad galsyr… Det trodde inte jag kunde hända.